Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke verlichting de winter in?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 sep 2011 14:01

Misschien een goed setje als er genoeg omgevingslicht is, als 't echt donker is dan geeft 't wat mij betreft gewoon veel te weinig licht. Je zult er dan best mee kunnen fietsen, maar je moet je dan goed concentreren om een mogelijk obstakel op tijd te zien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 28 sep 2011 16:05

amclassic-fan schreef:Misschien een goed setje als er genoeg omgevingslicht is, als 't echt donker is dan geeft 't wat mij betreft gewoon veel te weinig licht. Je zult er dan best mee kunnen fietsen, maar je moet je dan goed concentreren om een mogelijk obstakel op tijd te zien.
+1 Ik had zoiets vorig jaar en zit nu op mijn stadsfiets.

Volgens mij kun je wel als vuistregel aanhouden, hoe langer je met de batterijen doet, hoe minder licht. Na een marktonderzoekje ben ik als leek tot de volgende conclusie gekomen: doe je 4-5 uur met 3-4 AAA bij een 'warmteloze' lamp dan wordt het prijsverschil m.i. vooral bepaald door de gebruikte behuizing en lens maar heb je waarschijnlijk voldoende licht...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

flapuit
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2011 12:09

flapuit 28 sep 2011 22:49

Als "opvolger" van de MJ-808 is deze denk ik ook interessant: http://www.dealextreme.com/p/t6-waterpr ... -set-82510" onclick="window.open(this.href);return false; .Via dit forum.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 24 okt 2011 19:54

De jaarlijkse grote verlichtingtest van road.cc: Helaas veel (voor mij) onbekende lampen... Maar wel met prachtige foto's van de verlichte weg per lampje. Mooi te zien hoe sommige lampen heel geconcentreerd schijnen en anderen een veel bredere basis hebben. Nu wordt me eindelijk ook duidelijk wat die Duitse wetgeving in de praktijk betekent (veel lampjes zijn verboden in Duitsland, wegens verblinding van tegenliggers). Wat mag in Duitsland is erg geconcentreerd (ik zou ze links laten liggen...). Oordeel zelf.

http://road.cc/content/news/46538-big-r ... -test-data

Afbeelding

Schuling23
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 okt 2011 13:07

Schuling23 01 nov 2011 14:05

Ik heb de Tacx Lumos Lights aangeschaft, verwacht hier niet al te veel van; dat wanneer ik onverwachts later thuiskom dan gepland, wel nog zichtbaar blijf voor verkeer om me heen.
Gisteren pas binnengekregen en direct gemonteerd, komen wel over als prima kwaliteit, helaas nog geen kans genomen /gehad om ze te testen. Maar voor zichtbaarheid op de weg en prijs/kwaliteit zal ik er waarschijnlijk geen spijt van krijgen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 07 sep 2013 12:52

Maar weer eens onder de aandacht brengen voordat er (met het oog op de a.s. donkerte) een nieuw topic op gang komt.

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 07 sep 2013 13:33

voor Lenzy Marco drive
achter Lenzy micro drive

Nog niet gebruikt dus deze winter de eerste ritten mee maken.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 07 sep 2013 13:57

Goedkope lampjes missen eigenlijk altijd wat.
Betrouwbaarheid, sterkte, reflector keuze in de lamp ondermaats, etc etc
dealextreme ed verkopen producten die je kunt gebruiken voor middelmatig gebruik, voor als je bijv een keertje licht nodig hebt en een goedkope zaklamp wilt hebben. Voor het echte werk moet je gewoon bij een gespecialiseerde fabrikant zijn die kwaliteitsspul levert.

Kiezen voor een betere lamp en iets meer uitgeven geeft meestal voordelen.
Een goede lamp of een brakke, fietst echt heel anders.

- Je wilt als fietser weten waar je op het moment rijd, licht op de weg direct waar je bent om zo gaten in het wegdek en andere obstakels te kunnen vermijden. (short range)
- Tevens wil je vooruit kunnen kijken en weten hoe de weg loopt en de obstakels die op je pad komen ruim van te voren kan zien. (long range)

Licht vlak voor je wiel én licht verder vooruit schijnend.
2 lichtbundels geven een beter beeld dan één hele sterke.

Ik heb er zelf nog geen ervaringen mee maar er zijn steeds meer fabrikanten die fiets verlichting met Dual Beam op de markt brengen. Dat zou mijn keuze zijn.

Hier wat plaatjes van de Fenix website, maar er zijn natuurlijk meer fabrikanten met dit soort verlichting.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 07 sep 2013 14:26

Op mijn racefiets heb ik voor de Cateye Nanoshot - EL620RC en achter de Cateye Rapid 1 - LD611 gemonteerd. Gewicht is 80 + 40 gram. Voorlamp geeft erg veel licht, met een duidelijk zichtbare bundel op de weg. Achterlamp is 180 graden fel rood. Beide lampen hebben een accu, die met een USB-kabel via computer of stopcontactadapter opgeladen kunnen worden. Voor mij is dit een ideale set om op de weg in het donker te kunnen rijden. Accuduur is beperkt, maar bij tweewekelijks gebruik gaat ‘ie bij mij toch behoorlijk lang mee.

Ik heb hiervoor de Sigma micro voor- en achterlamp geprobeerd. Ik miste vooral een goede verlichtingsbundel van de voorlamp op donkere wegen.. Rijd je evenwel niet in volledige duisternis, maar wil je een lamp om in het schemerduister mee thuis te komen of over goed verlichte straten te rijden, dan is dit volgens mij een prima set. Weegt slechts twee maal 20 gram.

Op mijn woon-werk fiets heb ik als voorlamp een Philips SafeRide 80. Lichtopbrengst doet denken aan een bouw- of autolamp. De lampconstructie is dusdanig dat tegenliggers niet verblind worden, mits je de lamp natuurlijk gewoon op het asfalt richt. Voor ATB-routes door het bos daardoor waarschijnlijk minder bruikbaar, omdat je dan ook takken op hoofdhoogte goed verlicht wilt zien. Tamelijk zware lamp, met een niet al te grote accuduur bij dagelijks gebruik. Maar wat een licht!

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 07 sep 2013 22:18

Ik gebruik een Lezyne Super Drive (alleen op de weg, ik cross 's nachts niet door de bossen). Achter een Knog Beetle, als back-uplampje voor ook een Knog Beetle (met de Knogjes wordt je gezien, met de Lezyne zie je zelf ook nog wat).

De Knogjes zijn ook fijn om zo bij je te steken, overvalt de schemering je, heb je toch wat bij. Daarnaast bij slecht zicht overdag een veilige optie.

Van de "goedkope" lampen ben ik afgestapt, dat werd me te duur.

Gebruikersavatar
alpine
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2011 20:28

Gebruikersavatar alpine 09 sep 2013 21:42

Als woon-werk fietser (ook in de winter) heb ik ruime ervaring met verlichting. Veruit de slechtste ervaring heb ik met de trelock LS320, dit ding is absoluut ongeschikt voor gebruik in de buitenlucht. Vochten en vibraties zijn dodelijk voor deze lamp. Helaas ook slecht aftersales service van trelock (ondanks herhaalde pogingen). Vanaf herfst 2012 maak ik gebruik van de Smart Lunar R2, een zeer fel achterlicht met 2 AAA baterijen, een van de lichtprogramma's is buitengewoon irritant (dus doeltreffend). Daarnaast maak ik gebruik van een b+m IX red. Een led achterlicht zonder veel franje. Helaas kunnen de batterijen van deze lamp niet echt eenvoudig vervangen worden. Verder weinig mis mee. Mijn eerste achterlicht, en ook zeer zeker een aanrader is de 5 led laser van BBB. Een zeer prettig en fel lampje. Na 4 jaar nog steeds in gebruik.

Als voorlamp ben ik begonnen met een powerled black van sigma. Met de kleine externe accu een prettige combinatie. Na ruim 2 jaar was de bevestiging versleten. Gelukkig zijn de vervangende onderdelen van Sigma goed (en goedkoop) te verkrijgen. De black geeft veel licht. Helaas wordt het licht echter niet goed verdeeld. Hierdoor is deze lamp eigenlijk niet geschikt voor een racefiets op onverlichte paden. De black is nog steeds in gebruik als 2e voorlamp.
Daarom ben ik vorig jaar overgestapt op de powerled evo met grote accu. Helaas is het bevestigingsmechanisme voor de grotere accu niet geschikt voor te sterke vibraties. Ik heb deze nu zelf gemodificeerd dmv de bijgeleverde rubber ringen. De lamp geeft een prima verdeling van het licht. De lichtopbrengst is zeer goed... op donkere fietspaden wordt mijn racefiets, door automobilisten vaak aangezien voor een motorfiets (uiteraard een zeer positief punt van deze lamp). Tegemoetkomende automobilisten die weigeren om het licht te dimmen, kunnen hier dmv de flash modus (op de lamp) prima geattendeerd worden. Kortom... een geweldige lamp, die het echter na pakweg 150 uur begaf. Ik heb het vermoeden dat aan/uit schakelaar het begeven had. Dankzij de geweldige service van Sigma/Salden ben ik sinds mei weer in heb bezit van een nieuw (vervangend exemplaar). Ik ben erg benieuwd hoe deze lamp mij door de winter zal helpen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 09 sep 2013 23:01

GoldenRatio schreef:Goedkope lampjes missen eigenlijk altijd wat.
Betrouwbaarheid, sterkte, reflector keuze in de lamp ondermaats, etc etc
dealextreme ed verkopen producten die je kunt gebruiken voor middelmatig gebruik, voor als je bijv een keertje licht nodig hebt en een goedkope zaklamp wilt hebben. Voor het echte werk moet je gewoon bij een gespecialiseerde fabrikant zijn die kwaliteitsspul levert.
Ik heb nochtans goede ervaringen met mijn DX lampje. Dat ding gaat al 3 jaar mee, heeft 35 euro gekost (+5 euro voor enkele houdertjes), en geeft licht alsof ik een moderne duitse wagen met 1 kapotte lamp bestuur.

Kijk eens naar 18650 led lampen:
http://dx.com/c/flashlights-lasers-999/ ... lights-929
en de houdertjes:
http://dx.com/p/universal-nylon-mount-f ... sers-12000

en dan nog batterijen en een lader. Ik gebruik de lamp doorheen de winter en ook nog op reis. Ik vraag me ook nog altijd af waarom gelijkaardige lampen dubbel zo duur moeten zijn in W-Europa.

Ze hebben bij DX ook nog specifieke fietslampjes, daar heb ik zelf geen ervaring mee (bvb deze: http://dx.com/p/mj-808e-ha-iii-cree-xm- ... 8650-57100
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie