Dit probleem komt mij bekend voor.
Het wordt vaak veroorzaakt doordat een zenuw in de middenvoet beklemd raakt. Het heeft iets te maken met het doorzakken van de voeten door het anders belasten van de voeten tijdens het wielrennen. Veel wielerschoenen ontbreekt het aan een gewelfde binnenzool. Er ontstaat druk op de zenuw midden in de voet. Na verloop van tijd zwelt de zenuw op en wordt de pijn heviger. Kijk eens op SQ-lap, die beschrijven het probleem uitvoerig.
Ik heb het probleem zelf ook, vooral bij langere ritten.
Ik heb het idee, hoewel wat ik nu beschrijf a-typisch is, dat het minder erg wordt als ik de schoenen juist strakker aantrek om de voorvoet waardoor de voet niet kan uitzakken en er geen of minder druk ontstaat op de betreffende zenuw. [De klachten begonnen bij mij erger te worden toen ik Northwave winterschoenen gebruikte die een veel bredere pasvorm hebben dan de Sidi's die ik in de zomer gebruik.]
Succes ermee.
Zeer pijnlijke onderkant van voeten
-
- Forum-lid
Dit is een bekend probleem wat wordt veroorzaakt door het ontbreken van een gewelf in de zool van de wielrenschoen.
Het is gemakkelijk op te lossen door een binnenzool te nemen met een steunpunt t.p.v. de kopjes van de Metatarsalia. Je duwt hiermee het voetgewelf of en de klachten zijn verdwenen. Iedere orthopaedische schoenmaker kan zo'n binnenzool voor je maken. (lijkt een beetje op een steunzool).
Ikzelf heb hiervoor de Shimano Customfit Insole aangeschaft.
Marc
Het is gemakkelijk op te lossen door een binnenzool te nemen met een steunpunt t.p.v. de kopjes van de Metatarsalia. Je duwt hiermee het voetgewelf of en de klachten zijn verdwenen. Iedere orthopaedische schoenmaker kan zo'n binnenzool voor je maken. (lijkt een beetje op een steunzool).
Ikzelf heb hiervoor de Shimano Customfit Insole aangeschaft.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb ook speciale orthopedische zooltjes. Bevalt me uitstekend.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid
Volgens mij is wat jullie beschrijven niet het probleem van de TS.
Hij heeft het nl over de drukpunten waar het pijn begint te doen en niet over de middenvoet.
Daarnaast heeft hij verschillende schoenen en ook verschillende zolen geprobeerd.
Echter geen van alle gaven verlichting.
Overigens weet ik uit eigen ervaring dat ook juist een teveel gewelfde ondersteuning klachten kan geven als dat niet direct bij je voeten past.
Hij heeft het nl over de drukpunten waar het pijn begint te doen en niet over de middenvoet.
Daarnaast heeft hij verschillende schoenen en ook verschillende zolen geprobeerd.
Overigens weet ik uit eigen ervaring dat ook juist een teveel gewelfde ondersteuning klachten kan geven als dat niet direct bij je voeten past.
-
- Forum-lid
Een teveel gewelfde ondersteuning geeft inderdaad klachten. Je moet ze ook laten maken bij een orthopaedisch schoenmaker en geen podotherapeut.GoldenRatio schreef:Volgens mij is wat jullie beschrijven niet het probleem van de TS.
TS geeft wel degelijk aan dat het bij de voetzool pijn begint te doen wat vaak op het spreekuur dan wordt aangeduid als de kopjes metatarsalia. Ben hier dan ook van uitgegaan.
Wisselbaden doen geen ene mallemoer behalve een koude - warmtesensatie geven. Dit is evidence based zoals ze dat noemen..
Nagels verzorgen zal ook niet helpen om de druk op de genoemde punten te verminderen.
Dus naar de orthopaedisch instrumentmaker gaan, en wel via een orthopaedisch sportspreekuur. Dat gaat echt wel zoden aan de dijk zetten. Zijn de klachten niet goed te duiden dan kan er altijd nog aanvullend onderzoek na een lichamelijk onderzoek worden gedaan. Denk dat TS hier beter mee geholpen is dan dat we met z'n allen dingen gaan veronderstellen.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
@GoldenRation: Je kan gelijk hebben maar....: Die zenuw waar ik het over heb raakt bekneld en zwelt op. De pijn straalt vervolgens uit en is diffuus en het voelt aan als drukpunt pijn. Ik dacht eerst ook dat het aan een drukpunt lag. Sterker nog ik dacht tijdens LBL blaren onder mijn voeten te hebben gekregen maar er was niets te zien maar het voelde alsof ik blaren had maar dat bleek dus niet het geval.GoldenRatio schreef:Volgens mij is wat jullie beschrijven niet het probleem van de TS.
The wind is my friend
SInds afgelopen jaar rijd ik ook steeds vaker rond met zeer pijnlijke voetzolen. Een drietal jaar geleden heb ik mijn versleten maar perfect zittende Carnac schoenen ingeruild voor een stel instappers van Northwave. Het eerste jaar ik pas na 100km last van zere voeten, maar die afstand is steeds korter geworden tot inmiddels een km of 5. De zin om te gaan fietsen word steeds minder hierdoor. Op de MTB heb ik zolang ik geen lange stukken op de weg rijdt geen last hiervan, ondanks dat de mtb-schoenen navenant hetzelfde zijn. (Northwave Jet en Spike)
Ik heb inmiddels al vanalles geprobeerd, nieuwe inlegzooltjes, van grijze keo-plaatjes terug naar rode en vv. Plaatjes op verschillende manieren geplaatst. Minder strakke sokken etcetc.
Ben nu van plan om schoenen te kopen met een stevigere zool in de hoop dat dit helpt. Andere mogelijkheden? Andere pedalen? Inlegzooltjes via een podotherapeut? Of toch dat overgewicht kwijt zien te raken?
Ik heb inmiddels al vanalles geprobeerd, nieuwe inlegzooltjes, van grijze keo-plaatjes terug naar rode en vv. Plaatjes op verschillende manieren geplaatst. Minder strakke sokken etcetc.
Ben nu van plan om schoenen te kopen met een stevigere zool in de hoop dat dit helpt. Andere mogelijkheden? Andere pedalen? Inlegzooltjes via een podotherapeut? Of toch dat overgewicht kwijt zien te raken?
2019 Apex Sharp
2021 Apex Flare
2021 Apex Flare
@mademan
Ik heb inlegzooltjes van sq-lab (voor mij de blauwe) in mijn Northwave Fahrenheit en dat lijkt te helpen. Door de brede leest vd Northwave schoen worden mijn voeten onvoldoende gesteund en zakken ze ahw wat in waardoor de centrale zenuw bekneld raakt. De sq-lab zooltjes geven wat extra steun. Verder zo strak mogelijk aantrekken.
Ik heb inlegzooltjes van sq-lab (voor mij de blauwe) in mijn Northwave Fahrenheit en dat lijkt te helpen. Door de brede leest vd Northwave schoen worden mijn voeten onvoldoende gesteund en zakken ze ahw wat in waardoor de centrale zenuw bekneld raakt. De sq-lab zooltjes geven wat extra steun. Verder zo strak mogelijk aantrekken.
The wind is my friend