Michielrenner schreef:Sommige oude fietsen vind ik niet mooi en dan noem ik het oude meuk. Compleet subjectief en gewoon een gevoel wat van mij is. Zo zou ik een Giant Superlite peloton dus ook oude meuk noemen. Slaat nergens op, maar ik vind dat zo.
Meuk zn. (NN) ‘oude troep’ Vnnl. muyck, muydick ‘bewaarplaats voor appelen en peren’ [1599; Kil.], meuck ‘bewaarplaats voor geld’ [1629; WNT], later: ‘hoop rommel als huisraad, vuil goed [..]
(
http://www.betekenis-definitie.nl/meuk)
Als we met z'n allen waar dan ook en over wat dan ook met elkaar willen communiceren is 't wel zo handig om dezelfde taal te spreken. Als jij 't over 'ouwe meuk' hebt geef je een waardeoordeel, of dit nou grappig bedoelt is of niet. Mijn Giant Peleton Superlite weg te zetten als oude troep, rotzooi, waardeloze rommel etc. kan ik niet anders dan denigrerend opvatten; kennelijk is waar jij mee bezig bent van een grotere esthetische orde anders zou je je op een andere manier uitdrukken lijkt me.
Natuurlijk staat 't je vrij om een Peleton Superlite niet
mooi te vinden, ik verwacht heus niet dat iedereen spontaan in katzwijm valt bij 't aanschouwen van dit raspaardje uit 't verre oosten maar iemand met enig historisch besef en technische interesse zal toch moeten toegeven dat het hier een verdomd goed geconstrueerd fietsje betreft die je met de beste wil ter wereld niet kan scharen onder dat wat 'ouwe meuk' feitelijk betekend.
Dan nog even over Shimano Exage remmen. Ik ben al met heel wat verschillende remhoeven de bergen afgegaan en je zal 't geloven willen of niet maar van de single pivot remmen waar ik ervaring mee heb presteren Shimano Exage remmen 't beste. Niet moeders mooiste maar voor mij wel tot nu toe de beste 'reisverzekering'
De mooiste fietsonderdelen van bijvoorbeeld Campagnolo blijken overigens gewoon uit een fabriek te komen en werden / worden en masse geproduceerd.