Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

van RED BULL RR 10 PRO-SL 3000 naar ROSE Carbon Pro-RS 3500

rob-z
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2013 22:14

rob-z 14 aug 2013 21:12

Mijn huidige fiets , de red bull RR 10 PRO-SL3000 (model 2010), heb ik nu zo'n 4 jaar. Bevalt prima!

Echter ik moet nu weer mijn ketting vervangen, ook enkele tandwielen en mogelijk in de korte toekomst meer. (lagers??? crank??? stuurlint??? wielen??? etc.. )

Is het verstandig om mijn fiets te verkopen en te gaan voor weer een nieuwe. Ik heb mijn oog laten vallen op deze: Rose carbon pro RS 3500

Is dat echt nodig en/of raadzaam?

Nu heb ik een aluminium frame (carbon-frame), shimano ultegra (campagnolo), easton wielen (DT-swiss) tussen haakjes zijn de nieuwe fietsonderdelen.

Wanneer gaan de extra kosten komen? En is het in mijn geval beter om voor nieuw te gaan of gewoon effe ketting en paar tandwielen vervangen en ik kan er voorlopig toch weer tegenaan omdat de rest gewoon goed blijft.

Afbeelding


Afbeelding

Even een uitprobeersel: https://skydrive.live.com/redir?resid=A ... PR5oqcksKY hier staan nog meer foto's van mijn huidige fiets. (zouden jullie kunnen aangeven of je de skydrive foto's hebt kunnen zien)

Gebruikersavatar
Tim82
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2011 23:30

Gebruikersavatar Tim82 14 aug 2013 23:21

Hey,

Een nieuwe fiets kopen is natuurlijk altijd een goede oplossing ;)
Maar als je fiets regelmatig onderhoud heeft gehad zal t qua vervanging van andere dingen dan standaard (kettingbladen, casette, ketting, kabels, etc) nog wel meevallen na 4 jaar, het ligt er natuurlijk aan hoeveel je fietst.

Als je puur op de kosten let is het denk ik voordeliger om gewoon een grote beurt te laten uitvoeren, als je toch al
een nieuwe fiets wou is dit natuurlijk het ideale moment om er eentje aan te schaffen.

Hou er wel rekening mee dat je een volledig andere fiets koopt, je gaat van een triple naar een compact , en van shimano naar campa. Ik fiets zelf ook met campa 11-speed, de onderdelen zijn allemaal wel wat prijziger maar ik vind het een geweldige groep. Ook is het schakelen ietsje anders en zijn de hendels wat kleiner, qua wielen is DT swiss altijd wel goed.

Al met al ga je er wat betreft de fiets natuurlijk wel op vooruit;)
Race : Rose Pro RS-3500 '12
MTB : Rose Count Solo 4 ,10

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 15 aug 2013 00:38

Is jouw fiets geen maatje te klein? Erg lange zadelpen, zadel ver naar achter, spacertoren en stuurpen omgekeerd.

rob-z
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2013 22:14

rob-z 16 aug 2013 10:53

Ik doe woonwerk + verschillende toertochten en om de week een rondje (80KM) met fietsmaten. Dus ik denk niet overdreven veel.
Ik heb al eens de lagers van mijn wielen vervangen, ketting enkele keren en de remblokken. Ik vroeg me af of ook het balhoofd en/of crankstel binnenkort aan de beurt zullen zijn. Deze delen zijn denk ik duurder?? Of valt dat wel mee?

Ik moet nu inderdaad alleen mijn ketting + 1 voor tandwiel en enkele van mijn cassette vervangen. Ook dat doe ik allemaal zelf. Dus mijn fiets heeft geregeld goed onderhoud gehad en ik gaat er zeer netjes mee om ( niet expres stoepjes op of hobbelwegen opzoeken, dit kan schade aan de fiets op leveren)

Of mijn fiets te klein is?? Moet er nu even bij zeggen dat mijn zadel op deze foto 2 cm te hoog stond. Verder is 'ie zoals ik 'm altijd heb. Ik ben 186cm en dit is een 61 cm fiets. Ik heb net wat langere benen. Misschien lijkt/is het daarom dat de fiets voor mij te klein lijkt. Ik zit het prettigst als ik een lange slag kan maken met mijn benen. Hoe kan ik verder checken of mijn fiets te klein is? Moet zeggen dat ik er wel prima op fiets. Na >100km krijg ik soms wel een klein beetje last van mijn onderrug. Maar dat ik niet vaak, kan ook zijn als ik enkele weken niet gefietst heb dat alles weer een keertje aangesproken wordt en daardoor een beetje pijn in de onderrug.

In het begin moest ik helemaal wennen. En ik denk dat als ik een nieuwe (carbon) fiets koop dat ik dan weer opnieuw moet gaan wennen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 aug 2013 12:21

Je fiets is altijd goedkoper om gewoon te onderhouden. Zeker als ie van de leeftijd van jouw fiets is. Maar als je graag een nieuwe wilt en kunt kopen, moet dat gewoon doen. Maar het onderhoud is geen reden om het te doen. Dat komt een beetje over als een auto inruilen omdat de asbak vol is...:-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rob-z
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2013 22:14

rob-z 16 aug 2013 18:37

rikkert schreef:Je fiets is altijd goedkoper om gewoon te onderhouden. Zeker als ie van de leeftijd van jouw fiets is. Maar als je graag een nieuwe wilt en kunt kopen, moet dat gewoon doen. Maar het onderhoud is geen reden om het te doen. Dat komt een beetje over als een auto inruilen omdat de asbak vol is...:-)

Nee, heb je helemaal gelijk in. Ik zat er min of meer een beetje over in dat ik tegen extra kosten aan zal gaan lopen als ik nu enkel mijn ketting vervang. Waarna ik volgend jaar een crank en balhoofd (en wat nog meer) zou moeten gaan vervangen. Al die kosten dan bij elkaar opgeteld kan een reden zijn om het te verkopen en die extra kosten te steken in het bijleggen voor een nieuwe fiets.

(stel) Maar zal een overstap van aluminium naar carbon een groot verschil gaan uitmaken in zitcomfort en andere fysieke gevoelens die het fietsen met zich mee grenst?

Gebruikersavatar
Tim82
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2011 23:30

Gebruikersavatar Tim82 17 aug 2013 22:39

De overstap van alu naar carbon zul je wel merken qua comfort, alhoewel het SL frame in tegensteling tot een RS frame ietsje meer op toerfietsen gericht is qua stijfheid en geometrie.

Qua framemaat zou ik me gewoon even goed laten meten, dit doen ze bij Rose zowieso.
Race : Rose Pro RS-3500 '12
MTB : Rose Count Solo 4 ,10

Plaats reactie