Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Snelheden Junioren?

Ward123
Forum-lid

Ward123 19 aug 2013 19:06

Hallo,

Ik vroeg me af hoe snel, hoe vaak en hoe lang de junioren (17-18 jaar) tegenwoordig trainen en aan welke snelheden ze hun wedstrijden afwerken?
Zelf heb ik geen tijd om echt wedstrijden te gaan rijden maar ik zou eens willen waar ik sta tegenover hen?

Zelf ben ik 18 en net reed ik 100 km in 3u08m51s.
Gemiddelde: 31,8 km/u
Hartslag: 159 bpm ---> 74.45% Harstslagcapaciteit
Cadans: 83 rpm

De rit was langs het water en dus vlak, wel reed ik volledig alleen en heb nooit in iemands wiel gehangen. Wind was bijna continu in de zijkant en aangezien ik van Kortrijk naar Gent reed en langs dezelfde weg terug, was die dus evenvaak in het nadeel als in het voordeel.

Via een site rekende ik ook nog uit dat ik ong. 180-190 watt trapte gedurende 3 uur. Ik weet niet als die bereking klopt maar stel nu dat dat bij benadering toch het geval is: is dit een goede prestatie?

Zou ik in een wedstrijd kunnen volgen?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 19 aug 2013 21:00

Prima uitslag, maar een antwoord op je vraag kan ik je niet geven. Ik ken genoeg snelle fietsers, maar van velen van hen weet ik dat ze niet zomaar een wedstrijd aan gaan kunnen. In een wedstrijd wordt er iets anders van je gevraagd dan alleen een constant gemiddelde. Het vergt wat meer dan dat.

Je moet snel accelleren na de bochten, goed sturen, durven,lef hebben en ook nog slim zijn. Daarnaast moet je voor de koers zeker pieksnelheden aankunnen van rond de 50-55 en soms wel harder. En dat niet een keer, maar meerdere keren. Wil je dus meedoen in wedstrijden dan zal ik vooral op andere belastingen gaan trainen dan duurritten op een constant tempo. In een peloton op een brede weg kom je zeker wel mee. Dus op een rustige omloop met weinig bochten zal je het zeker wel een tijdje uithouden.

Eigenlijk is er maar een antwoord. Ga het gewoon een keer proberen. :P
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

spook
Forum-lid

spook 19 aug 2013 21:43

thestudent schreef:Prima uitslag, maar een antwoord op je vraag kan ik je niet geven. Ik ken genoeg snelle fietsers, maar van velen van hen weet ik dat ze niet zomaar een wedstrijd aan gaan kunnen. In een wedstrijd wordt er iets anders van je gevraagd dan alleen een constant gemiddelde. Het vergt wat meer dan dat.

Je moet snel accelleren na de bochten, goed sturen, durven,lef hebben en ook nog slim zijn. Daarnaast moet je voor de koers zeker pieksnelheden aankunnen van rond de 50-55 en soms wel harder. En dat niet een keer, maar meerdere keren. Wil je dus meedoen in wedstrijden dan zal ik vooral op andere belastingen gaan trainen dan duurritten op een constant tempo. In een peloton op een brede weg kom je zeker wel mee. Dus op een rustige omloop met weinig bochten zal je het zeker wel een tijdje uithouden.

Eigenlijk is er maar een antwoord. Ga het gewoon een keer proberen. :P
+1

Een wielerwedstrijd rijden heeft maar voor een klein deel te maken met hard kunnen rijden. Je zou je voor de aardigheid voor een Cyclosportive kunnen inschrijven. Dan heb je enerzijds het wedstrijd element, maar lig je anderzijds niet direct uit de koers als het te hard gaat. Er zijn altijd wel groepjes waar je bij kunt aanhaken.

Binnenkort is de Cyclo Charly Gaul in Echternach, da's een mooi Cyclo.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Ward123
Forum-lid

Ward123 19 aug 2013 21:55

Bedankt voor je snelle antwoord!

Graag had ik nog antwoord gehad op nog enkele vragen, ik ben ervan overtuigd dat er nog mensen hierin geïntresseerd zijn.

De wedstrijden van de junioren verlopen dus zéér onregelmatig. Moet ik dan meer intervaltraining gaan doen om die pieken te kunnen opvangen? Doorgaans rijd ik een 80-tal km langs paterberg, koppenberg,... Ik veronderstel dat dat heuvelachtig landschap ook al kan dienen tot interval?
Hoelang zijn die wedstrijden van de junioren dan en hoe rap worden die afgewerkt?
En aangezien ik vermoed dat jij meer in die wereld zit, zou je eens mijn data wat grondiger kunnen analyseren dan gewoon "prima uitslag" aub? Wat kan je erover zeggen als je weet dat ik net ben afgestudeerd aan middelbare school en mijn studies altijd voor gingen waardoor ik slechts 1 keer per week aan fietsen toekwam en in de examens en de maand ervoor zelfs niet kon fietsen? Wel kon in de laatste 4-5 weken optimaal trainen. Ook moet je nog weten dat ik 82 kg weeg wat mij een BMI oplevert van net geen 25 -> er kan dus nog wel wat af aangezien ik net niet 1m80 groot ben.

Alvast Bedankt

spook
Forum-lid

spook 19 aug 2013 22:07

Ward123 schreef:
Graag had ik nog antwoord gehad op nog enkele vragen, ik ben ervan overtuigd dat er nog mensen hierin geïnteresseerd zijn.
Waarin? In de vraag of jij al dan niet kan meekomen in een wedstrijd...?

