KNWU of NTFU
Als zelfstandige toerfietser die (nog) niet aangesloten is bij een wielervereniging ben ik aan het dubben of het zinvol is om lid te worden van een van deze twee belangenorganisaties.
Zoals ik het lees, zijn de grote verschillen:
Bij de KNWU heb je een basislidmaatschap voor een paar euri, waarbij je wel standaard verzekerd bent tijdens het fietsen, maar je fiets is standaard niet verzekerd
Bij de NTFU, heb je meer kortingen bij toertochten en is je fiets standaard verzekerd ( tot 1000,-) Maar hier heb je weer geen ongevallen verzekering.
Bij losse fietsverzekeringen staat vaak in de voorwaarden dat de fiets alleen verzekerd is bij gebruik van een ART klasse 2 slot. Een sleutelnummer is verplicht in te geven tijdens het aanvragen anders kun je de verzekering al helemaal niet afsluiten.
Of lees ik ergens over heen op de sites. Ik ben benieuwd naar de voor en tegens van beide organisaties en hoe je het zelf geregeld hebt wat fietsverzekering betreft.
Zoals ik het lees, zijn de grote verschillen:
Bij de KNWU heb je een basislidmaatschap voor een paar euri, waarbij je wel standaard verzekerd bent tijdens het fietsen, maar je fiets is standaard niet verzekerd
Bij de NTFU, heb je meer kortingen bij toertochten en is je fiets standaard verzekerd ( tot 1000,-) Maar hier heb je weer geen ongevallen verzekering.
Bij losse fietsverzekeringen staat vaak in de voorwaarden dat de fiets alleen verzekerd is bij gebruik van een ART klasse 2 slot. Een sleutelnummer is verplicht in te geven tijdens het aanvragen anders kun je de verzekering al helemaal niet afsluiten.
Of lees ik ergens over heen op de sites. Ik ben benieuwd naar de voor en tegens van beide organisaties en hoe je het zelf geregeld hebt wat fietsverzekering betreft.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Zo wie zo de fiets tegen schade en ik wil eigenlijk ook ingedekt zijn voor persoonlijk letsel bij ongeluk of val, ook tijdens toertochten.sloeren schreef:Waar wil je je eigenlijk tegen verzekeren?
Ik moet de voorwaarden van mijn ziektekosten verzekering er nog eens heel goed op nalezen, of die dat al dekken. En dat ze geen dingen als rijden in een groep, snelheid, e.d. uitsluiten.
Dat kan iig bij de KNWU.ribaariba schreef:Zo wie zo de fiets tegen schade .sloeren schreef:Waar wil je je eigenlijk tegen verzekeren?
Je ziektenkostenverzekering vergoedt precies wat de naam zegt: ziektekosten, ongeacht waardoor ze veroorzaakt zijn.en ik wil eigenlijk ook ingedekt zijn voor persoonlijk letsel bij ongeluk of val, ook tijdens toertochten.
Ik moet de voorwaarden van mijn ziektekosten verzekering er nog eens heel goed op nalezen, of die dat al dekken. En dat ze geen dingen als rijden in een groep, snelheid, e.d. uitsluiten.
Als ziektekosten niet verzekerd zouden zijn als als er sprake is van 'eigen schuld' zouden er verdomd veel mensen failliet gaan trouwens.
Hooguit zal je verzekeraar bij een ongeval achteraf de medische kosten op een eventuele tegenpartij proberen te verhalen, maar je ziektekosten worden gewoon vergoed.
Dan bestaan er nog dingen als een ongevallenverzekering, die in geval van blijvende invaliditeit of overlijden eenmalig een bedrag uitkeren van doorgaans max een eurootje of 25.000.
Wil je je echt verzekeren voor arbeidsongeschiktheid (bij invaliditeit tot je 65e een substantieel inkomen, bv 80% van je 'oude' inkomen) dan is dat natuurlijk een heel stuk duurder, want dat kan ze gaan om een totale uitkering van een miljoen of meer.
Mijn mening: verzeker je alleen voor risico's die je niet zelf kunt dragen.
De kans dat je 2 maanden op de IC komt te liggen is klein, maar áls het gebeurt ben je financieel kapot. Vandaar dat een ziektekostenverzekering voor iedereen verplicht is.
De kans dat je fiets een keer gejat wordt of aan puin gaat is aanwezig, maar de schade áls het gebeurt is ook niet zo groot. In dat geval betaal je met een verzekering relatief veel voor overheadkosten, provisies en winst voor de verzekeraar en tussenpersoon.
Ik heb mijn fietsen dus niet verzekerd. Thuis staan ze binnen, bij een evenement gaan ze eventueel aan een mini kabelslotje, en als er eentje kapot val is dat pech, maar part of the game.
Don't race what you can't replace!
Laatst gewijzigd door scepticus op 05 sep 2013 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Als je twee maanden op de IC ligt ben je niet alleen financieel kapot...scepticus schreef: De kans dat je 2 maanden op de IC komt te liggen is klein, maar áls het gebeurt ben je financieel kapot. Vandaar dat een ziektekostenverzekering voor iedereen verplicht is.
