Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Welke wielset is aan te bevelen?

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 13 aug 2013 23:26

musicus schreef:
Uiteraard zitten de gaten in de naaf nooit op dezelfde plek. Ik doe precies zoals beschreven; eerste 8 zitten erin, aan de andere kant pak je het gat waarbij de spaak net ná de eerste set valt en deze gaat naar het eerste gat op de velg net ná deze spaak.
Als het goed is krijg je dan dit patroon. Zie je het misschien anders door de foto?
Ik ben echt niet onhandig, maar begin me wel stom te voelen...
als je goed begint enig je goed, dat is wel zo'n beetje de truc hier.
het begin lijkt goed, maar het einde minder... Ik zit al een tijdje te peinzen, heb je spaken opnieuw uitgerekend, maar dat lijkt ook te kloppen.

wat je nog kunt proberen, is met een platkop schroevendraaier alle spaken zo ver aandraaien dat de kop van de spaak de gleuf blokkeert. oftewel, maximaal aandraaien met een schroevendraaier. soms is dat net het verschil wat er kan ontstaan.

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 13 aug 2013 23:27

trouwens, heb je nu over-over-under, of under-under-over? probeer het eens andersom van wat je nu hebt.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 14 aug 2013 00:37

musicus schreef:Uiteraard zitten de gaten in de naaf nooit op dezelfde plek. Ik doe precies zoals beschreven; eerste 8 zitten erin, aan de andere kant pak je het gat waarbij de spaak net ná de eerste set valt en deze gaat naar het eerste gat op de velg net ná deze spaak.
Als het goed is krijg je dan dit patroon. Zie je het misschien anders door de foto?
Ik ben echt niet onhandig, maar begin me wel stom te voelen...
Op de foto zag het er uit alsof het een naaf zonder offset was. Maar toch moet het op dat moment al met alle 8 spaken goed zijn.

Als je trouwens de stapsgewijze methode van Musson toepast... dan mis je de nippels in de foto met 8 spaken. Hij beschrijft (pag 45/46) hoe je met de nippel driver op alle spaken een nippel zet met exact dezelfde schroefdiepte. Daarna draai je pas aan de naaf en trek je alle spaken in hun positie. Maar dat kan niet als niet overal een nippel op zit.
Afbeelding

musicus
Forum-lid

musicus 14 aug 2013 12:15

ericpeters schreef: Als je trouwens de stapsgewijze methode van Musson toepast... dan mis je de nippels in de foto met 8 spaken.
Op alle spaken zit een nippel. Dus dat zal het niet zijn. Ik heb trouwens geen foto met 8 spaken gepost. Je bedoelt denk ik die met 16 spaken?

Hierbij nieuwe foto's, hopelijk een betere kwaliteit dan van de Ipad. Ik krijg ze alleen niet groter op het scherm dan dit. Zal aan de instellingen van het forum liggen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 14 aug 2013 13:51

De bovenste 4 spaken op de laatste foto... Daar zie je toch aan dat niet alle spaken de naaf 'verlaten' onder dezelfde hoek. Dat kan niet, als alle spaken even lang zijn en de naaf symmetrisch, dan moet die hoek hetzelfde zijn.
Teruggaand naar de 2x 8 spaken die moet je zodanig lacen dat je bij alle spaken de nippels kunt zien. Ergens gebruik verkeerde gatenparen maar op de 2d foto is niet te zien waar.
Afbeelding

musicus
Forum-lid

musicus 14 aug 2013 22:39

mackersv2.0 schreef:Spaakpatroon klopt gewoon.
Volgens mij heb je gelijk. Ik ben bezig geweest met het verder aandraaien van de nippels en ik blijk verder te komen dan ik gedacht had. Er zit spanning op de spaken en ik ben bezig geweest met het richten. Het is nog niet klaar, maar ik heb goede hoop!

Feit blijft dat ik verkeerd was begonnen maar met hulp van het forum uiteindelijk goed ben uitgekomen.
Mocht ik nog meer vragen hebben zal ik niet schromen om ze stellen.

musicus
Forum-lid

musicus 19 aug 2013 18:35

Het eerste wiel is klaar! Vanmiddag heb ik de laatste hand gelegd aan het richten en op spanning brengen van de spaken. Net een klein stukje gefietst met het wiel in m'n racefiets en op 1 kleine 'ping' na heeft alles zich goed gehouden. Nu het achterwiel.

Afbeelding

TTB1992
Forum-lid

TTB1992 19 aug 2013 21:53

Afbeelding

musicus
Forum-lid

musicus 21 aug 2013 21:56

Het begint al wat te worden!

Afbeelding

pfr010
Forum-lid

pfr010 22 aug 2013 08:39

Ziet er goed uit. Hoeveel ben je nu uiteindelijk kwijt geweest aan deze set als ik vragen mag?

musicus
Forum-lid

musicus 22 aug 2013 10:33

pfr010 schreef:Ziet er goed uit. Hoeveel ben je nu uiteindelijk kwijt geweest aan deze set als ik vragen mag?
Aan materiaalkosten was het €119,20
Het is dus iets goedkoper dan een gekocht wiel maar heb wel betere naven dan bijvoorbeeld Create. Het ging mij ook meer om het proces van zelf een wiel spaken dan om goedkoper uit te zijn.

pfr010
Forum-lid

pfr010 22 aug 2013 13:56

musicus schreef:
pfr010 schreef:Ziet er goed uit. Hoeveel ben je nu uiteindelijk kwijt geweest aan deze set als ik vragen mag?
Aan materiaalkosten was het €119,20
Het is dus iets goedkoper dan een gekocht wiel maar heb wel betere naven dan bijvoorbeeld Create. Het ging mij ook meer om het proces van zelf een wiel spaken dan om goedkoper uit te zijn.
Oke, thanks voor de info. Ben namelijk op het moment ook met een fixie project bezig, maar dit keer is het een budget fiets dus was benieuwd. Buiten dat trekt het mee ook heel erg om zelf een keer mn wielen te knutselen, ben er toch ook achter gekomen dat minstens de helft van de lol in het maken van de fietsen zit (en de rest in het rijden). ;)

Plaats reactie