Als er nog reparaties aan moeten gebeuren dan is dat geen pareltjexml schreef:M'n vriendin heeft een tweedehandse Merckx gekocht, een pareltje! (foto komt nog)
8 of 9 jaar oude racefiets in de kleuren van Lotto Domo met 10 speed triple Campagnolo Centaur.
De prijs viel nog mee, 330 euro. Juist spijtig dat er nog wat geld in gestopt moet worden voor reparaties..
Merckx
Zaterdag mijn nieuwe Merckx emx-525 opgehaald , wat een genot deze fiets !!
Ook de di2 bevald me prima, een mintuntje mijn zadel/zadelpen kraakt heel erg .
Ga zaterdag wel even terug naar mijn fietsenmaker .
Ook de di2 bevald me prima, een mintuntje mijn zadel/zadelpen kraakt heel erg .
Ga zaterdag wel even terug naar mijn fietsenmaker .
Wil even wat kwijt over goede service van Merckx. Mijn baanframe waarvoor de garantieperiode wat onduidelijk was werd desondanks weer keurig gemaakt en opnieuw gespoten. En overigens weer keurig in elkaar gezet door Plieger sport.
Het duurde even maar dan heb je ook wat.
Het duurde even maar dan heb je ook wat.
Mijn nieuwe Merckx EMX-1
Deze Merckx EMX-1 kocht ik een aantal weken geleden op marktplaats. Dit model is daar regelmatig te vinden omdat hij "cadeau” wordt gegeven bij aankoop van een Lexus CT200H. Veel kopers zitten daar blijkbaar niet op te wachten, waardoor je voor een schappelijke prijs een mooie nieuwe carbon fiets op de kop kan tikken. Ik dus ook. Dit exemplaar was nog niet geregistreerd bij Merckx, waardoor ik als eerste officiële eigenaar levenslange garantie heb op het frame, mits ik jaarlijks onderhoud laat uitvoeren door de dealer.
De fiets is volledig van carbon met de kabels buiten langs. Slooping frame met comfort geometrie. Merckx hanteert een wat afwijkende maatindeling. Deze fiets is een 51 cm, wat overeenkomst met een klassieke maat 58. Volledig Shimano 105, 10-speed afgemonteerd. Het is een triple met bladen 30, 39, 50. De standaard cassette 12-28 heb ik vervangen door een Ultegra poldercassette 12-23. De Fulcrum Racing 7 wielen zijn vervangen door Fulcrum Racing 3’s, waarvan alle stickers zijn verwijderd. Het zadel werd een ISM Peloton. De banden Continental GP4000S 25mm en de aluminium FSA zadelpen is ingeruild voor een carbon Bontrager.
In de folder weegt de Merckx 8,3 kg. Dat is zwaar optimistisch gewogen. Aan mijn unster woog hij /zij zonder pedalen 8,87 kg. Bepaald geen lichtgewicht. Door alle wijzigingen heb ik het gewicht gereduceerd tot 7,8 kg. Naast bovenstaande veranderingen zijn de assen vervangen door titanium exemplaren, is de zadelpenklem 20 gram lichter, zijn de bladboutjes en de granny bolts ingewisseld voor aluminium uitvoeringen en zijn de topcap en de compressor vervangen. Er staan nog een paar kleine dingen op het programma zoals titanium stuurpenboutjes en het inkorten van de zadelpen en de voorvork, maar daar wacht ik mee tot ik aan de fiets gewend ben.
Normaal gesproken wordt een racefiets zonder pedalen geleverd. Pliegersport had er echter een paar lompe plastic exemplaren met ouderwetse toeclips opgezet. Die zijn vast bruikbaar, maar niet door mij. De Bebop titanium’s die ik nog had liggen trappen een stuk beter.
Er zitten nog een paar extraatjes op zoals een pomp. Dat is een Barbieri Carbone van ca. 60 gram. Een bel en een achteruitkijkspiegel zitten er ook op. M’n inie-minie-zadeltasje staat niet op de foto. De fietscomputer is een Bryton Rider 35 met een Garmin GSC-10 cadans- en snelheidssensor. De bijbehorende cadansmagneet is een klein rond exemplaar dat precies in het cranckgaatje past van het pedaal.
