Beste fietsers,
Aangezien ik van plan ben via de tweedehands route een nieuwe fiets aan te schaffen ben ik mij aan het verdiepen in o.a. de groepset. Nu staat er op marktplaats ook veel oude meuk en was ik eerst geneigd om alles met Dura Ace meteen onder 'favo's' op te slaan en de rest te negeren. Dit werkt natuurlijk niet, maar hoe een bepaalde groepset uit een eerdere versie zich verhoudt tot de huidige generatie is mij niet duidelijk.
Zal Dura Ace bijvoorbeeld altijd beter werken dan Tiagra? (we hebben het trouwens wel gewoon over sets met echte stuur shifters). Hoe kun je slijtage het gemakkelijkste herkennen? Richten op nieuwe Ultegra of een wat oudere Dura Ace?
Hopelijk zijn er hier mensen met ervaringen,
Groepsets in de loop van de tijd
-
- Forum-lid
Kijk, een nieuwe groep wordt meestal gebaseerd op een type hoger van een jaar ouder. Dus de huidige Tiagra is gebaseerd op de 105 van het jaar daarvoor.
Daarnaast: alles waar 10v op staat is per definitie beter dan 9v, ongeacht de groep.*
* disclaimer: afgezien van de staat van de slijtageonderdelen!
Daarnaast: alles waar 10v op staat is per definitie beter dan 9v, ongeacht de groep.*
* disclaimer: afgezien van de staat van de slijtageonderdelen!
Laatst gewijzigd door havana op 07 sep 2013 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="havana"
Daarnaast: alles waar 10v op staat is per definitie beter dan 9v, ongeacht de groep.[/quote]
Hoe dat zo? Liever een 5000 km gebruikte dura ace 9 Spd dan een 40.000 km gebruikte tiagra 10spd. Al zijn beide waarschijnlijk zeldzaam, maar toch. In goede staat is het verschil in functionaliteit tussen tiagra en dura ace beperkt. Verschil zit hem vooral in gewicht en duurzaamheid.
Omdat bij gebruikte fietsen er altijd al onderdelen vervangen kunnen zijn blijft het lastig vergelijken. Let vooral op de werking van de basis onderdelen. Ketting en cassette kun je eventueel ook vernieuwen met een wat goedkopere variant. Voor de functionaliteit maakt het weinig uit of dat dan ultegra, dura ace of tiagra is.
Daarnaast: alles waar 10v op staat is per definitie beter dan 9v, ongeacht de groep.[/quote]
Hoe dat zo? Liever een 5000 km gebruikte dura ace 9 Spd dan een 40.000 km gebruikte tiagra 10spd. Al zijn beide waarschijnlijk zeldzaam, maar toch. In goede staat is het verschil in functionaliteit tussen tiagra en dura ace beperkt. Verschil zit hem vooral in gewicht en duurzaamheid.
Omdat bij gebruikte fietsen er altijd al onderdelen vervangen kunnen zijn blijft het lastig vergelijken. Let vooral op de werking van de basis onderdelen. Ketting en cassette kun je eventueel ook vernieuwen met een wat goedkopere variant. Voor de functionaliteit maakt het weinig uit of dat dan ultegra, dura ace of tiagra is.
Ik had/heb het uiteraard niet over slijtageonderdelen, maar vooral over shifters, remmen en derailleurs.
-
- Forum-lid
Ik lees om verscheidene fora dat de groep juist echt de fiets maakt, maar dat valt dus nogal mee?jsparie schreef:
Voor de functionaliteit maakt het weinig uit of dat dan ultegra, dura ace of tiagra is.
Nee,, dat valt niet mee, de groep maakt wel degelijk uit. Vooral qua duurzaamheid en gewicht, zoals hierboven ook al geschreven wordt.
Maar bij een tweedehands is het vooral belangrijk hoe de fiets is onderhouden. Aan een slecht onderhouden DA heb je minder dan aan een goed onderhouden Tiagra.
Staar je bij tweedehands dus niet blind op de groepset, maar kijk naar hoe de groep er uitziet na een aantal jaar gebruik.
Maar bij een tweedehands is het vooral belangrijk hoe de fiets is onderhouden. Aan een slecht onderhouden DA heb je minder dan aan een goed onderhouden Tiagra.
Staar je bij tweedehands dus niet blind op de groepset, maar kijk naar hoe de groep er uitziet na een aantal jaar gebruik.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
-
- Forum-lid
Bedankt! En wat kunnen jullie zeggen over combinatiegroepen? Bijvoorbeeld een onderdeel van Campy en Shimano, of juist SRAM en Shimano. Is dit aan te bevelen? Of zal het nooit echt goed werken?
Dura Ace 7400 shifters, ic. de rechter werkt alleen samen met DA RD 7400 achterderailleur, behalve als je de kabelloop verandert.