cockpit kastje moet bij een interne accu inderdaad ook gewijzigd worden (dit wordt het oplaadpunt voor de accu)Lijkt me beter dat je het voor het bestellen aangeeft,want deze onderdelen zijn achteraf niet goedkoop.Of als je alles al besteld hebt even op ebay gebruiker eapathome zoeken.is schreef:Kogel is door de kerk, heb de fiets besteld; groep is de DA Di2 geworden. Heeft de accu wel extern, nog kijken of ik dat upgraden kan naar een interne. LBS zei dat je dan "het cockpit kastje " ook veranderen moet ivm met het opladen? Interne accu lijkt mij wel zo mooi bij een Aero fiets...
Dura Ace 11speed mech of Di2?
-
- Forum-lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Externe accu is een no go. Dus zeker interne accu bestellen. Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. Hopelijk heb je nog budget voor goede wielset, of heb je al een goede wielset, want anders had je beter mechanische 11 speed versie kunnen nemen met goede wielen (er vanuit gaande dat je een goed frame hebt....de basis
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Interne accu is niet zo makkelijk (volgens het Cervelo forum) frame is een S5 VWD en die heeft niet zo veel ruimte voor de accu, iig is hij moeilijk te plaatsen schrijft men.... Wielset is Zipp geworden 404s wil deze fiets voor flowy terrein gebruiken dus ben ook benieuwd hoe ze klimmen
Even nog een afsluitende post, hierna kan hij wat mij betreft wel op slot; fiets binnen, voorlopig nog met externe accu totdat ik een keer tijd maak de crank e.d. er af te halen en te kijken hoeveel ruimte ik waar heb.
3 korte ritjes gemaakt van rond de 40km, de eerste op vlak, de tweede flowy en de 3de een vol klimrondje met rond 1000hm (en dalen met wind en 404's is nog best wennen (understatement), mss wordt het voor nog een 202 er bij...)
Om bij de topic titel te blijven, het schakelt achter gewoon als DA, mss een tikkie sneller dan mijn mech 10 speed DA met als plus dat je door blijft schakelen als je de knop ingedrukt houdt. Voor is opschakelen sneller als mechanisch en daarbij zonder handkracht, terugschakelen is net zo snel. Schakelen onder zware belasting bij klim of sprint gaat achter wel wat soepeler dan de mechanische 10 speed (waarschijnlijk omdat de ketting sneller op zijn plek zit). In "het heetst vd strijd" gebeurd het nog wel dat ik de remhendel probeer weg te drukken ipv te schakelen per knopdruk maar dat zal wel slijten Trimfunctie achter heb ik nog niet kunnen testen, voor doet hij zijn werk goed iig geen slepende ketting gehad tot nu toe.
Samengevat gebaseerd op de ervaring tot nu toe; ja het schakeld goed, maar dat doet mechanisch ook, electrisch heeft voordelen qua snelheid en gemak (knopdruk/trimfunctie) van schakelen, hoe de electronica het op lange termijn doet ga ik nog meemaken. Mensen die hetzelfde keuze "probleem" hebben zou ik zeggen; ga proefrijden en kies wat je fijner/mooier vindt.
3 korte ritjes gemaakt van rond de 40km, de eerste op vlak, de tweede flowy en de 3de een vol klimrondje met rond 1000hm (en dalen met wind en 404's is nog best wennen (understatement), mss wordt het voor nog een 202 er bij...)
Om bij de topic titel te blijven, het schakelt achter gewoon als DA, mss een tikkie sneller dan mijn mech 10 speed DA met als plus dat je door blijft schakelen als je de knop ingedrukt houdt. Voor is opschakelen sneller als mechanisch en daarbij zonder handkracht, terugschakelen is net zo snel. Schakelen onder zware belasting bij klim of sprint gaat achter wel wat soepeler dan de mechanische 10 speed (waarschijnlijk omdat de ketting sneller op zijn plek zit). In "het heetst vd strijd" gebeurd het nog wel dat ik de remhendel probeer weg te drukken ipv te schakelen per knopdruk maar dat zal wel slijten Trimfunctie achter heb ik nog niet kunnen testen, voor doet hij zijn werk goed iig geen slepende ketting gehad tot nu toe.