Bijna alle vervangen componenten heb ik inmiddels op marktplaats verkocht. Als je dan de balans opmaak, dan heb ik een prachtige fiets die bijna helemaal conform m’n wensen is opgebouwd. Niet helemaal naar m'n zin? Nou nee, niet helemaal. Het rood neigt erg naar oranje. Dat maakt het lastig om passende kleding te vinden en beperkt je outfit tot zwart/wit. Bij volledig vrije keus had ik een liever een echt rood of wit frame gehad. Een triple was ook niet m'n eerste keuze. Liever een compact met een extra 39t binnenblad. Onoverkomelijk? Welnee, dit is ook prima. Zeker als de kosten in ogenschouw neemt. Onder de streep koste deze fiets me € 1350,—. Ik ben tevreden.
Deze Merckx EMX-1 kocht ik een aantal weken geleden op marktplaats. Dit model is daar regelmatig te vinden omdat hij "cadeau” wordt gegeven bij aankoop van een Lexus CT200H. Veel kopers zitten daar blijkbaar niet op te wachten, waardoor je voor een schappelijke prijs een mooie nieuwe carbon fiets op de kop kan tikken. Ik dus ook. Dit exemplaar was nog niet geregistreerd bij Merckx, waardoor ik als eerste officiële eigenaar levenslange garantie heb op het frame, mits ik jaarlijks onderhoud laat uitvoeren door de dealer.
De fiets is volledig van carbon met de kabels buiten langs. Slooping frame met comfort geometrie. Merckx hanteert een wat afwijkende maatindeling. Deze fiets is een 51 cm, wat overeenkomst met een klassieke maat 58. Volledig Shimano 105, 10-speed afgemonteerd. Het is een triple met bladen 30, 39, 50. De standaard cassette 12-28 heb ik vervangen door een Ultegra poldercassette 12-23. De Fulcrum Racing 7 wielen zijn vervangen door Fulcrum Racing 3’s, waarvan alle stickers zijn verwijderd. Het zadel werd een ISM Peloton. De banden Continental GP4000S 25mm en de aluminium FSA zadelpen is ingeruild voor een carbon Bontrager.
In de folder weegt de Merckx 8,3 kg. Dat is zwaar optimistisch gewogen. Aan mijn unster woog hij /zij zonder pedalen 8,87 kg. Bepaald geen lichtgewicht. Door alle wijzigingen heb ik het gewicht gereduceerd tot 7,8 kg. Naast bovenstaande veranderingen zijn de assen vervangen door titanium exemplaren, is de zadelpenklem 20 gram lichter, zijn de bladboutjes en de granny bolts ingewisseld voor aluminium uitvoeringen en zijn de topcap en de compressor vervangen. Er staan nog een paar kleine dingen op het programma zoals titanium stuurpenboutjes en het inkorten van de zadelpen en de voorvork, maar daar wacht ik mee tot ik aan de fiets gewend ben.
Normaal gesproken wordt een racefiets zonder pedalen geleverd. Pliegersport had er echter een paar lompe plastic exemplaren met ouderwetse toeclips opgezet. Die zijn vast bruikbaar, maar niet door mij. De Bebop titanium’s die ik nog had liggen trappen een stuk beter.
Er zitten nog een paar extraatjes op zoals een pomp. Dat is een Barbieri Carbone van ca. 60 gram. Een bel en een achteruitkijkspiegel zitten er ook op. M’n inie-minie-zadeltasje staat niet op de foto. De fietscomputer is een Bryton Rider 35 met een Garmin GSC-10 cadans- en snelheidssensor. De bijbehorende cadansmagneet is een klein rond exemplaar dat precies in het cranckgaatje past van het pedaal.
Bijna alle vervangen componenten heb ik inmiddels op marktplaats verkocht. Als je dan de balans opmaak, dan heb ik een prachtige fiets die bijna helemaal conform m’n wensen is opgebouwd. Niet helemaal naar m'n zin? Nou nee, niet helemaal. Het rood neigt erg naar oranje. Dat maakt het lastig om passende kleding te vinden en beperkt je outfit tot zwart/wit. Bij volledig vrije keus had ik een liever een echt rood of wit frame gehad. Een triple was ook niet m'n eerste keuze. Liever een compact met een extra 39t binnenblad. Onoverkomelijk? Welnee, dit is ook prima. Zeker als de kosten in ogenschouw neemt. Onder de streep koste deze fiets me € 1350,—. Ik ben tevreden.
Erg eerlijke beschouwing. Leuk dat je het verander proces zo beschrijftitalfrk schreef:Mijn nieuwe Merckx EMX-1
Bijna alle vervangen componenten heb ik inmiddels op marktplaats verkocht. Als je dan de balans opmaak, dan heb ik een prachtige fiets die bijna helemaal conform m’n wensen is opgebouwd. Niet helemaal naar m'n zin? Nou nee, niet helemaal. Het rood neigt erg naar oranje. Dat maakt het lastig om passende kleding te vinden en beperkt je outfit tot zwart/wit. Bij volledig vrije keus had ik een liever een echt rood of wit frame gehad. Een triple was ook niet m'n eerste keuze. Liever een compact met een extra 39t binnenblad. Onoverkomelijk? Welnee, dit is ook prima. Zeker als de kosten in ogenschouw neemt. Onder de streep koste deze fiets me € 1350,—. Ik ben tevreden.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 29 feb 2008 22:44
Een leuk en prettig geschreven bericht.
Heel veel fietsplezier met deze mooie Merckx.
Heel veel fietsplezier met deze mooie Merckx.
Spannend!
Zaterdag kan ik mijn nieuwe EMX-3 ophalen. Ik heb gekozen voor de zwart/grijze versie met centaur die zal worden omgebouwd naar Campagnolo chorus. Hudz en kabels worden worden vervangen voor zwarte. De fiets wordt geleverd met 3T accelero Pro 40 wielen die worden vervangen voor mijn huidige Eurussen. De 3T wielen verhuizen naar mijn huidige fiets.
Set up wordt als volgt:
Frame: Merckx EMX-3
Groep: Campagnolo chorus compact
Zadel: Selle San Marco regale
Zadelpen: 3T Palladio Pro 31,6 mm
Stuur: 3T Ergonova PRO 31,8 mm
Stuurpen:3T Arx PRO 6° 31,8 mm
Wielen: Campagnolo Eurus
Banden: Continental Grand Prix 4000s 23mm, misschien in de toekomst 25 mm als de 23mm op zijn
Pedalen: Look Keo Classic
Bidonhouders: Zéfal Carbon
Ben benieuwd.
Zaterdag kan ik mijn nieuwe EMX-3 ophalen. Ik heb gekozen voor de zwart/grijze versie met centaur die zal worden omgebouwd naar Campagnolo chorus. Hudz en kabels worden worden vervangen voor zwarte. De fiets wordt geleverd met 3T accelero Pro 40 wielen die worden vervangen voor mijn huidige Eurussen. De 3T wielen verhuizen naar mijn huidige fiets.
Set up wordt als volgt:
Frame: Merckx EMX-3
Groep: Campagnolo chorus compact
Zadel: Selle San Marco regale
Zadelpen: 3T Palladio Pro 31,6 mm
Stuur: 3T Ergonova PRO 31,8 mm
Stuurpen:3T Arx PRO 6° 31,8 mm
Wielen: Campagnolo Eurus
Banden: Continental Grand Prix 4000s 23mm, misschien in de toekomst 25 mm als de 23mm op zijn
Pedalen: Look Keo Classic
Bidonhouders: Zéfal Carbon
Ben benieuwd.
Bianchi Specialissima 2023
Niner RLT gravel
Niner RLT gravel
Maar weer eens een foto op het Merckx topic
http://imageshack.com/a/img844/9101/lpu1.jpg
http://imageshack.com/a/img843/7167/acvj.jpg
http://imageshack.com/a/img196/3151/niqp.jpg
http://imageshack.com/a/img844/9101/lpu1.jpg
http://imageshack.com/a/img843/7167/acvj.jpg
http://imageshack.com/a/img196/3151/niqp.jpg
Bianchi Specialissima 2023
Niner RLT gravel
Niner RLT gravel