Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleur in achterwiel.

Gebruikersavatar
jupiler11
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2013 21:55

Gebruikersavatar jupiler11 04 aug 2013 23:27

Vanmiddag wilde ik een rondje rijden, toen ik net een paar km's gereden had hoorde ik plots een blikkerig gerammel en ik stond meteen stil. Ik kreeg gelukkig mijn voet op tijd uit mijn trapper (aan de goede kant).
Mijn derailleur is op één of andere manier in mijn achterwiel terecht gekomen. Resultaat: een paar spaken kapot, pad krom, as krom, spaken kapot en de derailleur zelf is ook krom.
Het ergste vind ik dat ik mijn fiets vorige week pas helemaal heb laten nakijken en er is dus een nieuwe pion en een nieuwe ketting gemonteerd. (nieuwe bandjes, stuurlintje enz) Alles bij elkaar voor 200 euro.
Nu weet ik niet of het één met het ander te maken heeft maar ik heb er geen fijn gevoel bij. Zou iemand mij kunnen vertellen wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn voordat ik terug ga naar de FM?
Bijkomend probleem is dat het een vrij oude fiets (staal, campa Mirage) is die ik heb laten opknappen om wat meer tijd te kunnen besteden aan het zoeken naar een nieuwe fiets. Om nu weer geld uit te geven voor een reparatie lijkt me te veel van het goede... :?
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2013 00:14

Oorzaak van dit malheur is een slecht afgestelde achterderailleur. Als de fiets een grote beurt heeft gehad (€200,- allemachtig, meer iets voor een auto, lijkt me!) dan hoort daar zeker de afstelling van derailleurs bij. Ik vind dat je de fietsemaker die die beurt dus slecht heeft uitgevoerd op mag aankijken. De schade is in dit geval behoorlijk groot, je hebt ook nog eens extra pech gehad.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 05 aug 2013 00:16

Een mogelijke oorzaak zou, volgens mij, kunnen zitten in een verkeerd afgestelde achter derailleur. Als het bereik niet goed is begrensd, dan kan zo iets het gevolg zijn....
:winkthumb:

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 05 aug 2013 00:24

klimmer schreef:Oorzaak van dit malheur is een slecht afgestelde achterderailleur. Als de fiets een grote beurt heeft gehad (€200,- allemachtig, meer iets voor een auto, lijkt me!) dan hoort daar zeker de afstelling van derailleurs bij. Ik vind dat je de fietsemaker die die beurt dus slecht heeft uitgevoerd op mag aankijken. De schade is in dit geval behoorlijk groot, je hebt ook nog eens extra pech gehad.
Nog nooit u ketting en tandwielen moeten vervangen zeker :roll:.
Als jij een winkel of website weet waar ik ketting en tandwielen kan vinden voor men sram force, 2 keer een GP4000s, een leuk stuurlintje en ze dit ook nog allemaal monteren voor minder als 200 euro dan ga ik er meteen naartoe ...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 aug 2013 00:45

NoChain schreef:
klimmer schreef:Oorzaak van dit malheur is een slecht afgestelde achterderailleur. Als de fiets een grote beurt heeft gehad (€200,- allemachtig, meer iets voor een auto, lijkt me!) dan hoort daar zeker de afstelling van derailleurs bij. Ik vind dat je de fietsemaker die die beurt dus slecht heeft uitgevoerd op mag aankijken. De schade is in dit geval behoorlijk groot, je hebt ook nog eens extra pech gehad.
Nog nooit u ketting en tandwielen moeten vervangen zeker :roll:.
Als jij een winkel of website weet waar ik ketting en tandwielen kan vinden voor men sram force, 2 keer een GP4000s, een leuk stuurlintje en ze dit ook nog allemaal monteren voor minder als 200 euro dan ga ik er meteen naartoe ...
Jij bent een luxe zeurpiet! Die niet zelf de banden kan monteren.... Je weet niet tegen wie je praat! :( Bovendien manipuleer je het item van TS in eigen voordeel. Geen oude campa groep, maar dure SRAM-groep. Ik rijd 7000 km per jaar, zomer en winter, nu zo'n 17 jaar en onderhoud mijn fietsen zelf. €200 is genoeg voor onderhoud van 3 fietsen in 3 jaar tijd.

cateye
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2011 18:33

cateye 05 aug 2013 07:12

Zelf ben ik eigenaar van een rijwielzaak. De oorzaak kan aan 2 dingen liggen. De eerste is een te korte ketting (hebben wij zelf ook eens mee gemaakt met een nieuwe Trek rechtstreeks vanaf de fabriek) of van een slecht afgestelde achterderailleur. De laatste lijkt mij de meest logische fout.
Een beetje rijwielzaak staat voor de schade en zal dit dan ook netjes afhandelen.
Advies, ga altijd naar een rijwielzaak waar ze de kennis hebben van Campagnolo. Het is net iets anders dan Shimano en Sram en hier wil nog wel eens iets mis gaan.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 05 aug 2013 12:47

