Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

RichieRich
Forum-lid

RichieRich 31 jul 2013 10:31

skyhigh schreef:updaten is erg omslachtig (http://update.teasi.eu) maar na anderhalf uur zit hij erin met kaart nederland. met dank aan RichieRich en hubie65.
aOUTo moet je helemaal vergeten. er staat nu 2.0.3.0 op en dat zou nog een beta-versie zijn. in tegenstelling tot vroeger heeft de teasi nu wel na een update al mijn oude gegevens onthouden. het witte scherm lijkt mij echt beter. en wat ik zelf fijn vind is dat je nu ook de gemiddelde snelheid kan instellen. slecht vind ik (als kleurenblinde) de kleuren op de kaart èn dat je op de kaart ongevraagd allerlei stomme POI's ziet staan. gewoon even de map "Netherlands_osmpoi" eruit gooien. (BikeNav - Map - Countries).
Je kunt bij instellingen van je kaart ook instellen dat hij geen POIs laat zien op de kaart, of dat hij alleen specifieke POIs op de kaart laat zien. Ik heb b.v. ingesteld dat hij kroegjes en restaurants wel laat zien ;-)

skyhigh
Forum-lid

skyhigh 31 jul 2013 16:18

teasi fini
terug naar de aldi
hij heeft het nooit goed gedaan. gisteravond update naar 2.0.3.0
vandaag wilde ik een route uitproberen. na anderhalve kilometer nog steeds geen gps-lock. toen teasi gereset. scherm bleef zwart, maar hij stond wel aan. na thuiskomst aangesloten op de computer. wel het beginscherm, maar daarna weer een zwart scherm met achtergrondverlichting.
ik ga nu alles bij elkaar zoeken en morgen terug naar de kruidenier van de computers die wel heel goed zijn.
iedereen hier op het forum: bedankt en veel succes. sterkte met jullie teasi. voor € 150 kan je heel veel kaarten kopen.

freezetyle01
Forum-lid

freezetyle01 01 aug 2013 15:42

Hallo allemaal,

Ik ben Jeroen. Ik ben psychiatrisch patiënt en heb daardoor veel tijd. Toen ik 'een mountainbike' kreeg aangeboden via mijn moeder, ben ik daar enthousiast op gestapt. Het is een Muddy Fox. De rechter versnellingsversteller is 'lam', maar ik heb tot nog toe vrijwel alles op 1 snelheidssetting gereden. Misschien laat ik dat volgende maand nog maken (enig idee van de prijs?).

Toen ik bij Aldi de Teasi One zag dacht ik shit daar heb ik nu geen geld voor. Even gezocht via vinden.nl en hopla de reguliere prijs ligt hooguit een tientje hoger. Dat stelde me gerust en nu heb ik aan het eind van de maand bij Fiets-Onderdelen-Online een Teasi One met een extra kogelhouder voor op mijn normale (zeer trage zware) fiets.

Mijn vraag is dit: maakt het apparaat nog zelf keuzes vooraf als je een van internet gehaalde route laadt? Het apparaat stuurde me ergens in maar vlak ervoor was en nog een markeerpunt. Dat had ik gemist dus toeters en bellen Omdraaien!! Toen de route uitgezoomd en het was toch echt die andere kant op (ik zat goed). Ik zal me voortaan wat meer aan mijn eigen regels houden, de Teasi volgt wel. Kwam ik op het middelpunt van de route, stuurt hij me rechtstreeks terug. Is iemand dat wel eens overkomen?

Ik ben een absolute GPS en mountainbike beginner maar heb al geleerd dat gevoel en navigatie niet zonder elkaar kunnen. Toen ik een route afbrak en mijn thuisbestemming opgaf was het weer tegen 'de natuur in' Omdraaien!! dus omgedraaid, laat hij me doodleuk een rondje rijden. Dus toen maar doorgezet (FU Teasi) en toen kwam ik er zo.

De minpunten: zonlicht kan lastig zijn, maar als je je apparaat er loodrecht tegenover zet licht de achtergrond goed op. En nog een minpunt; niet onderweg stroom kunnen leveren. Ik heb een externe accu, maar de Teasi moet worden aangepast. Kan iemand een opening voor me figuurzagen (ik betaal de portokosten). De hele linkerflank van de onderkant kan er wat mijn betreft af.

Leuk!! Ik heb een nieuwe hobby en de omgeving laat zich gretig verkennen :)

Een teveden gebruiker

fred1965
Forum-lid

Gebruikersavatar fred1965 01 aug 2013 21:36

Je moet voorzichtig zijn met het zagen in de onderkant van de houder, want zonder houder kan hij niet meer op je stuur, ik weet ook niet in hoeverre je door het zagen de sterkte beinvloedt.
Navigatie apparaten kun je mi het beste onder de knie krijgen door alles in een bekende omgeving uit te proberen.
Veel succes ermee

freezetyle01
Forum-lid

freezetyle01 01 aug 2013 21:58

Hoi Fred,

Bedankt voor je reactie. De Teasi One wordt vooral op zijn plaats gehouden door een schroef aan de bovenkant, achter. Hij kan er dus zelfs zonder onderkant niet uitvallen.

