Ik heb een Cube die volledig XT is afgemonteerd met uitzondering van de remmen. Dit zijn Magura MT2 schijfremmen. Ik heb tot dusverre alleen maar ellende met deze remmen gehad. (ik heb overigens vooral wielrenervaring en dit is mijn 1e MTB) De boutjes van de remhendel zijn nu al 3x afgebroken. Een keer na het vastdraaien tijdens verstellen en twee keer in het bos. Een keer na een val en een keer toen ik een boom raakte met het stuur. Het zijn alu boutjes met een inwendige schroefdraad waar een draadeind in gaat dus onmogelijk te vervangen voor iets sterkers. Daarnaast piepen en kreunen ze als een gek ondanks dat ik al 10x gecentreerd heb en de randen van de blokken schuin afgevijld heb. Ook baal ik ervan dat ik de vrije slag niet kan instellen.
Mijn fietsmaat rijdt met XT remmen en daar zit een aanzienlijk steviger bevestiging op en het piept ook niet. Ik ben wel klaar met die remmen van me en overweeg online een setje XT's te kopen. Nu mijn vraag: Heeft dit dezelfde aansluitpunten als de magura en past dit zomaar? Hoe zie ik of ik die nieuwe ICE serie koop en geen verouderde set? En is het aan te bevelen om de magura schijven te vervangen voor Shimano schijven?