Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

bontrager d3

thombrol
Forum-lid

thombrol 28 aug 2013 14:55

Heeft er iemand ervaring met bontrager d3 wielen?
Heb zelf 2 setjes met xxxlite naaf, maar vind deze redelijk slap. Als remmen normaal staan trek ik de velg er tegen in bergop.
Spaakspanning staat maximaal.(wat bontrager voorschreef)
Nog mensen met dit probleem?

JordyFr
Forum-lid

JordyFr 29 aug 2013 09:54

Zelfse probleem hier, bij mij zit dan ook nog de rem onder de bracket die toch wat meeveert waardoor het nog erger word. Ik zdt bergop altijd de achterrem los

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 29 aug 2013 09:59

Zelfse probleem hier, bij mij zit dan ook nog de rem onder de bracket die toch wat meeveert waardoor het nog erger word. Ik zdt bergop altijd de achterrem los
Lijkt me voor 99% een bracket probleem, je kunt gelijk hebben maar een wiel dat op die plek nog zoveel inveert tijdens het klimmen verdient een plek in de kliko en niet op een fiets. Imho waren enkel de versies met dtnaven heel goed en ben ik gestopt toen ze volledig overstapten op hun eigen naar en bespaarden op de velgen (goedkoper was in ieder geval ook stukken slapper/slechter)

JordyFr
Forum-lid

JordyFr 29 aug 2013 10:25

sharkman113 schreef:
Lijkt me voor 99% een bracket probleem, je kunt gelijk hebben maar een wiel dat op die plek nog zoveel inveert tijdens het klimmen verdient een plek in de kliko en niet op een fiets. Imho waren enkel de versies met dtnaven heel goed en ben ik gestopt toen ze volledig overstapten op hun eigen naar en bespaarden op de velgen (goedkoper was in ieder geval ook stukken slapper/slechter)
Ik heb zelf het nieuwste model wielen met de dt swiss 240 naven en mijn fiets is een trek madone 6 serie 2013, ik vind inderdaad de bracket nogal slap ik zal er eens na laten kijken door de fm, fiets is echter pas een maand oud (was wel een showmodel van trek dus eerste productielijn denk ik)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 aug 2013 10:28

Slechte snelspanners die niet goed klemmen is ook nog een optie.

Met de achterrem onder het bracket zou je er eerder minder dan meer last van moeten hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rep Sinn Fein
Forum-lid

Rep Sinn Fein 29 aug 2013 14:02

Ik rij met de D3 versie met witte spaken en dtswiss naven, afkomstig van radioshack team; de beste wielen waar ik ooit heb met gereden !
Heb ook mijn vorige versie (waren ook super-wielen) verkocht aan een forumlid; misschien kan hij ook enige feedback geven.

thombrol
Forum-lid

thombrol 30 aug 2013 12:17

Probleem ligt hem bij de wielen. Snelspander is oke, wiel klemt goed, en ook al met andere snelspander getest.
Op internet was er weinig over te vinden.
Heb zelf enkele testen met meetapperaten gedaan, en bontrager d3 wielen met xxlite(dtswiss) naaf moest +-20% stijheid toegeven op een simpel alu wiel of dura ace wiel met alu remrand.
Bij aankoop stond er bijna geen spanning op de spaken, deze dan laten aanspannen tot maximaal toegeschreven spanning, maar probleem blijft hetzelfde, bij optrekken of bergop zal het wiel tegen de rem schuren. Ter controle zeer makkelijk te testen, krijt op remblokje doen, en testen, en als het eraf is na bergop rijden weet je genoeg.
Probleem zal hem bij de d3 velg liggen want de xxxlite naaf werd reeds gebruikt bij de xxxlite velgen, en dit was wel een stijf wiel.
Het lage gewicht van d3 wielen zal stijfheid moeten hebben prijsgeven.
Indien ik men rem half open zet is het oke.
d3 wiel met witte spaken levert hetzelfde probleem op...
Kan toch niet dat de profs hiermee rijden????
Het nieuwe model zijn nieuwe naven, maar hieraan kan het niet liggen. (naaf is zeer stijf)
iemand meer info?

thombrol
Forum-lid

thombrol 30 aug 2013 12:20

Bracket is ook het probleem niet, heb het wiel in andere kaders, en andere merken als trek gestoken, maar bleef hetzelfde probleem.
Bij het nieuwe model van madon, zal dit normaal geen probleem meer zijn, de rem staat juist geplaatst op de as waar het wiel 'plooit'.
Maar bij de domane staat rem nog altijd vanboven. de profs moeten dit toch ook krom trekken???
Of wordt de spaakspanning echt super hard aangespannen???

sob
Forum-lid

sob 30 aug 2013 13:41

Zou het niet gewoon een 'fout' wiel zijn??
Ik heb over deze wielen veel gelezen omdat ik ze ook misschien wilde kopen en heb er niks negatiefs over kunnen vinden.
Iedereen is er positief over,lijkt me niet dat Cancellara met zulke slappe wielen gaat rondrijden in de voorjaars klassiekers.

thombrol
Forum-lid

thombrol 30 aug 2013 13:46

Hoe kan dit fout zijn? Heb verschillende achterwielen, 3d3,5d3... allemaal hetzelfde....

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2013 13:51

Met wat voor 'meetapparaten' heb je de stijfheid dan gemeten? Als ik de rest van je berichten lees heb je namelijk niet bepaald kaas gegeten van mechanica, want een wiel wordt echt niet stijver door de spaken op een hogere spanning te zetten.

Hoe dicht staan je remmen normaal? Ik zie regelmatig mensen rondrijden met de blokken praktisch tegen de velgen. Welke andere snelspanners heb je geprobeerd, Campa of Shimano?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

thombrol
Forum-lid

thombrol 30 aug 2013 14:07

Sorry, maar spaakspanning zorgt wel voor de stijfheid!
In een lineair systeem klopt het dat de spanning niet uit maakt.
Maar een wiel is niet lineair.

adhv een meetklok en digitaal weegapperaat in statief.
Verschillende wielen werden over bv 1 cm zijdelings bewogen, en voor die beweging was x aantal kg nodig...
Heb deze getest met shimano snelspander, en met mavic
Laatst gewijzigd door thombrol op 30 aug 2013 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie