Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verzet voor jeugd categorie 2

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 20 aug 2013 22:47

Mijn dochter begint na de zomervakantie een wielervereniging.
Pappa natuurlijk helamaal blij :D

Op dit moment rijdt ze nog op een ATB, maar er moet natuurlijk een racefiets komen.
Aangezien ik voldoende onderdelen heb liggen, was alleen een frame nodig.
Deze voor een leuke prijs kunnen vinden bij CRC: Ridley Yana, 28".

Dit jaar zal ze nog geen wedstrijden rijden, maar misschien volgend jaar wel en daar hoort natuurlijk het juiste verzet bij.
Volgend jaar wordt ze tien en dus categorie 2 bij de jeugd.

De vraag is nu wat ik het beste qua verzet kan monteren.
Ze mag max. 5.46m trappen.
Er komen 9speed shifters op.
Met een 14-25 cassette betekent dit maximaal een 36t voor.

Wat voor crank kan ik dan het beste monteren?
Een compact met alleen een 36t kettingblad? Dus 1 kettingblad?
Tripple en dubbel is volgens mij niet mogelijk.

Andere mogelijkheid waar ik aan zat te denken wat een ATB crank met bijv. 26/36 kettingbladen. Hiermee kan ze af en toe ook mee naar de Posbank.

Werkt een ATB crankstel (waar het grote blad niet gemonteerd) wordt goed icm een 9speed racefietsonderdelen (Sora/Tiagra)?

Of zijn er nog andere opties?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 21 aug 2013 05:37

Het antwoord hangt helemaal af van het frame. Ronde zitbuis over de hele lengte is nodig om derailleur te kunnen plaatsen op de juiste hoogte. Ook een 36t middenblad is gewoon en snel te schakelen met 9v wegderailleurs. Eigen langjarige ervaring (ik gebruik Dura Ace FD7700). En een bracket met schroefdraad maakt het mogelijk met losse trapassen (Octalink of JIS of ISIS) te werken, alleen dan kun je met een korte trapas de kettinglijn van een atb crank op 43mm houden. Er zijn ook juniorencassettes die met 16t beginnen, Ultegra groep, dan kun je ook andere combinaties maken.
Laatst gewijzigd door klimmer op 21 aug 2013 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 21 aug 2013 09:05

Mijn kids hebben ook jaren gefietst bij een vereniging en daarbij de nodige verzet ervaring opgedaan. De meesten zullen rijden met 46 voor en 18 achter (cat 2) Je komt dan met 23 mm bandjes precies uit op de 5.46m. Vaak wordt dan gebruik gemaakt van een normale cassette waarvan de kleinste tandwielen worden afgeslepen (alleen blokkeren mag niet) of deze vervangen worden door opvulringen. Ik kocht echter gewoon een Miche cassette waarmee je heel eenvoudig met een sluitkrans 18 een 'normale cassette' kunt opbouwen. Versleten kransen zijn dan ook nog eens goedkoop een eenvoudig te vervangen.
Enige dat er dan kan gebeuren is dat de ketting bij het lopen op het 18 kransje in de staande vork vrat. Het frame is niet altijd gebouwd op zulke cassettes. De oplossing was dan grootste krans er af en boel opschuiven en opvullen met aluminium ringen en dan sluitring er op. Nooit los gelaten en velen doen het op die manier (uiteraard wel achterderrie afstellen)

Nog belangrijker is de lengte van de crank! Korte benen is korte crank en geen 170 en langer. Van Miche (nee geen aandelen) heb je speciale jeugdcrankstellen (vierkant as) vanaf 125 mm. Deze heb je ook van Shimano. Paar jaar geleden nog 2 HTII shimano 105 crankstellen 165mm in de aanbieding gekocht (59,- per stuk) Met een beetje zoeken vind je die wel. Het zijn wel vaak dubbel crankstellen al kun je natuurlijk ook een compact monteren met korte cranklengte (46-36 of iets dergelijks) Overigens zijn cycle cross crankstellen vaak voorzien van een 46 blad.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 23 aug 2013 10:06

Allebei bedankt voor deze info.

Het frame (Ridley Yana) heeft helaas geen volledig rond buis.
Er zit een 'deuk' in het frame (voor de voorderailleur) en vanaf dat punt is het frame niet meer rond.
Voorderailleur kan dus maar beperkt zakken.

Ik kom van Shimano geen cassette's tegen die beginnen met een 16 (wel 10speed, maar het gaat hier om 9speed). Wel ben ik een 16-24 van BBB tegengekomen.

Denk dat ik deze regel en die vervolgens aanpas tot een 18-27 of zo.
Dit icm met een 36/46 crank.

Als iemand nog een crank weet te liggen met 165mm crankarmen en compact uitvoering...ik hoor het graag.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 23 aug 2013 13:56

- Met 46t zal het schakelen geen probleem zijn, ook al staat de derailleur er 10mm boven.
- Inderdaad, de 16t cassettes voor 9v zijn er niet meer, m-gineering had ze. Jammer.
- Compact crank met 155mm crank in110mm bcd: Stronglight Impact Kid. Miche heeft er ook een, maar die gebruiken een eigen bcd maat (116mm), passen geen andere bladen op. Voor stronglight: http://www.xxcycle.fr/pedalier-strongli ... id,,fr.php
- http://www.wiggle.co.uk heeft compact crank van Shimano 105, 5750 en in 165mm

aanvulling bij optie Stronglight: voor een eerste kwaliteits trapas JIS in 107mm, kies voor Token. Trouwens Stronglight is eerste kwaliteit spul, alleen ondergesneeuwd door de marketing machinerie van de 3 grote aanbieders. Jarenlange eigen ervaring met Stronglight cranks.

zomerfietser
Forum-lid
Contact

zomerfietser 24 aug 2013 21:31

Wellicht dit een optie voor de cassette: 15-26, 16-25, 17-25, 18-26T
http://www.budgetbiking.nl/index_shop.p ... /Cass.-9sp

Mooie crank overigens de stronglight!
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

Thunderbolt
Forum-lid

Thunderbolt 24 aug 2013 23:24

Ik heb nog een Miche crankstel 155 mm liggen met 46, 44, 39 en 36 tands. Deze heb ik nog eens overgenomen van zomerfietser (waarvoor nogmaals dank). Ook heb ik nog een Miche 8-speed cassette 16-26. Alles is in goede staat. Laat maar weten of je hier iets aan hebt.
Voorheen B.M.Willem, maar kan daarop niet meer inloggen.

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 26 aug 2013 08:25

Thunderbolt schreef:Ik heb nog een Miche crankstel 155 mm liggen met 46, 44, 39 en 36 tands. Deze heb ik nog eens overgenomen van zomerfietser (waarvoor nogmaals dank). Ook heb ik nog een Miche 8-speed cassette 16-26. Alles is in goede staat. Laat maar weten of je hier iets aan hebt.
Ik heb je van het weekend een PB gestuurd.

Plaats reactie