NoChain schreef:
klimmer schreef:Oorzaak van dit malheur is een slecht afgestelde achterderailleur. Als de fiets een grote beurt heeft gehad (€200,- allemachtig, meer iets voor een auto, lijkt me!) dan hoort daar zeker de afstelling van derailleurs bij. Ik vind dat je de fietsemaker die die beurt dus slecht heeft uitgevoerd op mag aankijken. De schade is in dit geval behoorlijk groot, je hebt ook nog eens extra pech gehad.
Nog nooit u ketting en tandwielen moeten vervangen zeker :roll:.
Als jij een winkel of website weet waar ik ketting en tandwielen kan vinden voor men sram force, 2 keer een GP4000s, een leuk stuurlintje en ze dit ook nog allemaal monteren voor minder als 200 euro dan ga ik er meteen naartoe ...
Ketting: 30
Cassette: 55
Band: 2x 32
Stuurlint: 15
Totaal 164 euro bij featherbikes.
Met montage ben je veel meer kwijt natuurlijk, zeker met de prijzen die de fietsenmaker voor de onderdelen rekent. Maar als je het zelf leuk vindt om met de fiets bezig te zijn kan het makkelijk onder de 200 euro.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 aug 2013 13:33

Een goed afgestelde achterderailleur aan een rechte achterpad kan niet je spaken in lopen. Oorzaak is m.i. dus een kromme achterpad of een slecht afgesteld derailleur. Als je zelf niets vreemds met je fiets hebt gedaan zou ik zeker samen met de fietsenmaker naar een oplossing zoeken.

(En 200 euro is idd vrij veel geld, maar dat is niet de vraag van TS)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jupiler11
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2013 21:55

Gebruikersavatar jupiler11 05 aug 2013 16:15

Jullie hebben allemaal gelijk dat ik een beetje gemakzuchtig ben geweest met het onderhoud laten uitvoeren door de fm, maar een pion en ketting vervangen en de derailleur afstellen daar heb ik geen kaas van gegeten. Bandjes had ik makkelijk zelf kunnen doen. De opsomming van BVE klopt aardig en er kwam zo'n 40 euro bij voor de werkplaatsbemanning. De fm gaf aan dat hij het vaker mee heeft gemaakt en alleen bij Campa en dan vooral op de 8 speed. Afijn...
De zaak is netjes opgelost vind ik. Aangezien ik toch een nieuwe fiets wilde en de fm er best 1 wilde verkopen denk ik dat we tot een mooie deal zijn gekomen. Al met al na wat wikken en wegen, water bij de wijn, onderdelen (bandjes) laten overzetten op de nieuwe fiets enz. heb ik alles bij elkaar zo'n 375 euro terug gehad voor mijn oude fietsje en verkapte korting. Daaroor kon ik mijn budget wat oprekken en heb ik een mooie Gilbertson titanium fiets aangeschaft, afgemonteerd met Shimano 105. (had liever Ultegra gehad maar dat was echt boven budget en een relatiecrisis niet waard.
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 05 aug 2013 16:29

Ik gok toch op een schakelfout.

Een verkeerde afstelling van de derailleur is erg moeilijk. Dan zou deze meer dan een kransje verkeerd moeten zijn. Misschien is het bij de fietsenmaker een soort sociale werkplaats maar zelfs de meest schele imbiciel ziet zoiets niet over het hoofd.

Meest waarschijnlijk imo:
Grote blad voor en grootste krans achter. Ketting staat dan veel te strak en scheef waardoor ook je derailleur scheef wordt getrokken. Een aan de aandrijfzijde verkeerdom gespaakt wiel doet de rest. Als de trekkende spaken over de duwende heen kruisen kan de derailleur erg moeilijk tussen de spaken komen. Anderom en de derailleur grijpt zich vast.

Dus als je de wielen hebt meegnomen naar de nieuwe fiets zou ik deze maar even goed laten nakijken.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 05 aug 2013 16:36

kilometervreter schreef:Ik gok toch op een schakelfout.

Een verkeerde afstelling van de derailleur is erg moeilijk. Dan zou deze meer dan een kransje verkeerd moeten zijn.
Nee hoor. Bovenste limiet niet strak genoeg, en ik kan iedere derailleur in een wiel trekken. De afstand van de kooi tot de spaken is echt minder dan 1 heel 'klik' van je shifters...


kilometervreter schreef:
Meest waarschijnlijk imo:
Grote blad voor en grootste krans achter. Ketting staat dan veel te strak en scheef waardoor ook je derailleur scheef wordt getrokken. Een aan de aandrijfzijde verkeerdom gespaakt wiel doet de rest. Als de trekkende spaken over de duwende heen kruisen kan de derailleur erg moeilijk tussen de spaken komen. Anderom en de derailleur grijpt zich vast.

Dus als je de wielen hebt meegnomen naar de nieuwe fiets zou ik deze maar even goed laten nakijken.
Ik kan op iedere goed afgestelde fiets (of eigenlijk schakelapparaat) groot-groot schakelen zonder schade. Het is niet goed voor de ketting, maar dan verdwijnt mij derrie echt niet in mijn achterwiel. Een strakke achterderailleur doet daar echt niets mee te maken. Ook het spaakpatroon is ech van minimale invloed...

thmarten
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 nov 2009 14:15

thmarten 05 aug 2013 16:40

[/quote]Ik kan op iedere goed afgestelde fiets (of eigenlijk schakelapparaat) groot-groot schakelen zonder schade. Het is niet goed voor de ketting, maar dan verdwijnt mij derrie echt niet in mijn achterwiel. Een strakke achterderailleur doet daar echt niets mee te maken. Ook het spaakpatroon is ech van minimale invloed...[/quote]

+1, maar als de ketting natuurlijk teveel is ingekort, trek je het geheel wel stuk.

Plaats reactie