Commandant of iets anders
Heb hier nog een oude koersfiets staan waarvan de lak helemaal verweerd/patina is (krassen & dof). Nu las ik dat commandant goed is in het verwijderen van krassen en om de lak weer terug als nieuw uit te doen zien (nu, zal wel niet het geval zijn bij deze, is er wel erg aantoe).
Nu ben ik wat aan het twijfelen tussen 4&5. De eerste zou soms wat te aggresief overkomen, de andere dan wat te weinig. Ook las ik dat Meguiars Ultimate Polish een handig alternatief kan bieden. Iemand ervaring mee voor gebruik op de fiets?
Hieronder een detail bijgevoegd om wat idee te vormen.
Nu ben ik wat aan het twijfelen tussen 4&5. De eerste zou soms wat te aggresief overkomen, de andere dan wat te weinig. Ook las ik dat Meguiars Ultimate Polish een handig alternatief kan bieden. Iemand ervaring mee voor gebruik op de fiets?
Hieronder een detail bijgevoegd om wat idee te vormen.
Zo'n blik krijg je nog niet op na 100 fietsen...
Zelf zou ik even naar de supermarkt gaan om een potje koperpoets te halen, is hetzelfde spul.
Het polijstmiddel in zilverpoets is iets fijner, maar ik zou die voor koper gebruiken. Op moeilijke plekjes zoals bij de buiscommandeurs zou ik een tandenborstel gebruiken met flink veel van dat spul er op.
Zelf zou ik even naar de supermarkt gaan om een potje koperpoets te halen, is hetzelfde spul.
Het polijstmiddel in zilverpoets is iets fijner, maar ik zou die voor koper gebruiken. Op moeilijke plekjes zoals bij de buiscommandeurs zou ik een tandenborstel gebruiken met flink veel van dat spul er op.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groene commadant en daarna met een goeie wax de extra glans geven bijv. System better shine polish.
De glimmende delen die niet gelakt zijn dus evt gepolijst alu of staal krijg je erg mooi met autosol metal polish of Belgom
De glimmende delen die niet gelakt zijn dus evt gepolijst alu of staal krijg je erg mooi met autosol metal polish of Belgom
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Zo'n middel is om lak te polijsten (lees laagje weghalen)
Als er putjes in de lak zitten waardoor de ondergrond (lak of zelfs metaal) zichtbaar is krijg je dat natuurlijk niet weggepoetst. Dus hoogstens dat je een deel van de doffe waas wegkrijgt, echt veel beter gaat het niet worden. Daarvoor moet je het frame gewoon overspuiten.
Is er niemand in je buurt die een pot Commandant of gelijkwaardig heeft staan zodat je ff kunt proberen?
Als er putjes in de lak zitten waardoor de ondergrond (lak of zelfs metaal) zichtbaar is krijg je dat natuurlijk niet weggepoetst. Dus hoogstens dat je een deel van de doffe waas wegkrijgt, echt veel beter gaat het niet worden. Daarvoor moet je het frame gewoon overspuiten.
Is er niemand in je buurt die een pot Commandant of gelijkwaardig heeft staan zodat je ff kunt proberen?
tsja alleen de meeste hebben ook een auto dus en wat cleaners zijn in mijn ogen nooit weg zo kan de auto ook soms eens een beurtje gebruiken
Maar mocht je in Limburg wonen wil ik altijd wel eve helpen
Maar mocht je in Limburg wonen wil ik altijd wel eve helpen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Het ziet eruit alsof het gene onder de lak gecorrodeerd is, dus ik vraag me af of je dat gefixed krijgt zonder te spuiten. Misschien heb je hier wat aan, spul is ook in nederland te krijgen en veel beter dan commandant:
http://youtu.be/f2edjMYbLPc
http://youtu.be/f2edjMYbLPc
Ik denk dat dit iets genuanceerder kan. Puur economisch gezien heb je waarschijnlijk helemaal gelijk.Fiets1954 schreef:Elke euro die je in die brik steekt is er een te veel. Niet doen denk ik.
Maar wij kunnen niet bepalen wat de fiets voor de TS waard is (emotionele waarde?). Soms haalt iemand plezier puur uit het opknappen van zo'n brik. Economisch gezien is het misschien niet handig, maar ik vind het altijd mooi om te zien als een oud brik een nieuw leven krijgt.
Verder heb ik wel wat ervaring met commandant. Dat is geweldig spul. Maar dan wel om dof geworden lak weer te laten glimmen. Ik vraag mij af of dit gaat werken op deze fiets. Je moet flink poetsen en ik ben bang dat de lak hier gewoon aan het los komen is en deze behandeling dus meer kwaad dan goed kan doen... Ik vind dat wel lastig te beoordelen.
Flink schuren en daarna overspuiten zal een mooier resultaat geven!
