na 15 jaar weer begonnen met trainen [update]
Staar je niet blind op snelheden en hartslagen. Teveel factoren (zowel intern als extern) die daar op van invloed zijn. Is het op een bepaalde dag wat minder en zit je hartslag wat hoger en/of snelheid wat lager dan ga je jezelf alleen maar wijsmaken dat er geen progressie is na zoveel tijd hetgeen absoluut niet zo hoeft te zijn.
Gewoon even die meters overboord en gewoon rustig peddelen maar wel op steeds langere afstanden. Mocht je toch willen 'testen' dan zoveel mogelijk onder inder geval zoveel mogelijk gelijke externe omstandigheden.
Je merkt echter zelf wel zonder allerlei meters dat het gewoon makkelijker gaat na verloop van tijd. Na lange tijd van inactiviteit en dan weer beginnen is de progressie relatief het grootst.
Laat je niet gek maken door je wens want dat werkt averechts en ga je 'gekke' dingen doen met als resultaat een te grote belasting voor je huidige fysieke niveau. Herfst/Winter komt eraan (hahahah...beetje idiote opmerking op de warmste dag van het jaar met bijna 37 graden in het Zuid-Oosten) dus kun je rustig een plan opzetten.
Succes en laat verder horen hoe het gaat.
Gewoon even die meters overboord en gewoon rustig peddelen maar wel op steeds langere afstanden. Mocht je toch willen 'testen' dan zoveel mogelijk onder inder geval zoveel mogelijk gelijke externe omstandigheden.
Je merkt echter zelf wel zonder allerlei meters dat het gewoon makkelijker gaat na verloop van tijd. Na lange tijd van inactiviteit en dan weer beginnen is de progressie relatief het grootst.
Laat je niet gek maken door je wens want dat werkt averechts en ga je 'gekke' dingen doen met als resultaat een te grote belasting voor je huidige fysieke niveau. Herfst/Winter komt eraan (hahahah...beetje idiote opmerking op de warmste dag van het jaar met bijna 37 graden in het Zuid-Oosten) dus kun je rustig een plan opzetten.
Succes en laat verder horen hoe het gaat.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Ik denk niet dat je daar bang voor hoeft te zijn, zelfs ik ben niet zo hopeloos.Monterrey schreef: Maar de tijd die ik besteed aan fietsen wil ik graag wel goed investeren. zodat mijn algemeen welzijn en met name mijn conditie erop vooruit gaat. daarmee bedoel ik dat ik het erg jammer zou vinden dat ik over 12 maanden nog steeds een stuk van 50 km zou fietsen met een gemiddelde van 18 km per uur. en zoveel tijd. Ik denk dat dat bij ale fietsers wel zo is toch?
Je conditie zal snel omhoog gaan, maar stel geen eisen aan jezelf die (nog) niet haalbaar zijn. Sommige groepjes zal je gewoon nu nog niet bij kunnen houden, maar over een jaar gaat dat misschien wel. Ik heb zelf die fout ook wel eens gemaakt en dan wat eigenlijk een leuke fietstocht had moeten worden laten verzanden in een teleurstelling.
Ik ben gelukkig nooit dik geweest en mijn lichamelijke gezondheid is altijd redelijk tot goed geweest maar ik heb wel al sinds mijn jeugd last van depressies. Met name tijdens de winter. Sporten doet me goed (niet alleen fietsen, maar ook andere sporten) en sleurt me er doorheen. Het is zoals hierboven al gezegd, de beste AD, plus zonder bijwerkingen. Behalve als je van je fiets valt omdat je je klikpedalen vergeet of zoiets dan. Ik denk dat jij ook zult merken dat je je beter gaat voelen en ook dat je dat zelf bereikt hebt is fijn.
Succes! (en vooral; veel plezier)
Veni. Vidi. Fietsie.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Geen depressies, maar zit zonder twijf in de winter beduidend minder goed in mijn vel dan zomers. Sporten, vooral met een doel, helpt daar zeer zeker bij en helpt te ontspannen.TumTumTum schreef:last van depressies. Met name tijdens de winter. Sporten doet me goed (niet alleen fietsen, maar ook andere sporten) en sleurt me er doorheen. )
Alleen als dan het voorjaar zo enorm lang op zich laat wachten als dit jaar kost het mij wel moeite om positief te blijven. Ik reed in januari ontspannener met +5gr dan in juni met 12-13gr en weer windkracht 5.
Less is bore
Monterrey, mooi dat je iets gaat veranderen in je leven en fietsen gaat je erg helpen. Ik lees alleen nog niets over de voeding. Als je nu 110 kilo weegt ligt daar een grote uitdaging om heel veel winst te boeken. Heb je daaraan gedacht?
Heel veel informatie in een keer, ik zal de 'krenten uit de pap pikken' en regelmatig op dit forum terug keren.
Wat mij lichtelijk frustreert is dat ik niet kan trainen wanneer ik wil, er moet rekening gehouden worden met mijn gezin en werk waardoor ik deze week maar 4 uurtjes trainingsarbeid heb kunnen doen. Gezin en werk is natuurlijk ook heel erg belangrijk dat snap ik wel.
Samiran, ik heb hier inderdaad aan gedacht, voorlopig laat ik alleen de drank staan en ben ik bezig met het afbouwen van de AD effexor, dit is al een uitdaging op zich1. omdat ik 's avonds geen bier meer neem is de consumptie van chips, kaas e.d. ook veel minder geworden. Mijn gewicht gaat hierdoor al wat naar beneden.
Wat mij lichtelijk frustreert is dat ik niet kan trainen wanneer ik wil, er moet rekening gehouden worden met mijn gezin en werk waardoor ik deze week maar 4 uurtjes trainingsarbeid heb kunnen doen. Gezin en werk is natuurlijk ook heel erg belangrijk dat snap ik wel.
Samiran, ik heb hier inderdaad aan gedacht, voorlopig laat ik alleen de drank staan en ben ik bezig met het afbouwen van de AD effexor, dit is al een uitdaging op zich1. omdat ik 's avonds geen bier meer neem is de consumptie van chips, kaas e.d. ook veel minder geworden. Mijn gewicht gaat hierdoor al wat naar beneden.
Monterrey
Goede voornemens allemaal. Ik ben sinds juni vorig jaar weer opnieuw begonnen met fietsen (en krachttraining) met als doel weer een gezonder gewicht te verkrijgen, en beter in mijn vel te zitten. Helaas heeft mijn knieblessure mij behoorlijk afgeremd, maar ben wel 13 kg afgevallen in het eerste jaar.
Ik ben hierbij wel streng op mijn voeding gaan letten. Wat mij geholpen heeft is het invullen wat je eet op https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/
Hier kun je dan al snel zien waar veel calorieën in gaan zitten, vaak dingen waarvan je zelf vind dat je ze eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Je hoeft hiervoor niet eens "aan de lijn".
In ieder geval succes.
Goede voornemens allemaal. Ik ben sinds juni vorig jaar weer opnieuw begonnen met fietsen (en krachttraining) met als doel weer een gezonder gewicht te verkrijgen, en beter in mijn vel te zitten. Helaas heeft mijn knieblessure mij behoorlijk afgeremd, maar ben wel 13 kg afgevallen in het eerste jaar.
Ik ben hierbij wel streng op mijn voeding gaan letten. Wat mij geholpen heeft is het invullen wat je eet op https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/
Hier kun je dan al snel zien waar veel calorieën in gaan zitten, vaak dingen waarvan je zelf vind dat je ze eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Je hoeft hiervoor niet eens "aan de lijn".
In ieder geval succes.
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.
Voedingcentrum zal geen waarheid zijn, maar het geeft een goede richtlijn. Ik zat toen ik het bijhield op gemiddeld 2200 calorieën per dag.
Gebruik je strava of endomondo? vind het wel leuk om je verrichtingen te volgen (doe maar in persoonlijk bericht)
Gebruik je strava of endomondo? vind het wel leuk om je verrichtingen te volgen (doe maar in persoonlijk bericht)
Met voeding kun je heel veel doen. Daarvoor hoef je niet eens een dieet te volgen, maar gewoon je inname van koolhydraten beperken en veranderen. Probeer de enkelvoudige koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden en de meervoudige koolhydraten te gebruiken, zoals rijst, volkoren brood en volkoren pasta. Ik ben hier ook mee bezig, voor mij als diabeet is het alleen net even iets complexer.
Eventueel heb ik wel wat voorbeelden wat goed is en wat niet en hoe het precies werkt. Als jullie het willen weten hoor ik het wel via een pb.
Eventueel heb ik wel wat voorbeelden wat goed is en wat niet en hoe het precies werkt. Als jullie het willen weten hoor ik het wel via een pb.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Diëten vind ik verschrikkelijk, daarom tel ik maar mijn calorieën met verloop van tijd slijt er hopelijk wel een gewoonte in om 2900 calorieën per dag te eten, eerste dag dat ik m'n calorieën optelde kwam ik op 3900 na een bbq. Ik heb verder weinig weerstand tegen een honger gevoel, een stuk kaas of een hand vol chips is snel gepakt bij mij...
Strava en Endomondo zijn GPS programma's begrijp ik, die gebruik ik nog niet, maar dat ga ik zeker wel doen, dat maakt het trainen wat soms best wel wat saai kan zijn weer wat leuker om te doen. Eerst maar eens onderzoeken hoe het werkt.
Strava en Endomondo zijn GPS programma's begrijp ik, die gebruik ik nog niet, maar dat ga ik zeker wel doen, dat maakt het trainen wat soms best wel wat saai kan zijn weer wat leuker om te doen. Eerst maar eens onderzoeken hoe het werkt.
Wat ik een tijdje gedaan heb is zorgen dat ik niets in huis hebt waarmee je de fout in kan gaan. Ook regelmaat kan je hier bij helpen.
Mijn standaard dag bijv: ontbijt 2 x boterham, half 11 2 stuks fruit en 1 plak droge roggebrood, lunch 2x boterham, 3 uur 2 stuks fruit en plak roggebrood, avondeten en begin van de avond een kom yoghurt. Op die manier kan je van eetmoment naar eetmoment leven. (dit werkt voor mij)
Ik pas mijn eten tot op heden niet aan op een trainingsdag, maar dit voornamelijk omdat ik niet langer dan 1,5 uur sport/fiets op het moment.
Eerste wat ik altijd doe is na de training kijken naar mijn training op de computer. Rondetijden, segmenttijden op Strava. Maar goed, hier moet je van houden
Mijn standaard dag bijv: ontbijt 2 x boterham, half 11 2 stuks fruit en 1 plak droge roggebrood, lunch 2x boterham, 3 uur 2 stuks fruit en plak roggebrood, avondeten en begin van de avond een kom yoghurt. Op die manier kan je van eetmoment naar eetmoment leven. (dit werkt voor mij)
Ik pas mijn eten tot op heden niet aan op een trainingsdag, maar dit voornamelijk omdat ik niet langer dan 1,5 uur sport/fiets op het moment.
Eerste wat ik altijd doe is na de training kijken naar mijn training op de computer. Rondetijden, segmenttijden op Strava. Maar goed, hier moet je van houden
-
- Forum-lid
fantastisch om te lezen, ga zo door!
Zet hem op! Je kan het!!!
Zet hem op! Je kan het!!!