Ik heb mijn fietsen verzekerd, maar dat is vooral omdat ik aan triathlons mee doe. De risico's die ik dan tijdens het fietsen neem, zijn net wat groter dan wanneer ik een trainingsrondje rij. De kans op vallen en schade is daarmee ook groter. Daarnaast staat mijn fiets ook zonder slot geparkeerd in een Parc Fermee en hoewel de controle in de regel uitstekend is, is er een kans dat mijn fiets door een ander wordt meegenomen.
In beide gevallen ben ik blij dat mocht het gebeuren, ik op een verzekering kan terugvallen. Daarmee kan ik ook net iets meer racen dan ik, in ieder geval a la minute, kan replacen
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
-
- Forum-lid
Ik heb zelf navraag gedaan bij mijn eigen verzekering m.b.t. onder andere aansprakelijkheid tijdens toertochten en wielerwedstrijden (welke ik nog niet rijd, maar dat terzijde). Mij werd gemeld dat sporten (training individueel of met trainingspartner) gewoon meeverzekerd zijn maar in geval van bijvoorbeeld wielrennen in een groep dit aangeduid wordt als een "risicovolle sport" wat de verzekering NIET dekt. Dit schijnt bij meerdere verzekeringsagenten voor te komen waardoor ik heb besloten die €7,70 per jaar te missen en tijdens tochten, rijden in een groep en eventueel wedstrijden wel goed verzekerd te zijn.
Je kan je natuurlijk afvragen of de verzekering, in geval van schade tijdens bijvoorbeeld een tocht, erachter komt dat deze schade heeft plaatsgevonden tijdens de tocht, maar in mijn ogen kun je dit risico beter niet nemen en gewoon lekker die €7,70 missen. Overigens is het basislidmaatschap bij sommige verenigingen in de contributie verdiscontieert.
Ziektekosten worden hoe dan ook gedekt zoals eerder al is aangegeven.
Je kan je natuurlijk afvragen of de verzekering, in geval van schade tijdens bijvoorbeeld een tocht, erachter komt dat deze schade heeft plaatsgevonden tijdens de tocht, maar in mijn ogen kun je dit risico beter niet nemen en gewoon lekker die €7,70 missen. Overigens is het basislidmaatschap bij sommige verenigingen in de contributie verdiscontieert.
Ziektekosten worden hoe dan ook gedekt zoals eerder al is aangegeven.
Eerder dit jaar heb ik een voorwiel, helm en nog wat ander klein spul kunnen afschrijven (buiten nog de flinke hap uit mijn eigen risico voor het ziekenhuis). Zonde, maar er was overheen te komen. Daarna ben ik toch lid geworden van de NTFU. Daarmee is tot 1000 euro verzekerd. Mijn fiets is wel duurder, maar de kans dat je hem compleet total-loss rijd is niet heel groot.
Ziektenkosten ben je gewoon tegen verzekerd. Evenementen (wedstrijden) waarbij de dekking van je standaard verzekering niet genoeg is, mag je zeer waarschijnlijk niet eens aan deelnemen zonder dat je daarvoor extra (al dan niet via een licentie) verzekerd bent.
Ziektenkosten ben je gewoon tegen verzekerd. Evenementen (wedstrijden) waarbij de dekking van je standaard verzekering niet genoeg is, mag je zeer waarschijnlijk niet eens aan deelnemen zonder dat je daarvoor extra (al dan niet via een licentie) verzekerd bent.
-
- Forum-lid
Ben al jaren verzekerd als NTFU lid tegen schade aan mijn fiets. Het standaard bedrag van € 1000,00 is niet toereikend als je mooie karretje duizenden euro's waard is. Bij total los krijg je via de basisverzekering niet zo gek veel terug, je bent namelijk onderverzekerd. Heb goede ervaringen met de NTFU verzekering. Door wie of hoe de schade ontstaan is doet voor hen niet ter zake. Natuurlijk zullen zij indien mogelijk de schade op derden verhalen. De 1e maal reed ik mijn karretje helemaal aan puin. Aankoopprijs € 2750,00 kreeg voor de 3 jaar oude fiets € 1650,00 uitbetaald en mocht de goede onderdelen houden.
Daarna nog 2 schadegevallen gemeld en die zijn allebei correct afgehandeld. Diefstal valt buiten de verzekering en dat is vrij logisch. Voor alle andere zaken hoef je je niet extra te verzekeren. Je hebt een ziektekostenverzekering en dat is voldoende, ga ja naar het buitenland, neem er dan een reisverzekering bij waar tevens een dekking tegen extra ziektekosten is opgenomen.
Daarna nog 2 schadegevallen gemeld en die zijn allebei correct afgehandeld. Diefstal valt buiten de verzekering en dat is vrij logisch. Voor alle andere zaken hoef je je niet extra te verzekeren. Je hebt een ziektekostenverzekering en dat is voldoende, ga ja naar het buitenland, neem er dan een reisverzekering bij waar tevens een dekking tegen extra ziektekosten is opgenomen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Wiliertoerist
- Forum-lid
Is er in deze verzekeringen (bijv. via NTFU) ook een WA dekking opgenomen, in geval van schade door mij veroorzaakt aan bijv. een auto ?
Of kan je dan altijd terugvallen op je standaard aansprakelijkheidsverzekering ?
Of kan je dan altijd terugvallen op je standaard aansprakelijkheidsverzekering ?