Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

CKTBIKE
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 jun 2012 18:52

CKTBIKE 30 jul 2013 10:56

Danny1808 schreef:Duidelijk verhaal. Welke bladen en cassetes zouden jullie dan adviseren voor klimmen en voor vlak?
Ik woon in buurt van valkenburg en doe dus bijna niets anders dan bergjes op te rijden :twisted: ,ikzelf rijd met een compact 34-50 en 12-30 ultegra cassette dan heb je als ietwat getraind bent nog overschot.
Vroeger reedt ik met een 12-25 cassette maar bij bv de keutenberg of eyserbosweg had ik dan soms toch liever nog een paar tandjes extra gehad en dat is met deze configuratie gewoon perfect,wel is het zo dat de spreiding groter is tussen de tandjes maar dat stoort me eigenlijk niet als ik eens een vlakke rit rij.

florijn11
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 nov 2011 23:41

florijn11 03 aug 2013 14:44

Ja ik heb ook de 12-30 Cassette op mijn compact.

Het voorblad van 50 heb ik echter door een 44 vervangen zodat voor mijn gemiddelde snelheid (30km/h) op het vlakke de ketting mooi recht ligt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 aug 2013 19:43

florijn11 schreef:Ja ik heb ook de 12-30 Cassette op mijn compact.

Het voorblad van 50 heb ik echter door een 44 vervangen zodat voor mijn gemiddelde snelheid (30km/h) op het vlakke de ketting mooi recht ligt.
En waar ligt je ketting achter dan op bij 30gem?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

florijn11
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 nov 2011 23:41

florijn11 04 aug 2013 23:17

Op de 17 bij 92 rpm.

Zie http://www.ritzelrechner.de/

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 09 aug 2013 09:08

Ik heb een paar jaar geleden een nieuwe fiets gekocht met Ultegra compact 50/34 en 11-28 cassette. Verkoper zei dat je hiermee het hele bereik van een triple hebt afgedekt. Dat kan wel zo zijn maar wel met scheve kettinglijnen in nederland. :P

Ik heb de 34 vervangen voor een TA Zephyr 39 en de cassette voor een 12-23, op aanraden van Havana. Waarvoor dank. :)
Ik woon in de buurt van de Sallandse heuvelrug (holterberg, luttenberg, lemelerberg etc) en kom overal prima boven. Het zijn dan ook geen lange klimmen.

Mocht ik nog eens naar de echte bergen gaan dan monteer ik wel weer de 34 en 11-28. Of ik koop nog een andere cassette die beter is voor de bergen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 aug 2013 09:11

Wat je heel goed kunt doen als je naar 't hooggebergte gaat is een huwelijk smeden tussen de 12-23 en de 11-28. Je pakt dan de 12 en de 13 van de 12-23 cassette en ook de 16. De rest pak je van de 11-28. Je hebt dan een prima cassette om te klimmen. Met 16 en zonder 11, die je toch niet nodig hebt.

Je kunt ook een kant-en-klare 12-28 kopen (Tiagra serie) maar dit werkt net zo goed en kost niks.

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 09 aug 2013 09:40

En wat vinden jullie van de nieuwe Ultegra 6800 groep waar een 52-36 met 11 versnellingen beschikbaar komt, wat zou dan een ideale verhouding zijn voor de cassette ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 aug 2013 09:55

Nut van een 52 zie ik niet, zou liever een 50 hebben. 36 is leuk voor Nederland maar te groot (althans voor mij) voor het hooggebergte. Dus ik moet alsnog sleutelen en dan heb ik liever een 39 voor in de polder. Ardennen enz. zou ik met een 36 wel wegkomen.

Achter: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28.

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 09 aug 2013 10:43

Naar het schijnt is dit een universele crank zodat je ook voor makkelijker kunt wisselen met je voorbladen. Lijkt me ideaal.... Ik rijd nu 52/42 en 11-23 (7 speed) en moet dus zelfs al voor Limburg de hele bende ombouwen...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2013 11:00

Het wisselen van kettingbladen gaat net zo makkelijk als bij iedere andere crank. Alleen nu is het op eens een feature van Shimano, omdat ze zelf verschillende maten kettingbladen willen verkopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 09 aug 2013 11:57

amclassic-fan schreef:Het wisselen van kettingbladen gaat net zo makkelijk als bij iedere andere crank. Alleen nu is het op eens een feature van Shimano, omdat ze zelf verschillende maten kettingbladen willen verkopen.
Heerlijk kritisch, geen plus dus om op basis van deze feature deze groep aan te schaffen?
Afbeelding

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 09 aug 2013 13:28

havana schreef:Wat je heel goed kunt doen als je naar 't hooggebergte gaat is een huwelijk smeden tussen de 12-23 en de 11-28. Je pakt dan de 12 en de 13 van de 12-23 cassette en ook de 16. De rest pak je van de 11-28. Je hebt dan een prima cassette om te klimmen. Met 16 en zonder 11, die je toch niet nodig hebt.

Je kunt ook een kant-en-klare 12-28 kopen (Tiagra serie) maar dit werkt net zo goed en kost niks.
Goede tip Havana! Wat gebruik jij als je gaat fietsen vlak, heuvel en berg?

Plaats reactie