Binnenland met CO2
Beste mensen,
Na bijna 2000 km fietsen is het dan eindelijk gebeurd. Ik heb voor het eerst gebruik moeten maken van een CO2 patroon. Het werkte echt top, dus ik ga het sowieso vaker gebruiken.
Maar nu heb ik een vraag: is het nodig om de band leeg te laten lopen en weer te vullen met een normale fietspomp? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Na bijna 2000 km fietsen is het dan eindelijk gebeurd. Ik heb voor het eerst gebruik moeten maken van een CO2 patroon. Het werkte echt top, dus ik ga het sowieso vaker gebruiken.
Maar nu heb ik een vraag: is het nodig om de band leeg te laten lopen en weer te vullen met een normale fietspomp? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Waar staat CO2 voor ?
What makes the boat go faster?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, is niet nodig, gaat gewoon vanzelf
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21 sep 2013 10:21
Koolstofdioxideliviolivius schreef:Waar staat CO2 voor ?
Het is bekend dat een band gevuld met c02 binnen enkele dagen weer leeg staat. Dit heeft te maken met de permeabiliteit(doorlaatbaarheid van de ene stof naar de andere) van c02 en rubber.
Shut up legs!
Oh, dus gewoon voor het fietsen de band weer oppompen en gaan! Super dankje!DirkCycling schreef:Koolstofdioxideliviolivius schreef:Waar staat CO2 voor ?
Het is bekend dat een band gevuld met c02 binnen enkele dagen weer leeg staat. Dit heeft te maken met de permeabiliteit(doorlaatbaarheid van de ene stof naar de andere) van c02 en rubber.
Haha gelukkig had ik het ventieldopje er niet opgedraaid, al die extra luchtweerstand!scepticus schreef:CO2 is zwaarder dan N2 of O2, dus ik zou het er maar snel uit laten lopen en vervangen door iets lichters!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Heeft volgens mij niet met permeabiliteit te maken C02 is namelijk groter dan zuurstof en stikstof, maar met partiële gasdruk of zoiets. Alle fouten in het stuk hieronder zijn voorbehouden . Ik was nooit geweldig in natuurkunde.
In je band is er nu sprake van 100% CO2, normaal pomp je er gewone lucht in. Dus een mengsel van stikstof (N2 78%) Zuurstof (O2 21%), waterdamp. Argon, CO2 enz. In gewone lucht zit relatief weinig C02 ( 0.039%). Dat betekent dus dat het de partiële gasdruk van C02 in de atmosfeer zeer laag is. Zeg 1 bar*0.039. = 0.039 bar. Van zuurstof is dat dus 0.21 en stikstof 0.78 bar. Nu pomp jij +-6 bar overdruk( dus 7bar totaal) in je banden met de C02 pomp. Het drukverschil tussen C02 in je band en de lucht is nu 6.96 bar.
In een normale band is de druk dus verdeeld over stikstof 0.78*7=5.46bar en zuurstof 0.21*7=1.47bar. Hier is het verschil met de atmosferische druk dus maar. 4.68 en 1.26bar
Dit drukverschil is van belang voor de snelheid van de diffusie tussen de gassen in je band en de lucht. Dit is verder dan ook nog afhankelijk van de afstand en natuurlijk een diffusieconstante voor het membraan en het soort gas. Deze is wel voor de verschillende gassen anders, maar het verschil zal niet heel groot zijn. Pomp jij dus lucht erin met een C02 pomp dan is de diffusiesnelheid naar buiten voor C02 dus hoger dan voor de gassen met een lager drukverschil. Heb jij dan een band met een hogere permeabiliteit zoals met een latex binnenband, dan kan het gebeuren dat je met C02 dus heel snel druk verliest.
In je band is er nu sprake van 100% CO2, normaal pomp je er gewone lucht in. Dus een mengsel van stikstof (N2 78%) Zuurstof (O2 21%), waterdamp. Argon, CO2 enz. In gewone lucht zit relatief weinig C02 ( 0.039%). Dat betekent dus dat het de partiële gasdruk van C02 in de atmosfeer zeer laag is. Zeg 1 bar*0.039. = 0.039 bar. Van zuurstof is dat dus 0.21 en stikstof 0.78 bar. Nu pomp jij +-6 bar overdruk( dus 7bar totaal) in je banden met de C02 pomp. Het drukverschil tussen C02 in je band en de lucht is nu 6.96 bar.
In een normale band is de druk dus verdeeld over stikstof 0.78*7=5.46bar en zuurstof 0.21*7=1.47bar. Hier is het verschil met de atmosferische druk dus maar. 4.68 en 1.26bar
Dit drukverschil is van belang voor de snelheid van de diffusie tussen de gassen in je band en de lucht. Dit is verder dan ook nog afhankelijk van de afstand en natuurlijk een diffusieconstante voor het membraan en het soort gas. Deze is wel voor de verschillende gassen anders, maar het verschil zal niet heel groot zijn. Pomp jij dus lucht erin met een C02 pomp dan is de diffusiesnelheid naar buiten voor C02 dus hoger dan voor de gassen met een lager drukverschil. Heb jij dan een band met een hogere permeabiliteit zoals met een latex binnenband, dan kan het gebeuren dat je met C02 dus heel snel druk verliest.
Laatst gewijzigd door thestudent op 22 sep 2013 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
En bovenal onjuist. De inhoud van de band is namelijk volledig geïsoleerd van de omgeving en DUS is de samenstelling van beide niet relevant, alleen de druk zelf. Drukverlies kan dus alleen maar veroorzaakt worden door verschil in grootte / samenstelling van de moleculen die blijkbaar makkelijker door de "poreuze" band dringen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hmm daar ben ik niet zo zeker van. Ik ken dit proces eigenlijk alleen van membraansystemen. Maar de band is dus niet volledig geïsoleerd van de buitenomgeving en diffusie zal plaats vinden totdat de partiële druk aan beide kanten van het systeem gelijk is. Dat betekent dus dat er bij een band opgepompt met C02 zelfs een zeer klein beetje N2 en 02 de band in komt. Het absolute drukverschil is nooit voor alle gassen gelijk.
Dat het effect van permeabiliteit van het membraan voor de verschillende stoffen zeer groot is natuurlijk belangrijk. Maar dan zullen we dus moeten aannemen dat C02 heel goed oplost in het butyl van de band. De grootte kan het niet zijn, C02 is immers zelfs een groter molecuul dan N2 en 02. De grootte is echter vooral van belang voor de snelheid van diffusie in het butyl zelf. Maar om te kunnen diffunderen in het butyl zal het eerst moeten oplossen in het membraan. De oplosbaarheid van C02 in butyl dus wel van groot belang voor de permeabiliteit.
Na wat googlen vond ik dus dit http://ve4ep.com/a/20june/ScienceDirect ... atings.pdfTabel 4 onderaan.
Hoe lager de waarde hoe beter. Nu moet ik er volgens hun dus vanuit gaan dat de permeabiliteit van C02 dus inderdaad veel hoger is dan voor 02 en N2. Dus in ieder geval voor butyl banden is dit inderdaad het geval.
Dat het effect van permeabiliteit van het membraan voor de verschillende stoffen zeer groot is natuurlijk belangrijk. Maar dan zullen we dus moeten aannemen dat C02 heel goed oplost in het butyl van de band. De grootte kan het niet zijn, C02 is immers zelfs een groter molecuul dan N2 en 02. De grootte is echter vooral van belang voor de snelheid van diffusie in het butyl zelf. Maar om te kunnen diffunderen in het butyl zal het eerst moeten oplossen in het membraan. De oplosbaarheid van C02 in butyl dus wel van groot belang voor de permeabiliteit.
Na wat googlen vond ik dus dit http://ve4ep.com/a/20june/ScienceDirect ... atings.pdfTabel 4 onderaan.
Hoe lager de waarde hoe beter. Nu moet ik er volgens hun dus vanuit gaan dat de permeabiliteit van C02 dus inderdaad veel hoger is dan voor 02 en N2. Dus in ieder geval voor butyl banden is dit inderdaad het geval.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Maak je maar niet druk , als je iedere keer voor dat je gaat fietsen je band op druk pompt heb je naar verloop van tijd alle lucht en dus ook de CO2 uitgewisseld. Ik gebruik de CO2 pomp al een tijdje en dat bevalt mij tot op heden prima.ThomasP schreef:Beste mensen,
Na bijna 2000 km fietsen is het dan eindelijk gebeurd. Ik heb voor het eerst gebruik moeten maken van een CO2 patroon. Het werkte echt top, dus ik ga het sowieso vaker gebruiken.
Maar nu heb ik een vraag: is het nodig om de band leeg te laten lopen en weer te vullen met een normale fietspomp? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
IK gebruik hem liefst zo min mogelijk. Zit hier al meer dan een jaar weg te roesten in mijn zadeltasje.Orlok schreef:[ Ik gebruik de CO2 pomp al een tijdje en dat bevalt mij tot op heden prima.
Less is bore