Alu-fiets of carbon-fiets voor beginner
-
- Forum-lid
Het geeft geen antwoord op je vraag, maar waarom koop je niet gewoon een tweedehandse fiets en als je het dan echt leuk vind kan je altijd nog naar een carbon gaan kijken.
Ik denk dat je eerst bij jezelf te rade moet gaan hoe vaak je aan iets begonnen bent en ook redelijk vlug mee gestopt bent. Het is natuurlijk zonde om 2000 euro voor een fiets uit te geven als hij na een jaar in de schuur stof staat te vangen.
Het grote voordeel van aluminium is dat het goedkoper is dan carbon. Ook is het vaak beter bestand tegen valpartijen e.d (zeker niet altijd). Er zijn overigens ook aluminium frames met de kabels binnendoor en carbon frames met de kabels buiten.
Carbon is lichter, vaak comfortabeler in de zin van minder trillingen doorgeven en stijver. Het grote voordeel van carbon is dat het stijf kan zijn in de richtingen dat er kracht op het frame komt en lichtelijk flexibel in de richting dat trillingen en (in mindere mate) schokken gedempt kunnen worden. Ook is het makkelijker om in allerlei wulpse vormen te "kleien".
Het grote voordeel van aluminium is dat het goedkoper is dan carbon. Ook is het vaak beter bestand tegen valpartijen e.d (zeker niet altijd). Er zijn overigens ook aluminium frames met de kabels binnendoor en carbon frames met de kabels buiten.
Carbon is lichter, vaak comfortabeler in de zin van minder trillingen doorgeven en stijver. Het grote voordeel van carbon is dat het stijf kan zijn in de richtingen dat er kracht op het frame komt en lichtelijk flexibel in de richting dat trillingen en (in mindere mate) schokken gedempt kunnen worden. Ook is het makkelijker om in allerlei wulpse vormen te "kleien".
Campagnolo Ultra Dork
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Je moet vooral de fiets kopen die je past.
Een andere belangrijke factor is of je deze dan ook mooi vindt.
Ik ga er voor de gemakkelijkheid even van uit dat het ook een kwalitatief goede fiets is.
Als je hem dan ook nog eens wil ( kan ) betalen is dat meegenomen.
En of het dan een carbon of alu frame is, is van ondergeschikt belang.
Succes
Een andere belangrijke factor is of je deze dan ook mooi vindt.
Ik ga er voor de gemakkelijkheid even van uit dat het ook een kwalitatief goede fiets is.
Als je hem dan ook nog eens wil ( kan ) betalen is dat meegenomen.
En of het dan een carbon of alu frame is, is van ondergeschikt belang.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik ben onlangs van aluminium naar Carbon over gegaan en ik moet zeggen dat Carbon veel comfortabeler en stabieler fietst. Voor die ene kilo minder hoef je het niet te doen vind ik, kun je beter een kilootje afvallen
Kies je voor Carbon maar wil je wel een set mooie wielen en luxe afmontage, kom je al snel boven de 2000 euro uit. Een carbon fiets is doorgaands met dezelfde afmontage en wielen al snel 500-600 euro duurder dan een alu fiets
let er ook op dat het ene carbon niet het andere in, ook hier zitten veel kwaliteitsverschillen. (UD carbon etc..)
Kies je voor Carbon maar wil je wel een set mooie wielen en luxe afmontage, kom je al snel boven de 2000 euro uit. Een carbon fiets is doorgaands met dezelfde afmontage en wielen al snel 500-600 euro duurder dan een alu fiets
let er ook op dat het ene carbon niet het andere in, ook hier zitten veel kwaliteitsverschillen. (UD carbon etc..)
-
- Forum-lid
Als je de één niet kent, zul je het verschil met de ander niet voelen als beginner ... Of denk ik nu te simpel
Dat zul je zelf moeten rechtvaardigen. Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken en wij weten niet hoe gemotiveerd jij bent om de komende jaren te blijven fietsen.
Interessanter vind ik het om er achter te komen of de Bianchi's die binnen jouw budget vallen wel de geometrie en rijeigenschappen hebben die bij jou passen. Je pint je nu wel erg vast op een merk. M.a.w. je bent al fan van de muzikant op basis van het cd-hoesje zonder dat je de muziek ooit gehoord hebt...
Interessanter vind ik het om er achter te komen of de Bianchi's die binnen jouw budget vallen wel de geometrie en rijeigenschappen hebben die bij jou passen. Je pint je nu wel erg vast op een merk. M.a.w. je bent al fan van de muzikant op basis van het cd-hoesje zonder dat je de muziek ooit gehoord hebt...
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Wel een beetje selectief gelezen hoor!Thick schreef:Eigenlijk is dat het beste advies .
Gewoon kopen wat je mooi vindt! (Uiteraard binnen het toelaatbare qua prijs)
Kwalitatief zullen de fietsen rond de 1.300-1.900 wel goed zijn, dus daar val je je geen buil aan.
Eerst moet je nog ontdekken wat de kwaliteit goede fietsen zijn. Dan kies je daaruit de mooiste, zo lees ik de post hierboven.
Zomaar aannemen dat ze wel goed zijn is vreemd.
Lees het forum er nog eens op door, wellicht kan nog je voorkomen dat je een dweil koopt