Samengevat gebaseerd op de ervaring tot nu toe; ja het schakeld goed, maar dat doet mechanisch ook, electrisch heeft voordelen qua snelheid en gemak (knopdruk/trimfunctie) van schakelen, hoe de electronica het op lange termijn doet ga ik nog meemaken. Mensen die hetzelfde keuze "probleem" hebben zou ik zeggen; ga proefrijden en kies wat je fijner/mooier vindt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Sluit me aan bij dit verhaal. Aanvullend: kijk ook naar je financiën, rijdt je wedstrijden dan loop je gewoon meer risico op vallen en schade bij een mechanische groep is vele malen sneller een goedkoper op te lossen dan met een DI variant waarbij de meest geraakte delen (derailleur, grepen) meteen ook zoveel kosten dat slechts een lichte schuiver al een enorme kostenpost oplevert.
Nog een puntje is dat na een val de achterderailleur zichzelf uitschakeld en enkel door resetten weer gangbaar te krijgen is (dit kan door er een andere fiets aan te koppelen maar die is zelden in de buurt..)
Nog een puntje is dat na een val de achterderailleur zichzelf uitschakeld en enkel door resetten weer gangbaar te krijgen is (dit kan door er een andere fiets aan te koppelen maar die is zelden in de buurt..)
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 07 feb 2013 18:13
Noem mij ouderwets, maar ik vind het ronduit triest dat de vrij eenvoudige, 100% mechanische techniek aan een fiets nu wordt aangevuld met electrische spullen, om au fond te kunnen schakelen d.m.v. een drukknopje ipv met een hendeltje.
Ik zou ook nog wel eens willen weten hoe het systeem reageert als ketting en of kransjes wat slijtage krijgen.
Ik zou ook nog wel eens willen weten hoe het systeem reageert als ketting en of kransjes wat slijtage krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Precies hetzelfde. Waarom zou dat anders reageren dan dat het nieuw is. Er zijn natuurlijk al voldoende km-ers met het systeem gemaakt om dat aan te tonen.
Als je wat moet vervangen vind ik de mechanische variant van dura ace al schrikbarend duur, DI2 doet daar nog een schepje bovenop.
Als je wat moet vervangen vind ik de mechanische variant van dura ace al schrikbarend duur, DI2 doet daar nog een schepje bovenop.
bandiet schreef:Ik rij zelf met de Ultegra Di2. Ik vind de trimfunctie van de achterderailleur ook super, vooral als je regelmatig met verschillende wielen rijdt. Verder vind ik het achter niet apart sneller schakelen dan een goed afgestelde mechanische versie. Wat wel sneller schakelt is het voorblad, dit komt m.i. doordat je maar een klein knopje hoeft in te drukken en geen hele hendel hoeft over te halen.
De installatie van zo'n groep stelt ook niet veel voor. Het is alleen een gepruts om te bekabeling met dat blokje in het frame te krijgen.
Als je het geld hebt liggen zou ik zeker voor Di2 gaan.
Kan er iemand uitleggen hoe je die " trimfunctie " uitvoert
De voorderailleur trimt zelf, hier hoef je zelf niets aan te doen. Dat is m.i. een van de voordelen van DI2.canyon22 schreef:
Kan er iemand uitleggen hoe je die " trimfunctie " uitvoert
bandiet schreef:De voorderailleur trimt zelf, hier hoef je zelf niets aan te doen. Dat is m.i. een van de voordelen van DI2.canyon22 schreef:
Kan er iemand uitleggen hoe je die " trimfunctie " uitvoert
Ja, dat weet ik ook, maar ze spreken hier in deze topic over de trimfunctie van de achterderrailleur.
Je kunt de achterderailleur toch via een knopje tijdens het rijden bijstellen mocht hij niet helemaal in lijn staan...