Woon in belgie, dus wordt wat moeilijkpeter1981 schreef:tsja alleen de meeste hebben ook een auto dus en wat cleaners zijn in mijn ogen nooit weg zo kan de auto ook soms eens een beurtje gebruiken
Maar mocht je in Limburg wonen wil ik altijd wel eve helpen
Ziet er inderdaad nog goed spul uit, maar wat duur (30 euro terwijl fiets me maar 25euro heeft gekostHet ziet eruit alsof het gene onder de lak gecorrodeerd is, dus ik vraag me af of je dat gefixed krijgt zonder te spuiten. Misschien heb je hier wat aan, spul is ook in nederland te krijgen en veel beter dan commandant:
http://youtu.be/f2edjMYbLPc
Inderdaad, is niet omdat fiets er niet meer uitziet dat hij daarom weggesmeten moet worden. Fiets zelf is een Bertin van vooraan de jaren '70 uitgerust met shimano titlist groep (voorloper ultegra) en rijdt echt nog heel vlot. Daarom dat ik hem een grote beurt wil geven.Fiets1954 schreef:
Elke euro die je in die brik steekt is er een te veel. Niet doen denk ik.
Ik denk dat dit iets genuanceerder kan. Puur economisch gezien heb je waarschijnlijk helemaal gelijk.
Maar wij kunnen niet bepalen wat de fiets voor de TS waard is (emotionele waarde?). Soms haalt iemand plezier puur uit het opknappen van zo'n brik. Economisch gezien is het misschien niet handig, maar ik vind het altijd mooi om te zien als een oud brik een nieuw leven krijgt.
Verder heb ik wel wat ervaring met commandant. Dat is geweldig spul. Maar dan wel om dof geworden lak weer te laten glimmen. Ik vraag mij af of dit gaat werken op deze fiets. Je moet flink poetsen en ik ben bang dat de lak hier gewoon aan het los komen is en deze behandeling dus meer kwaad dan goed kan doen... Ik vind dat wel lastig te beoordelen.
Flink schuren en daarna overspuiten zal een mooier resultaat geven!
Ik denk dat ik eens ga proberen met die commandant 4. Kost tenslotte maar iets van 7 euro en kan ik ook altijd gebruiken op auto(die hier en daar krassen/vogelpoep-schade heeft). Is niet mijn bedoeling om hem terug nieuw te krijgen. Overspuiten zal inderdaad heel wat mooier zijn, maar ook heel wat duurder niet (tenzij ik zelf doe, maar waar doe je zoiets in hemelsnaam zonder een troep achter te laten? Tenzij je met de borstel schildert natuurlijk. Maar aan de andere kant neem je dan wel alle originaliteit weg...)
Proberen kan inderdaad nooit kwaad. Let wel dat je na commandant waarschijnlijk een doffe waas hebt op de lak. Met een beetje autowax gaat de boel weer glimmen.
Zelf spuiten moet je een beetje geoefend in zijn. Maar gewoon buiten in de tuin na een regenbui (dan zitten er amper nog stofdeeltjes in de lucht) met een spuitbus zijn hele goede resultaten te behalen. Het vooraf (en tussen lagen door) schuren is het vervelende, stoffige en vooral belangrijkste werk. Maar dat is inderdaad een laatste redmiddel.
Vergeet in ieder geval niet een foto van het resultaat te posten!
Zelf spuiten moet je een beetje geoefend in zijn. Maar gewoon buiten in de tuin na een regenbui (dan zitten er amper nog stofdeeltjes in de lucht) met een spuitbus zijn hele goede resultaten te behalen. Het vooraf (en tussen lagen door) schuren is het vervelende, stoffige en vooral belangrijkste werk. Maar dat is inderdaad een laatste redmiddel.
Vergeet in ieder geval niet een foto van het resultaat te posten!
De bedoeling van Commandant is juist dat je het volledig uitpoetst. Ik gebruik beide, zowel met een machine als handmatig. Voor optimaal resultaat, (jouw fiets dus) kan je het beste nummer 4 gebruiken. Let wel: maak de fiets eerst schoon (anders ga je met het aanwezige vuil schuren ipv de lak polijsten.) Ontvet de boel eerst, hiervoor gewoon Dubro/Dreft gebruiken zodat je oppervlakte iig schoon is. Dan werkt Commandant beter hetgeen uiteindelijk ook de bedoeling is.Proberen kan inderdaad nooit kwaad. Let wel dat je na commandant waarschijnlijk een doffe waas hebt op de lak. Met een beetje autowax gaat de boel weer glimmen.
Commandant 5 gebruik ik persoonlijk voor nieuw gespoten lakken omdat het minder krachtig is en veel beter uit te wrijven is. Als laatste tip: gebruik Polish Pads, tegenwoordig voor relatief weinig geld verkrijgbaar (volgens mij zelfs gezien bij de Action) dit werkt gezien de buisvormen gewoon prettig.
Addict R1