Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

sportieve multifunctionele tweewieler

turbotom
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:07

turbotom 22 jun 2013 22:37

Beste allen,

Ter vervanging van mijn oude trouwe stalen ros (een GT) met meer dan 12.000km op de teller ben ik (een ambitieuze amateur) op zoek naar een nieuwe multifunctionele tweewieler die enkel aan de volgende eisen moet voldoen:

1. Een sportieve fitness bike voor stevige dagtochten, hoofdzakelijk over asfalt, maar af en toe ook eens eventjes over een onverharde weg,
2. die zowel snelheid kan halen (ik word niet graag voorbij gestoken) als flink kan klimmen (leve de bergen),
3. die voldoende stevig is en uitgerust kan worden met een bagagedrager om meerdaagse/weekse trektochten te ondernemen.
4. prijsklasse tussen 750 en 1500 euro

Na wat onderzoek op het net kom ik tot de volgende selectie:

Trek FX 7.4
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... /fx/7_4_fx#

Felt QX95
http://www.feltbicycles.com/Belgium/201 ... /QX95.aspx

Cube SL Cross pro (nadeel: duo crank minder geschikt om te klimmen met extra gewicht op de bagagedrager…)
http://www.cube.eu/nl/tour/cross-road/sl-cross-pro/

Heeft iemand ervaring met deze fietsen/merken? Wat zijn de voor en nadelen? Zijn er misschien betere alternatieven? En kortom, wat kunnen jullie mij aanbevelen?

Alvast heel veel dank!

turbotom

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jun 2013 23:25

Na 12.000km aan vervanging Toe? Lees dit topic eventjes:http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... &start=684

Dat is alleen dit jaar!

De Cube heeft overigens een Compact, dat klimt net zo fijn maar is minder op het vlakke.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 22 jun 2013 23:34

Van de voorgestelde fietsen zou de cube juist mijn voorkeur hebben. Vanwege de race (lees weg) groep die er op zit. Maar het is wel een groep voor hard vooruit

Ik heb in je prijsklasse nog wel een alternatief:
De Sensa cross http://www.12gobiking.nl/sensa/cross/cy ... ustom_2013

Ik had tot voorkort een Jan Janssen Acces, die past (niet wat prijs betreft) in jouw rijtje. Ik merkte dat ik veel liever een racestuur vast heb dan een flatbar. gewoon omdat ik dan meer van positie kan wisselen. Overigens.. de Jan Jansen mocht na 3,5 jaar en 40.000km weg en gaat nu gewoon een tweede leven tegemoet bij een beginnende vakantiefietser.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

turbotom
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:07

turbotom 22 jun 2013 23:58

mijn excuses, ik bedoel 120.000km... maar goed, daar gaat het eigenlijk niet om. ik zoek iets dat betaalbaar is voor een stukje amateur zoals mezelf, en dat een gulden middenweg is tussen een (relatief) snelle fitnessbike en een fiets die met wat bagage op de drager ook nog eens een berg op geraakt.

ook bedankt voor de sensa cross tip! dat moet ik zeker en vast verder onderzoeken.

sportieve groeten en laat de verdere tips maar komen!!

turbotom

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jun 2013 08:35

Aha, 120.000km ;)

Of dat je een racegroep wilt ligt m.i. aan de hoeveelheid bagage die je mee wilt nemen. Als dit niet teveel is zou dat mijn voorkeur hebben maar dan wel een triple b.v. http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL

Als je veel bagage de berg op wilt slepen is een mountainbikegroep handiger.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jun 2013 08:43

depoldertoerist schreef:Van de voorgestelde fietsen zou de cube juist mijn voorkeur hebben. Vanwege de race (lees weg) groep die er op zit. Maar het is wel een groep voor hard vooruit

Ik heb in je prijsklasse nog wel een alternatief:
De Sensa cross http://www.12gobiking.nl/sensa/cross/cy ... ustom_2013