Dan nog een vraag voor enige professional: hoe kan de Teasi in dit plaatje me terug willen leiden naar de rode stip, als de Finish dichterbij is?? Is dit een softwarefout? Ik heb het ook aan Teasi zelf voorgelegd.

Afbeelding

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 01 aug 2013 22:52

Na geïnspireerd te zijn geraakt door dit draadje, heb ik een maand geleden ook bij fiets online zo'n Teasi One aangeschaft voor o.a. mijn fietsvakantie in de Cevennen. Na wat oefenen en met de detailkaart op tafel diverse routes ingebracht. Even raar is dat het apparaat standaard de routes omdraaid, dus even van "punt dichtsbij tot aan eindpunt" selecteren en rijden maar. Die piepjes zijn daar in frankrijk heel erg nuttig met al dit scherpe en soms gevaarlijke bochten, het is een soort wake up call. De Teasi One heeft mij daar geen moment in de steek gelaten, het programmeren van een route is best te doen, alle witte weggetjes staan op de kaart. Jammer genoeg kwam ik in NL er pas achter dat ook het stijgingspercentage geselecteerd kan worden, dan had ik zeker geweten dat de Col de la Asclier erg steil was. Ook is in het BL prettig te weten hoe ver je nog van huis bent. Af en toe als je de route tussentijds afbreekt en naar huis wil, loopt hij vast en moet je het apparaat resetten door lang de aan uit knop in te drukken. Verder geen problemen, hij doet alles wat hij moet doen, beter dan mijn Garmin Etrex, wat een omslachtig apparaat was dat, met die dure extra topo kaarten. "Teasi One, dann hast du alles."

Oh ja, de bevestiging is aandoenlijk lelijk, dus heb ik twee tie wraps door de basishouder gehaald en met een stukje rubber ertussen op de stuurpen bevestigd. Ziet er goed uit en werkt perfect! Voor het opladen schroefje los en het apparaat aan de oplader.
Laatst gewijzigd door mont aigoual op 02 aug 2013 15:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2013 09:44

Je weet dat in de heuvels/bergen de weg wel eens wegspoeld en dan verlegd wordt? Dan waarschuwt de navigatie niet meer goed voor de bocht. Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling als je door de navigatie voor een bocht gewaarschuwd moet worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elefantino
Forum-lid

elefantino 02 aug 2013 10:08

amclassic-fan schreef:Je weet dat in de heuvels/bergen de weg wel eens wegspoeld en dan verlegd wordt? Dan waarschuwt de navigatie niet meer goed voor de bocht. Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling als je door de navigatie voor een bocht gewaarschuwd moet worden.
Nou ja, kun je wel met je ogen dicht dalen... :lol: :lol:

freezetyle01
Forum-lid

freezetyle01 02 aug 2013 12:32

Afbeelding

Voila! Met dank aan huismeester.

freezetyle01
Forum-lid

freezetyle01 02 aug 2013 14:38

Skyhigh,

Ik had vandaag (even kort) drie streepjes.

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 02 aug 2013 15:15

amclassic-fan schreef:Je weet dat in de heuvels/bergen de weg wel eens wegspoeld en dan verlegd wordt? Dan waarschuwt de navigatie niet meer goed voor de bocht. Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling als je door de navigatie voor een bocht gewaarschuwd moet worden.
Helaas waarschuwt de Teasi ook niet voor tegenliggers, locals die af en toe ook op deze weggetjes rijden. Gelukkig rijdt men over het algemeen niet super hard, meestal hoor je de auto's aankomen. In een afdaling is het meer opletten, door de wind hoor je minder, maar door goed op de weg voorruit te kijken, zie je vaak de auto's omhoog rijden. Op het scherm zie je het verloop van de weg, samen met goed kijken heb je meer info waarmee je snelheid voor een bocht kan inschatten, afgezien van split, gaten, zacht teer en auto's natuurlijk.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Limo1
Forum-lid

Gebruikersavatar Limo1 02 aug 2013 16:19

Hier een voorbeeld van het aansluiten van een extra accu (powerbank)

Afbeelding

Verders voorzichtig een gat geboord in de houder van de Teasi.

Afbeelding

Vergeet niet de beschermingsrubbers te halveren. Je moet nl. het
rubber voor de aansluiting van de powerbank (pc) verwijderen.
Laatst gewijzigd door Limo1 op 19 aug 2013 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie