Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Ruiter38
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2012 11:44

Ruiter38 11 aug 2013 15:23

In mijn zoektocht naar een GPS-navigatie voor op mijn racer begint het me allemaal wat te duizelen. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik denk wel dat ik ga voor een Garmin. Maar wordt het de 800 of de 810. Ik vind het prijsverschil nogal aardig groot tov de verschillen.

Ik wil in ieder geval een bundel aanschaffen met cadans en hartslagmeter. Maar waar ik over twijfel is of het handig is om meteen kaartmateriaal mee te bestellen of niet. Laat ik stellen dat ik in elk geval wel kaarten op mijn GPS wil hebben, maar ik hoor verschillende meningen. Varierend van dat ik beter gratis kaarten kan downloaden en geen CN of Topo mee zou moeten bestellen. Maar ik begreep inmiddels ook dat er SD-kaartjes te koop worden aangeboden (oa via marktplaats) met daarop vier kaarten te weten

1. Garmin City Navigator NT (West Europa, de nieuwste versie 2014.1 van juni 2013!!) .
Navigeren van deur tot deur.
2. Garmin TOPO Benelux (zeer gedetailleerde topografische kaart, voor Fietsen, MTB/ATB, wandelen).
3. Garmin Cycling Map Benelux (voorheen Onroute fietskaart, nu sterk verbeterd door Garmin, met
alle fietsweggetjes en -paden en nu ook met de fiets-knooppuntroutes).
4. MTB-kaart Nederland en België.

Met zo'n aangeschafte SD kaart zou het een kwestie van plug en play zijn. Kan ik dan ook routes uitstippelen op de PC en die vervolgens overzetten naar de GPS?
Overigens werk ik met Apple Mac. Is dat nog een probleem?

Wat zijn jullie ervaringen? Wie helpt mij om door de bomen het bos weer te zien?

Bedankt.

Groeten Marco

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27913
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 aug 2013 15:57

Apple is geen probleem. Als je courses rijdt dan maakt kwaliteit kaartmateriaal niet zoveel uit want dat werkt altijd, zelfs zonder kaart.

Ik zou zeker voor de 800 gaan. De firmware van de 810 is een drama en de extra mogelijkheden zijn beperkt.
Laatst gewijzigd door havana op 11 aug 2013 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruiter38
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2012 11:44

Ruiter38 11 aug 2013 16:02

Ik wil de navigatie op verschillende manieren gebruiken. Soms om thuis een mooie lus/route uit te zetten en die vervolgens over te zetten op de GPS en dan te gaan rijden. Maar ik zal de gps ook wel eens gebruiken als navigatie waarbij ik dan een vertrekpunt invoer en een eindbestemming en me dan door het apparaat zal laten leiden.
Dan zijn kaarten toch wel handig?Of vergis ik me?

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 11 aug 2013 16:11

OpenStreetMap heeft uitstekende opensource kaarten. Ook fietskaarten. Daar is CityNavigator en Onroute niet meer voor nodig.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27913
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 aug 2013 16:15

Ruiter38 schreef:Ik wil de navigatie op verschillende manieren gebruiken. Soms om thuis een mooie lus/route uit te zetten en die vervolgens over te zetten op de GPS en dan te gaan rijden. Maar ik zal de gps ook wel eens gebruiken als navigatie waarbij ik dan een vertrekpunt invoer en een eindbestemming en me dan door het apparaat zal laten leiden.
Dan zijn kaarten toch wel handig?Of vergis ik me?
1. De Garmin zelf iets laten verzinnen is niet het sterkste punt van dit apparaat. Je krijgt soms heel rare en onlogische routes.
2. Adressen invoeren kan niet elke kaart. Bijvoorbeeld niet met bepaalde OSM-kaarten. Vandaar dat ik CityNavigator er ook op heb staan, daarmee kan ik dat namelijk wel. Ik heb deze gewoon van de bekende piratensite gedownload. Nadeel van CN is dan weer dat deze kaart in NL weinig fietspaden kent.
Laatst gewijzigd door havana op 11 aug 2013 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruiter38
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 apr 2012 11:44

Ruiter38 11 aug 2013 16:29

Dus jullie raden mij aan om een bundel met alleen cadans en hartslagband te kopen en voor de rest geen kaartmateriaal aan te schaffen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27913
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 aug 2013 16:33

Inderdaad. Gewoon 4-8 GB microSD kaartje kopen, OSM erop zetten (en evt. CN) en klaar is kees.

Ritjes uitstippelen is het eenvoudigst met online tools als Bikeroutetoaster, RidewithGPS, GPsies, enz. Werkt op iedere PC ongeacht het OS. Ook Garmin heeft zelf tegenwoordig zo'n tool (Garmin Course Creator in Garmin Connect) maar die berekent geen hoogtemeters, wat zeker buiten Nederland IMHO een enorme beperking is.

Eventueel kun je er nog een Decathlon ANT+ hartslagmeterband bij kopen. Handig om op reserve te hebben; zit net zo goed als de originele band, is niet gevoelig voor klapperende shirts en kost minder dan de helft. Te bestellen via de webshop. Je zou zelfs kunnen overwegen de Garmin en de sensor los te kopen en 2x de Decathlonband erbij te bestellen.

sebazzk
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 mei 2012 14:09

sebazzk 12 aug 2013 14:11

bijdeze een linkje naar een screenprotector

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

of stuur mij even een PM

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 12 aug 2013 23:02

sebazzk schreef:bijdeze een linkje naar een screenprotector

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

of stuur mij even een PM
Zie ik net te laat, bestel net een beschermfolie... Schermpje is erg gevoelig voor krasjes (na een jaar gebruik). Bovendien blijven de vingerafdrukken op plek van de twee navigatiepijlen staan.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

wim-79
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2013 18:39

wim-79 18 aug 2013 21:15

Ik heb een probleem, ik kan de laatste ritten niet meer uitlezen op mijn pc.

Ik zie de activiteiten nog wel staan op mijn garmin maar als ik het aan de pc koppel zie ik niets bij activiteiten staan.

Ik dacht eerst dat het aan mijn kabeltje lag maar kan wel nieuwe ritten overzetten.

Nog een vraagje je hartslagband hoe reinig je dat het beste?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 aug 2013 22:54

Kan je nog wel routes op je Garmin zetten? Is de Garmin nog te zien in de Windows Verkenner?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wim-79
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2013 18:39

wim-79 19 aug 2013 10:21

Ja kan nog routes op mijn garmin plaatsen en ook in verkenner is hij zichtbaar. De map activiteiten is wel leeg op verkenner.

Gesloten