Ik had tot voorkort een Jan Janssen Acces, die past (niet wat prijs betreft) in jouw rijtje. Ik merkte dat ik veel liever een racestuur vast heb dan een flatbar. gewoon omdat ik dan meer van positie kan wisselen. Overigens.. de Jan Jansen mocht na 3,5 jaar en 40.000km weg en gaat nu gewoon een tweede leven tegemoet bij een beginnende vakantiefietser.
Een crosser met cantilevers met bagage in de bergen lijkt mij niet prettig. Dan zou een model met schijfremmen misschien geschikter zijn maar dat is ook niet alles, zeker omdat er nog geen hydraulische schijfremmen beschikbaar zijn. Voor het budget is het ook niet gezond.
Campagnolo Ultra Dork

KDZ
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 nov 2012 09:23

KDZ 23 jun 2013 10:47

Waarom ga je niet voor een hybride trekking fiets;
Daar kun je namelijk ook snel op fietsen :D
Het is een hele leuke uitdaging om juist daarmee racefietsers in te halen..... :lol:

Bovendien voldoet zo'n fiets aan al je verdere eisen en heb je zelfs de optie om meerdaagse tochten in te roosteren.

Multifunctioneler kan haast niet.
Pijn is fijn

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 23 jun 2013 21:10

Ernie C. schreef:
depoldertoerist schreef:Van de voorgestelde fietsen zou de cube juist mijn voorkeur hebben. Vanwege de race (lees weg) groep die er op zit. Maar het is wel een groep voor hard vooruit

Ik heb in je prijsklasse nog wel een alternatief:
De Sensa cross http://www.12gobiking.nl/sensa/cross/cy ... ustom_2013

Ik had tot voorkort een Jan Janssen Acces, die past (niet wat prijs betreft) in jouw rijtje. Ik merkte dat ik veel liever een racestuur vast heb dan een flatbar. gewoon omdat ik dan meer van positie kan wisselen. Overigens.. de Jan Jansen mocht na 3,5 jaar en 40.000km weg en gaat nu gewoon een tweede leven tegemoet bij een beginnende vakantiefietser.
Een crosser met cantilevers met bagage in de bergen lijkt mij niet prettig. Dan zou een model met schijfremmen misschien geschikter zijn maar dat is ook niet alles, zeker omdat er nog geen hydraulische schijfremmen beschikbaar zijn. Voor het budget is het ook niet gezond.

je hebt op zich wel punt voor wat betreft die cantilevers. maar schijfremmen en bagage... dat is ongeveer hetzelfde verhaal bovendien maar als je eenmaal in et dal een eitje wilt bakken :D

misschien dat een Jan Janssen Globe een goed compromis is. Dat is ook wel echt een compromis. De hardcore raceliefhebber zal het te veel reisfiets vinden, de hardcore wereldfietser te veel racefiets :-) het grootste nadeel voor jou... hij valt buiten je budget.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 jun 2013 23:20


turbotom
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:07

turbotom 07 aug 2013 15:36

Bedankt voor al jullie behulpzame reacties! Ik heb er zeker en vast rekening mee gehouden bij de aankoop van mijn nieuwe fiets. Het is uiteindelijk een Jan Janssen Impress geworden, aangepast aan mijn behoeften:
* Shimano Deore LX groep (crank 48/36/26)
* Continental SportContact 28 banden
* Exal SP19 wielset
* en uitgerust met bagagedrager

Andere vergelijkbare fietsen die ik heb bekeken (van merken zoals Cube, BMC, Trek, Felt, Scott, Merida, ...) hadden ook allemaal hun voordelen (en soms ook een heel aantrekkelijk design) maar telkens ontbrak er iets aan. Dankzij dit forum heb ik echter aandacht gekregen voor de Jan Janssen fietsen (weinig bekend in België). Het is een interessant concept om zelf je fiets te kunnen samenstellen! Met de aangepaste JJ Impress zal ik ongetwijfeld mijn broer kunnen bijhouden (die op een Cannondale racefiets rondrijdt) en zo nu en dan met bagage op de drager de steilste beklimmingen ondernemen. Over een vijftal weken wordt hij geleverd... ik kan niet wachten om hem uit te testen!

specialized_mannetje
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mar 2012 18:14

specialized_mannetje 10 aug 2013 19:38

Nou ik zou zeggen: veel plezier gewenst alvast!

Plaats reactie