Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

jalex_h
Forum-lid

Gebruikersavatar jalex_h 03 aug 2013 12:25

Een nachtje slapen heeft inderdaad wonderen gedaan. Ik kon hem vanochtend zonder problemen uploaden.

evrieselaar
Forum-lid

evrieselaar 03 aug 2013 14:27

Van de week heb ik op een tempo training wat KOM's gehaald, bij mijn profiel staan ze ook onder recent achievements. Als ik dan op het tabblad KOM/CR's klik staat er dat ik geen KOM's heb. Klinkt dat bekend?

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 03 aug 2013 18:36

Ik heb net een racefiets gekocht en daar wilde ik een fietscomputertje op, maar zo'n gps versie waarmee je later alles uit kan lezen met grafieken etc is ook wel erg leuk, maar dat zijn dure dingen. Dus toen bedacht ik dat ik wel mn smartphone mee kan nemen en met Strava kan rijden. Maar deze geeft je snelheid niet weer tijdens het rijden. Dus er moet blijkbaar een andere app of iets als een wahoo sensor gebruikt worden, maar die zijn niet goedkoop. En als je een android telefoon hebt en een ANT nodig hebt wordt het nog duurder en complexer en andere apps werken geloof ik niet meer samen met Strava.

Iemand een goede oplossing hoe ik goedkoop en makkelijk mn gegevens kan opnemen en later analyseren en ook tijdens het rijden iig ritafstand en snelheid kan bekijken en achteraf grafieken van mn prestaties met iig ook hoogteprofielen met stijgingspercentages van de gereden klimmen. Ik vind strava website verder wel leuk ook met allerlei kleine beklimming en trajecten die erin staan en de tijden van andere erbij, maar ik weet dus niet hoe ik strava kan gebruiken en onderweg ook mn snelheid af kan lezen. Is Wahoo dan de enige oplossing? Dan kan ik net zo goed een Garmin Edge 200 ofzo kopen.

En ik heb gelezen dat strava niet altijd even nauwkeurig is qua gps, snelheid en hoogte, is dat zo?

Ik kan natuurlijk ook een simpele km-teller ernaast gebruiken voor de snelheid.

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 03 aug 2013 19:05

Of anders is t mss handiger om de telefoon maar achterin de zak op de rug te gooien met strava aan zodat ik daarvan de resultaten later thuis op de pc kan analyseren en dan een simpel tellertje op de fiets zelf voor de realtime gegevens. Zou dat goed werken?

En is de strava app altijd nauwkeurig qua kilometers, hoogte en snelheid? Of zitten er vaak foutjes in?

floepert99
Forum-lid

floepert99 03 aug 2013 19:11

Ik zou eerst eens lekker gaan racefietsen....
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 03 aug 2013 19:15

Ik stel gewoon een serieuze vraag over de nauwkeurigheid en functionaliteit van Strava. Geef daar normaal antwoord op of houd gewoon je mond.

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 03 aug 2013 19:20

Op de fiets zie ik bij vrienden dat de app via Iphone prima werkt. Ikzelf heb met Iphone met hardlopen veel meer fouten in Strava dan met mijn Garmin. Weet niet of dat aan de app ligt.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 03 aug 2013 19:26

Ok, ik weet ook niet of er nog verschil zit in de app van android en van iphone. Maar ik zag bijv. een rit op Strava van iemand met een gemiddelde snelheid van 31.8 (op basis van afstand en tijd) en op zn eigen klokje was t 32,6. Dan klopt er toch iets niet aan de afstand of rijtijd gemeten door de strava app en dat zou ik wel erg storend vinden.

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 03 aug 2013 19:39

Daarnaast heb ik nog iets gelezen over de nauwkeurigheid van Strava, dat je zelfs door het gebruik van een Garmin fietscomputer niet kan omzeilen. Omdat de gps van mobiele apparaten minder nauwkeurig is, en je op strava tijden en prestaties kan vergelijken tussen mensen met mobiele apparaten en mensen met garmin en andere nauwkeurige fietscomputers krijg je een verschil. Daarom berekent strava de afstand en snelheid voor alle apparaten op dezelfde manier. Dit betekent echter dat je nauwkeurige Garmin meting op strava niet overgenomen wordt maar door strava opnieuw berekend zodat er fouten kunnen ontstaan in je afstand of snelheid. Dus voor accurate gegevens moet je niet op strava vertrouwen en kan je beter je gegevens ook elders uploaden, bijv. in de Garmin software. Strava is leuk voor vergelijk maar kan er soms naast zitten.

Zie hier voor mee info: http://forums.mtbr.com/gps-hrm-bike-com ... 80564.html

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2013 20:06

Je stelt domme vragen en hebt wel een mening klaar, niet zo raar dat je dan van iemand 'geen normaal' antwoord krijgt. Je hebt niet eens een Garmin, maar je weet wel even te vertellen dat Strava het niet goed doet..

De Garmin kan je onder een bepaalde snelheid laten stoppen met tellen, hele fijne functie voor gemiddelde fetisjisten. Nog voordat je stil staat bij een kruispunt is de tijd dan namelijk al gestopt. Strava haalt alleen langere stops eruit, stop je slechts een paar seconde dan laat Strava de timer gewoon doorlopen. Bij mij is het verschil niet meer dan een paar tiende km/h. Als je heel vaak stopt zal het verschil misschien iets groter worden, maar een probleem wordt 't toch echt niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Sparrow86
Forum-lid

Sparrow86 03 aug 2013 20:12

Wel eens gehoord dat domme vragen niet bestaan, wel domme antwoorden. Zeker van een moderator nogal ongenuanceerd. En ik verzin dat niet zelf, het staat op een forum en komt uit een officieel bericht van Strava. Ik zeg niet dat de garmin niet werkt, ik zeg dat strava de data van garmin verkeerd implementeert door een eigen herberekening te doen omdat anders geen eerlijk vergelijk mogelijk is met gebruikers met mobiele apparaten (zoals een iphone). Dat heeft niks met gemiddelde snelheid te maken, daar heb ik het niet eens over. Ga eens lezen wat ik schrijf en wat er in dat topic staat voor je zo onbeschofd reageert. Ik stel gewoon een onderwerp aan de kaak om dat met andere te bespreken, daar is niks mis mee.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2013 20:31

Jij begint over gemiddelde snelheid, niet iemand anders. Dan leg ik uit hoe de vork in de steel steekt, maar jij weet het beter. Als je op z'n minst de rest van dat topic op MTBR verder had gelezen dan had je beter geweten. Onderaan de 1e pagina staat namelijk dat het ze het algoritme om de afstand te bepalen weer terug gedraaid hebben. Zolang je geen gekke dingen doet met je Garmin (bijv de wielomtrek significant verkeerd instellen) dan behoudt Strava gewoon de door je Garmin gemeten afstand. Zolang de GPS data van goede kwaliteit is maakt de manier van uitrekenen van de afstand niet significant uit, het is namelijk geen rocket science om een afstand uit te rekenen aan de hand van wat coördinaten.

PS, domme vragen bestaan wel. Onderaan dit subforum staat een topic dat je vragen over actuele snelheid op een smartphone direct had beantwoord: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=48088
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie