spacers headset kunnen ronddraaien
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 jul 2010 15:09
Dag allemaal,
Ik heb onlangs een fiets overgenomen van een goede vriend van me, een Giant TCR Advanced. Nadat ik de hoogte van het stuur had aangepast (een spacer boven het stuur geplaatst ipv onder) voelde ik wat wrijving als ik het stuur heen en weer bewoog. Het ging wel, maar als je het bovenwiel in de lucht hiel en het stuur bewoog kon je voelen dat het niet soepel ging, maar een beetje schurend.
Ik dus naar de fietsenmaker. Deze heeft de bovenste moer aangedraaid tot de juiste hoeveelheid. Mijn stuur kon dus weer zonder wrijving bewegen.
Thuis aangekomen merk ik echter dat ik nu mijn spacers rond kan draaien, zonder dat ik hiervoor echt kracht hoef te zetten. Is dat oke, of moet ik toch even retour fietsenmaker? Als ik m weer aandraai voel ik die wrijving weer...
Ik heb onlangs een fiets overgenomen van een goede vriend van me, een Giant TCR Advanced. Nadat ik de hoogte van het stuur had aangepast (een spacer boven het stuur geplaatst ipv onder) voelde ik wat wrijving als ik het stuur heen en weer bewoog. Het ging wel, maar als je het bovenwiel in de lucht hiel en het stuur bewoog kon je voelen dat het niet soepel ging, maar een beetje schurend.
Ik dus naar de fietsenmaker. Deze heeft de bovenste moer aangedraaid tot de juiste hoeveelheid. Mijn stuur kon dus weer zonder wrijving bewegen.
Thuis aangekomen merk ik echter dat ik nu mijn spacers rond kan draaien, zonder dat ik hiervoor echt kracht hoef te zetten. Is dat oke, of moet ik toch even retour fietsenmaker? Als ik m weer aandraai voel ik die wrijving weer...
Is niet OK. De bovenste bout moet licht aangedraaid worden voordat de stuurpen wordt vastgezet. Als je het met een momentsleutel wilt doen, is dit vaak 1 a 1,5Nm.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
Ah........
De top cap trekt de vork strak het balhoofd in en de schroeven op de stuurpen fixeren het alleen.
Nee, die spacers hoor je niet rond te kunnen draaien.Dan staat je top cap waarschijnlijk niet strak genoeg.
Anyways. Stuurpen schroevenlos, top cap los en deze aandraaien maar niet overdreven. Vervolgens stuurpen schroeven weer vast op aangegeven moment (5Nm waarschijnlijk).
Kijk even naar volgend filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1P4dYsxazTU
Om te checken of de top cap je vork voldoende heeft aangetrokken. Op je bovenbuis gaan zitten en voorrem inknijpen. Dan schommel je zachtjes naar voor en achter. Tegelijkertijd voel je met een vinger op de 'verbinding' balhoofd-vork en die opening mach niet groter en kleiner worden tijdens het schommelen.
Als een FM zoiets simpels niet correct kan dan zou ik er verder weg blijven.
Je FM heeft toch wel eerst de twee schroeven van je stuurpen losgedraaid VOORDAT hij de top cap aandraaide hoop ik? Anders kun je de zaak kapot draaien en tevens heeft het aandraaien/losdraaien van de top cap anders geen zin. Gezien de eerste symptomen zal hij de top cap juist losgedraaid (en niet vaster) hebben aangezien je stuur te stroef bewoog.alexander87 schreef: Deze heeft de bovenste moer aangedraaid tot de juiste hoeveelheid. Mijn stuur kon dus weer zonder wrijving bewegen.
De top cap trekt de vork strak het balhoofd in en de schroeven op de stuurpen fixeren het alleen.
Nee, die spacers hoor je niet rond te kunnen draaien.Dan staat je top cap waarschijnlijk niet strak genoeg.
Anyways. Stuurpen schroevenlos, top cap los en deze aandraaien maar niet overdreven. Vervolgens stuurpen schroeven weer vast op aangegeven moment (5Nm waarschijnlijk).
Kijk even naar volgend filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1P4dYsxazTU
Om te checken of de top cap je vork voldoende heeft aangetrokken. Op je bovenbuis gaan zitten en voorrem inknijpen. Dan schommel je zachtjes naar voor en achter. Tegelijkertijd voel je met een vinger op de 'verbinding' balhoofd-vork en die opening mach niet groter en kleiner worden tijdens het schommelen.
Als een FM zoiets simpels niet correct kan dan zou ik er verder weg blijven.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 jul 2010 15:09
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Hij had het stuur gelukkig wel eerst los gedraaid, daarna de hele top cap los gedraaid en opnieuw (losser) vastgedraaid.
Het lijkt er op dat hij m inderdaad gewoon niet hard genoeg heeft aangedraaid. mijn momentsleutel start helaas vanaf 5 Nm, dus ik kan m niet exact aandraaien op 1-1,5 Nm. De spacers zitten nu wel vast, geen speling verder, alleen blijft dat stroeve draaien. Volgens de FM zou dit dus komen door droge lagers en zou dit niet heel erg problematisch zijn.. Wat is jullie mening daar over? Hij beweegt dus wel oke heen en weer ( de fiets voor optillen en het wiel draait opzij, dat is de juiste test toch?)..
Hij had het stuur gelukkig wel eerst los gedraaid, daarna de hele top cap los gedraaid en opnieuw (losser) vastgedraaid.
Het lijkt er op dat hij m inderdaad gewoon niet hard genoeg heeft aangedraaid. mijn momentsleutel start helaas vanaf 5 Nm, dus ik kan m niet exact aandraaien op 1-1,5 Nm. De spacers zitten nu wel vast, geen speling verder, alleen blijft dat stroeve draaien. Volgens de FM zou dit dus komen door droge lagers en zou dit niet heel erg problematisch zijn.. Wat is jullie mening daar over? Hij beweegt dus wel oke heen en weer ( de fiets voor optillen en het wiel draait opzij, dat is de juiste test toch?)..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik zou uitkijken naar een andere FM, droge lagers en niet problematisch, wat een prutser!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Als die top cap normaal en goed is aangedraaid dan zitten je spacers vast.
Draaien die spacers dan zit imho de top cap niet vast genoeg.
Kun jij jouw spacers ronddraaien?
Draaien die spacers dan zit imho de top cap niet vast genoeg.
Kun jij jouw spacers ronddraaien?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Bij mij moet het geheel toch wat strakker anders gaat het kraken. Het is nog best lastig om precies de juiste balans te vinden tussen soepel draaien en niet te strak en dan ook nog zonder gekraak door speling tussen stuurpen en spacers. Voor de levensduur van de lagers moeten ze zeker niet te strak in ieder geval. Als je geen speling op het balhoofd hebt en geen gekraak dan is het niet zo erg dat je de spacers wat kunt draaien. Gaat het te soepel dan zit het geheel waarschijnlijk toch wat te los.
Gewoon een kwestie van nog een paar keer proberen.
Gewoon een kwestie van nog een paar keer proberen.
Ik heb de indruk dat je lagers droog zijn en dat je stuur bij een juiste afstelling van het balhoofd te stroef loopt. De oplossing is demonteren, controleren en vervangen of smeren van de lagers.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 jul 2010 15:09
Ik breng de fiets volgende week even naar een andere fietsenmaker, kijken wat die vindt van het balhoofd.
Als het inderdaad wel kwaad kan dan was dit ook de laatste keer dat ik bij die andere fietsenmaker ben geweest.. ik hou jullie op de hoogte!
Als het inderdaad wel kwaad kan dan was dit ook de laatste keer dat ik bij die andere fietsenmaker ben geweest.. ik hou jullie op de hoogte!
-
- Forum-lid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 jul 2010 15:09
Zoals beloofd even een update: de fietsenmaker bij Tromm heeft t goed nagekeken en gaf aan dat de lagers verroest waren. Hij gaf aan dat hij ze kon bestellen, maar heeft me ook geleerd hoe ik de huidige schoon zou kunnen maken, waardoor ze nog n tijd mee zouden kunnen gaan. helemaal top!