Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 15 jul 2013 20:43

Afbeelding

cinelli unicanitor zadeltje gevonden, past wat beter bij de retro look. Vorige zadel was krom gegaan.

Dit zit wel fijn, is wat breder en zakt lichtjes door in het midden.
de remhendels staan idd nog wat hoog en het stuur mag ook meer naar voor kantelen. helaas is de imbus zo fel beschadigd dat ik gaan passend sleuteltje kan vinden.

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 28 jul 2013 11:46

Allen, een tweetal vragen die erg goed passen in dit sub-forum;

1. Op mijn Champion Mondial AA Special Frame heb ik thans 7 speed Shimano stuurshifters. Ik kan nu een mooie Athena 7 speed derailleur set op de kop tikken en vraag me af of dit met schakelen problemen op gaat leveren.

2. Verder heb ik mijn oog op een Athena 7 speed naven set laten vallen en vraag mij af of hierop een Regina America 7 speed freewheel gaat passen (en werken).

Kijk uit naar jullie reacties, waarvoor bij voorbaat dank! Maak er een mooie zondag van.....
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 28 jul 2013 11:59

Shimano en Campagnolo derailleurs hebben ieder een andere parallellogram en schakelen derhalve -indien van toepassing- met een verschillende index. Dus dat gaat nooit lekker schakelen tenzij je op frictie overschakel.
Als je een Shimano derailleur (een moderne die met SIS) monteert kan je wel probleemloos met Shimano index schakelen met wat voor opschroefpignon dan ook denk ik.

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 28 jul 2013 12:14

Dank... De voorderailleur is van Campagnolo en achter zit er een Shimano Sora (9speed) derailleur...

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 28 jul 2013 12:23

Prachtfiets! De Soro derailleur is SIS dus gaat i.c.m. je stuurflipperflappers ook op 7 speed pignonnen werken. Nadeel van die pignonnen is wel dat ze nieuw steeds lastiger te verkrijgen zijn, alleen SunRace maakt er nog eentje tot 24 tands. Kwaliteit is oké maar loopt op met grote stappen.
Als je toch op de moderne tour gaat zou ik met cassettenaven gaan werken dan kan je je gearing zelf bepalen.

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 28 jul 2013 12:29

Merci Theo!
Afbeelding

Gebruikersavatar
gazelle79
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 30 okt 2012 14:03
Locatie: Hoeven

Gebruikersavatar gazelle79 28 jul 2013 12:37

Maar dan de vraag iets specifieker, als ik de huidige sora vervang door 'n 7 speed Campagnolo derailleur, schakelt 't dan gewoon lekker?
Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 28 jul 2013 14:21

Shimano en Campagnolo derailleurs hebben ieder een andere parallellogram en schakelen derhalve -indien van toepassing- met een verschillende index en zijn dus de shifters en derailleurs niet compatibel onderling. Dat gaat nooit lekker schakelen tenzij je op frictie overschakel omdat je daarmee de index uitschakel.
Als je een Shimano derailleur (een moderne die met SIS) monteert kan je wel probleemloos met Shimano index schakelen met wat voor opschroefpignon dan ook denk ik.

sonicboy
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:19

sonicboy 07 aug 2013 10:33

Afbeelding

Merk onbekend maar volledige dura-ace groep (1e versie van 1974) en mavic module e velgen, maw profmateriaal.

Afbeelding

Belgische Novy-fiets van +-1985 in goede conditie. Banden (rubino pro) lagen er op toen ik hem kocht en matchen wel goed met het blauw van het frame.

Afbeelding
Peugeot team replica van midden jaren '90. Exage afmontage. Frame in heel goede conditie. Columbus megatube.

Afbeelding
Laatste aanwinst. Bertin uit begin jaren '70. Shimano Titlist afmontage. Stuur- en pen, zadel en achterwiel vernieuwd door vorige eigenaar.
Moet deze fiets nog helemaal onder handen nemen. Volgende staat al op mijn to do-lijst:
-stuur-en pen + zadel terug retro zetten.
-Trapas vernieuwen (zit speling op)
-Oppoetsen
-eventueel: frame verven maar heb dit nog nooit gedaan en naar ik lees is dit wel een heel karwei. Iemand ervaring mee?

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 08 aug 2013 18:45

Dat verven van ouwe fietsen ben ik niet zo voor: Zònde van die mooie originele transfers. Voor de rest mooie fietsies man. Echt smullen 8-)

Basabc
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:46
Locatie: Maastricht

Basabc 08 aug 2013 19:52

Ik heb al een tijdje een klassieker in mijn bezit maar er valt dus ver vrij weinig over te vinden. Het frame is een Rons Araya en is gemaakt in Japan staat op de buizen. Iemand meer background informatie over dit merk?
Hijs is trouwens volledig afgemonteerd met Shimano 600 Arabesque.

PS. foto's zijn niet van mij maar het is wel precies het zelfde frame
Afbeelding

sonicboy
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:19

sonicboy 09 aug 2013 18:24

theodorocampagnolo schreef:Dat verven van ouwe fietsen ben ik niet zo voor: Zònde van die mooie originele transfers. Voor de rest mooie fietsies man. Echt smullen 8-)
Bedankt voor het compliment!

Ja, is wel wat gehavend zo maar die heerlijke retro decals overschilderen neemt de ziel van de fiets wat weg

Plaats reactie