Ik heb een vraagje over de kettingslijtage: zaterdag hebben wij met drie man LBL gereden. Tijdens de beklimming van de Redoute beklaagde een van ons zich erover dat bij hem de ketting over het tandwiel schoot bij zwaar aanzetten.
Ik zei dat dit hoogstwaarschijnlijk lag aan versleten ketting/versleten cassette. Hij had namelijk in drie jaar tijd nog nooit ketting of cassette vervangen
Thuis heb ik die ketting nagemeten met een kettingchecker, maar die gaf geen slijtage weer. Terwijl goed zichtbaar was dat de middelste tandwielen veel dunner waren dan de buitenste (zowel klein als groot). Het betreft een campa systeem
De vraag is nu: zit er verschil in metingen bij campa of shimano? Maw: moet ik daar verschillende kettingcheckers voor gebruiken.
En is het logisch dat de ketting niet versleten is, en de tandwielen wel. Zou toch eerder verwachten dat dit andersom is.
Kettingslijtage
-
- Forum-lid
Ketting verslijt inderdaad rapper dan tandwielen(enkel wanneer met heel versleten ketting gaan tandwielen ook rap slijten). Of er verschil in meten is tussen campagnolo en shimano weet ik niet (denk het niet, er bestaan trouwens nog een heleboel meer merken voor kettingen). Anders, op grootste blad ketting in het midden proberen op te tillen, als je tandje helemaal kan zien is teken dat hij versleten is, deze simpele truuk gebruik ik altijd:)
@sonicboy03: die truuk van het ketting optillen ken ik ook en die had ik onderweg al toegepast. Daar bleek ook geen overmatige slijtage uit.
Een versleten ketting of cassette is een oorzaak maar ook kan het zijn dat de deraiileur neit goed uitgelijnd staat. Bijvoorbeeld een licht verbogen derailleur pad kan er ook toe bijdragen de ketting over of langs de tandwielen schiet.
- urdvurk1.1
- Forum-lid
Klinkt als een nieuwe ketting op een versleten cassette, dat gaat overslaan onder belasting. Dit lijkt ook te worden ondersteund door wat je aangeeft te zien: geen slijtage meetbaar aan de ketting, wel zichtbare slijtage aan de cassette?
Weet je dus zeker dat de ketting niet recentelijk vervangen is?
Weet je dus zeker dat de ketting niet recentelijk vervangen is?
-
- Forum-lid
klinkt mij als te weinig infomatie . .
Wat voor campa/
Wat voor kettingslijtage meter? Wat is de schaal waarop je meet etc.
-vuil systeem
-slecht afgestelde derailleurs
-veel te schuine kettinglijn
zijn ook nog mogelijkheden
Wat voor campa/
Wat voor kettingslijtage meter? Wat is de schaal waarop je meet etc.
-vuil systeem
-slecht afgestelde derailleurs
-veel te schuine kettinglijn
zijn ook nog mogelijkheden
-
- Forum-lid
Ben het helemaal met urdvurk1.1 eens.
Dit is de meest voor de handliggende oorzaak, soms zijn de simpelste problemen ook het simpelst op te lossen zonder moeilijke toestanden erbij te halen
Marc
Dit is de meest voor de handliggende oorzaak, soms zijn de simpelste problemen ook het simpelst op te lossen zonder moeilijke toestanden erbij te halen
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;