Van het 1 op het andere moment lijkt het net of er wat zand in mijn naaf gekomen is. Bij het draaien van mijn voorwiel komt er een vervelend schrapend geluid uit. Nu wil ik eens binnen in kijken, maar hoe maak ik zo'n 2011 Elite naaf open? Dacht dit eerst met de fijnafstelling sleutel van Mavic te doen, maar helaas.
Jullie een idee? Met foto?
Gr,
Michel
Ksyrium Elite Naaf schuurt
- bikebikkel
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49
Hallo Michel,rookie77 schreef:Hoe simpel kan het zijn.... Al gelukt!
ik heb ook Ksyrium Elites model 2011 en sinds zaterdag, na rijden in noodweer, hetzelfde probleem in mijn voorwiel. Nu heb ik er al het een en ander over gelezen en begrijp ik dat het een probleem is van het afdekkapje (aan de niet af te stellen zijde) waar zand achter komt zitten. Door die ruimte op te vullen met lagervet of vaseline zou het opgelost moeten zijn. Tot zover snap ik het. Nu wil ik de as uit het voorwiel demonteren, maar kom niet verder dan het losschroeven van het afstelkapje. De as zelf zit dan nog vast. Ik heb er al voorzichtig met een rubber hamer op geslagen, maar geen beweging.
Kun jij me uitleggen hoe ik de as kan verwijderen zodat ik achter dat kapje kan komen om er een lading lagervet in te smeren?
Alvast bedankt.
gr
Frank
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan )
- bikebikkel
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49
ter verduidelijking hier nog wat foto's:
https://plus.google.com/u/0/photos/1111 ... 7780432088
Achter dit kapje zit het knarsende geluid: https://plus.google.com/u/0/photos/1111 ... 7780432088
https://plus.google.com/u/0/photos/1111 ... 7780432088
Achter dit kapje zit het knarsende geluid: https://plus.google.com/u/0/photos/1111 ... 7780432088
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan )
- bikebikkel
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49
Weetje dat zeker? Spreek je uit eigen ervaring met Mavic Ksyrium Eilte of baseer je je op ervaring met andere wielen? Het lijkt alsof het 1 geheel is en ook als ik probeer er iets achter te steken vanaf de spaken (wat al erg moeilijk gaat) is er geen beweging in te krijgen. Ik ben dus erg benieuwd hoe het nu echt in elkaar zit. Tenslotte zal toch ook de as er een keer uit moeten om bij de lagers te komen t.z.t. en hoe doe ik dat dan?hrohaan schreef:De as hoeft toch niet verwijderd te worden om het kapje te verwijderen? Met een schroevendraaier oid vanaf de spaak het kapje eraf wippen
Ik sta dus open voor adviezen!
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan )
Dit is "het" probleem bij deze wielen. Zelf spoel ik ze af met water na het rijden in de regen terwijl ik de wielen ronddraai. Werkt prima en ze zijn weer muisstil.
Vol vet spuiten zou ik niet doen omdat dat juist vuil aantrekt.
Vol vet spuiten zou ik niet doen omdat dat juist vuil aantrekt.
- bikebikkel
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49
Hallo Focus,Focus schreef:Dit is "het" probleem bij deze wielen. Zelf spoel ik ze af met water na het rijden in de regen terwijl ik de wielen ronddraai. Werkt prima en ze zijn weer muisstil.
Vol vet spuiten zou ik niet doen omdat dat juist vuil aantrekt.
ik weet niet of dat de beste oplossing is. Het is fijn dat het na het afspoelen dan blijkbaar weer over is, maar ik vind het mateloos irritant als ik 100 km lang naar dat schurende geluid in mijn wiel moet luisteren. Daar wil ik vanaf. Ik lees in andere (eerdere) posts op het forum dat dichtsmeren schijnt te helpen. Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik achter dat kapje kan komen, dus hoe ik het een en ander los moet maken zonder iets te beschadigen. Is er iemand die me dat kan uitleggen?
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan )
Op pagina 20 zie je de exploded view http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/te ... s/2_15.pdf
Ik heb zelf niet meegemaakt dat ze tijdens de regen gaan schuren, het was bij mij altijd de rit ná een regenrit.
Voor mij werkt het gelukkig prima zoals ik het doe.
Ik heb zelf niet meegemaakt dat ze tijdens de regen gaan schuren, het was bij mij altijd de rit ná een regenrit.
Voor mij werkt het gelukkig prima zoals ik het doe.
- bikebikkel
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 17 mei 2006 12:49
Dank je Focus,
die tekening had ik ook al achterhaald. Daar haal ik wel uit dat het losse onderdelen zijn, maar dit geeft nog niet aan hoe ik ze op de juiste wijze uit elkaar kan halen . Ik hoop dat iemand me daar advies over kan geven.
Bij mij is het zaterdag gebeurd dat ik na een giga noodweer door zware regen en plassen heb moeten rijden en dat vanaf dat moment het schurende geluid uit het voorwiel kwam. In eerste instantie dacht ik dat mijn remblokjes te strak stonden, maar dat bleek niet zo te zijn. Eenmaal terug bij mijn auto hoorde ik dat het uit de voornaaf kwam. Op het forum las ik dat het een bekend probleem is van zand/vuil achter dat afdekkapje.
die tekening had ik ook al achterhaald. Daar haal ik wel uit dat het losse onderdelen zijn, maar dit geeft nog niet aan hoe ik ze op de juiste wijze uit elkaar kan halen . Ik hoop dat iemand me daar advies over kan geven.
Bij mij is het zaterdag gebeurd dat ik na een giga noodweer door zware regen en plassen heb moeten rijden en dat vanaf dat moment het schurende geluid uit het voorwiel kwam. In eerste instantie dacht ik dat mijn remblokjes te strak stonden, maar dat bleek niet zo te zijn. Eenmaal terug bij mijn auto hoorde ik dat het uit de voornaaf kwam. Op het forum las ik dat het een bekend probleem is van zand/vuil achter dat afdekkapje.
"Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd" (bij wijze van spreken dan )