Neem eens contact op met een testcentrum, zij kunnen je precies vertellen waar je staat.

http://www.energylab.be/
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Ward123
Forum-lid

Ward123 19 aug 2013 22:27

spook schreef:
Ward123 schreef:
Graag had ik nog antwoord gehad op nog enkele vragen, ik ben ervan overtuigd dat er nog mensen hierin geïnteresseerd zijn.
Waarin? In de vraag of jij al dan niet kan meekomen in een wedstrijd...?
Nee, geinstresseerd in de snelheden, afstanden en het verloop en wedstrijden die junioren afleggen. En ook in hoe zij trainen, hoe snel, hoe lang, ...

Ik wil ook geen testen ondergaan, ik vraag gewoon de mening van mensen die dichter in die wereld staan die mij jammer genoeg, onbekend is. Dat is het concept van een forum. Als iedereen hier gewoon gaat antwoorden met: "laat je testen" of "vraag raad bij een professional"... Dan vergaat het concept van een forum, toch?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 19 aug 2013 22:33

Nou ja 100km boven 30 gem is altijd wel goed. Heuvelachtig terrein kan zeker wel dienen tot intervallen, maar het is wel wat lastig te controleren. Als je alleen en in je eentje traint is het moeilijk om jezelf genoeg uit de dagen om sneller te worden. Maar het is zeker aan te raden om eens met een lokale vereniging te gaan praten. Zij kunnen je zeker wel verder helpen en je meer vertellen over het rijden van wedstrijden en het aanvragen van de licentie. In belgie zijn de wedstrijden ook misschien ietsje anders van aard dan in NL, maar dat weet ik ook niet. Dus ik kan je moeilijk de details van de juniorenwedstrijden in belgië uitleggen. Maar ik denk dat het niveau daar zeker niet laag is. Gemiddelde snelheid 41-44?Het vergt zeker wel wat voorbereiding om koersjes te gaan rijden.

Mijn advies is dus vooral een lokale club zoeken ( tenzij je al ergens lid bent ). Je kan wel alles op een forum willen uitzoeken. Maar we zitten hier op een Nederlands forum, met vragen over belgische wedstrijden. Dat is al wat minder logisch. Zelf ben ik veel te laat begonnen met het rijden van wedstrijden. Dus ik zit nu in de NL'se amatuercatogorie. Ik kan wel uit eigen ervaring zeggen dat ik in het begin gewoon vooral de pure pieksnelheid tekort kwam. Dat is nu beter, maar nog altijd ben ik geen topper. ( kuch, bier, studeren, tijd :P )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ward123
Forum-lid

Ward123 19 aug 2013 22:40

Andermaal bedankt voor uw antwoord!

Nog één iets: hoe lang zijn die wedstrijden dan voor junioren? Ik vermoed dat de Nederlandse wedstrijden quasi hetzelfde zullen zijn als de Belgische...

thomwittendorp
Forum-lid

thomwittendorp 19 aug 2013 22:42

Aangezien jij in België woont en ik van vorig jaar weet dat in de 'klassiekers' dus wedstrijden van rond de 120 km je zeker wel rond de 40 per uur minimaal worden afgewerkt. Je zit dus op zo'n wedstrijd duur van minder dan 3 uur.

Wat zeker belangrijk is om mee te kunnen komen in de wedstrijden is hetgeen wat Thestudent schreef. Qua gegevens wat jij schrijft is het dat jij zeer zwaar trapt. In een training die ik een dikke 2 maand geleden deed kwam ik op 132 km met 31 km/u gemiddeld met een cadans van 99 rpm. Toch kon ik met die gegevens het weekend erop niet mee komen in een wedstrijd. Dit laat dus zien dat je heel mooi kunt trainen, maar wedstrijden over een iets mindere afstand is toch veel inspannender, zeker wanneer je niet genoeg lef hebt en achteraan blijft hangen (waar ik nogal een handje van heb).

Qua type trainingen weet ik ook niet precies wat het beste is, zeker weet ik wel dat er wel een combinatie van interval en duur moet zijn. Duurtrainingen moeten toch al gauw 10% meer zijn dan de maximale wedstrijdduur, zodat je wel gewend bent aan de wedstrijden.De intervaltrainingen of in ieder geval trainingen waar snelheid het aandachtspunt zijn zoals in een trainingswedstrijd zijn van belang om de snelheidsveranderingen in een peloton aan te kunnen, denk hierbij aan het aanzetten na bochten, maar ook aan het terugkomen na een valpartij of ander defect.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 19 aug 2013 22:51

Dat is dan aangenomen dat je ook meteen klassiekers gaat rijden, wat mij als beginnende wedstrijdrijder nou wel wat veel van het goede. In NL zijn de omlopen en criteriums voor junioren en 70-80km.

Ward123
Forum-lid

Ward123 19 aug 2013 23:19

Bedankt voor de vele info,

Als iemand nog zijn mening kwijt wil, ik wacht geduldig en zal met véél interesse en belangstelling uw antwoord lezen.

jiwitri
Forum-lid

Gebruikersavatar jiwitri 20 aug 2013 07:55

Start gewoon eens in een wedstrijd of trainingskoers, dan weet je gelijk waar je "staat", dat is gewoon de beste leerschool.
Ik ken in mijn omgeving jongens die bij toertochten 35 gemiddeld over 150 km rijden en in een criterium na 4 bochten gelost worden.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

Plaats reactie