Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Novatec "misterie"

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 aug 2012 09:58

Als je geen beunhaas bent en je kan cup cone afstellen, waarom dan in de eerste post de insinuatie dat XTR en cup-cone inferieur is aan industriele lagers en novatec?
Of anders gezegd: je weet toch ook dat het allemaal bijzonder weinig uitmaakt en dat profploegen hetverschil daar dan ook niet echt zoeken?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Erik_1989
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2012 17:26

Erik_1989 05 sep 2012 23:33

de zwarten schreef:Als je geen beunhaas bent en je kan cup cone afstellen, waarom dan in de eerste post de insinuatie dat XTR en cup-cone inferieur is aan industriele lagers en novatec?
Of anders gezegd: je weet toch ook dat het allemaal bijzonder weinig uitmaakt en dat profploegen hetverschil daar dan ook niet echt zoeken?

Nee ik vroeg of iemand mij meer kon vertellen over novatec, ivm wat geruchten uit vele hoeken. EN ik vroeg me af waarom shim. nog steeds cup-cones gebruikt. Hierbij heb ik later bij vermeld dat ik van uit een skeeler-verleden misschien wel een iets vertekend positief beeld heb van industrielagers (op skeelers gebruik je niets anders namelijk)
Maar nogsteeds snap ik de keus voor cup-conus niet ook productietechnisch lijkt industrie lagers mij zeer aantrekkelijk een rechte passing draaien is gewoon makkelijk en goedkoop en je hebt minder onderdelen wat ook makkelijker is in productie. maar zo als ik al zij ik kan een vertekend beeld hebben en je hoort me niet zeggen dat cup-conus slecht is ik zeg alleen dat ik de keus niet snap

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 sep 2012 00:04

De reden die shimano zelf aangeeft is dat bij cup/cone lagers de druk van de kogels over een groter oppervlak van cup en cone verdeeld wordt. Mits de lagers juist zijn afgesteld. Hierdoor zijn ze sterker zijn en kunnen ze met name ook schuine krachten op de lagers beter opvangen. Technisch schijnt dit beter te zijn bij gebruik in fietsen. Industrielagers zijn meestal, zoals je hierboven zelf ook aangeeft, gemaakt met een goedkope rechte passing die er feitelijk van uitgaat dat je altijd alleen maar rechtuit fietst.

Het feit dat ze goedkoper te produceren en makkelijker en sneller te monteren zijn in de fabriek is volgens mij de belangrijkste reden dat industrielagers veel gebruikt worden.

Of je in de praktijk het verschil tussen industrie en cup/cone echt merkt ? Ik niet in ieder geval. Dat profploegen gecamoufleerde novatec naven gebruiken daar geloof ik helemaal niets van. Zo bijzonder zijn ze niet.

buch
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 mei 2006 20:05

buch 13 sep 2012 00:54

Kijk wat erik_1989 niet snapt dat een cup conus naaf een kwalitatief veel betere naaf is.
Dit is een lichtmetalen naaf waar een harde cup ingeperst wordt. Makkelijker en goedkoper is het om er een industrie lagertje in te persen .Zeker weten dat je naar een half jaar koersen er nieuwe lagers in kan zetten.
Gebruik je ze ook in de regen dan kan je na een maand soms al nieuwe er in monteren. Al die wielen met industrie lager is eigenlijk Troep. Maar we willen het in deze weggooi maatschappij. Onder het mom het is lichter, mooier en je kan het zo makkelijk vervangen.
Een cup conus naaf hoef je niet te vervangen die gaat bij goed onderhoud een 40.00km mee (of meer).
Mijn zoon fiets met 2x ffwd met daarin 1x chosen naven en 1x dt swiss en een set Kuipers zo uit m'n hoofd meen ik joytech= novatech.
Van allemaal heb ik de lagers al een keer vervangen.
O wat fijn die industrie lagers en wat loopt het goed in mooi weer .
Maar kom niet in een koers met regen wat dan is het snel gebeurt met de mooie nieuwe naafjes.
En op een kwartiertje vervangen lukt mij niet . Want eerst uit elkaar halen dan op het lagertje lezen welke je moet bestellen bv 61902 . Paar dagen wachten en dan monteren.
Ieder zijn meug en inderdaad bij het skeeleren kocht ik voor mijn dochter ook de lagertjes in een dozijn sávonds lekker uit elkaar schoonmaken na een regenbui .
Als je dat gewend bent wil je ook zo doorgaan dat kan ik me wel voorstellen.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 13 sep 2012 01:08

buch schreef: Zeker weten dat je naar een half jaar koersen er nieuwe lagers in kan zetten.
Gebruik je ze ook in de regen dan kan je na een maand soms al nieuwe er in monteren.
Al die wielen met industrie lager is eigenlijk Troep.
Maar we willen het in deze weggooi maatschappij. Onder het mom het is lichter, mooier en je kan het zo makkelijk vervangen.

Mijn zoon fiets met 2x ffwd met daarin 1x chosen naven en 1x dt swiss en een set Kuipers zo uit m'n hoofd meen ik joytech= novatech.
Van allemaal heb ik de lagers al een keer vervangen.
O wat fijn die industrie lagers en wat loopt het goed in mooi weer .
Maar kom niet in een koers met regen wat dan is het snel gebeurt met de mooie nieuwe naafjes.
Ik doe even lachen.... :D
FacebookS3RSSite

mtbfool
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 23 mei 2007 20:14
Locatie: Helmond

mtbfool 14 sep 2012 20:23

Cup-Conus lagers zijn mits goed afgesteld erg goed en lopen lekker.
Industrielagers en dan bedoel ik die met 2rs afdichtingen haal ik allemaal uit elkaar en duw ze vol met molybdeenvet.
Nooit geen gezeur mee en dat loopt altijd erg goed.
Heb overigens wel altijd de betere naven , eventueel kan je over een industrielager nog een zeer dun kunststof plaatje leggen wat er voor zorgt dat alles beter afdicht.
Momenteel ben ik erg druk met Novatec navenen deze werken echt wel goed , dan praat je wel over de betere en niet de allergoedkoopste naven.
Novatec heeft een erg goede prijs-kwaliteit en dat is niet onbelangrijk en word inmiddels door gerenomeerde fabrikanten ook in hun wielen gebruikt met de originele Novatec opdruk.
Er kan natuurlijk altijd wel eens een slechte lager tussendoorlopen maar dat is ook mogelijk bij Cup-Conus ( heb ze al gehad XTR na 3 weken naar de gallemiezen maar dit word door Shimano keurig opgelost )

Grtz; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Jackpirate
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2013 23:49

Jackpirate 09 aug 2013 15:35

Beste Novatec vriendjes,

Ik heb een kleine vraag.
Ik heb wielen uit china besteld met een novatec body voor shimano 10 speed.
Nu heb ik alleen een shimano ultegra 11 speed groep op mijn fiets zitten.
Dit pas natuurlijk niet... dom dom dom!
Nu kan ik nergens een cassette body van novatec vinden waar 11 speed op kan.
Kunnen jullie mij uit de brand helpen? Bestaat er al 11 speed van novatec of is er een ander merk cassette body wat er op past?

Mvg,
Reinier

Plaats reactie