Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Binnenland met CO2

Gebruikersavatar
ThomasP
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2013 23:07
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar ThomasP 21 sep 2013 21:38

Beste mensen,

Na bijna 2000 km fietsen is het dan eindelijk gebeurd. Ik heb voor het eerst gebruik moeten maken van een CO2 patroon. Het werkte echt top, dus ik ga het sowieso vaker gebruiken.

Maar nu heb ik een vraag: is het nodig om de band leeg te laten lopen en weer te vullen met een normale fietspomp? Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 21 sep 2013 21:39

Waar staat CO2 voor :-)?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2013 21:48

Nee, is niet nodig, gaat gewoon vanzelf ;)
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 21 sep 2013 21:58

CO2 is zwaarder dan N2 of O2, dus ik zou het er maar snel uit laten lopen en vervangen door iets lichters!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DirkCycling
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2013 10:21

DirkCycling 21 sep 2013 22:54

liviolivius schreef:Waar staat CO2 voor :-)?
Koolstofdioxide

Het is bekend dat een band gevuld met c02 binnen enkele dagen weer leeg staat. Dit heeft te maken met de permeabiliteit(doorlaatbaarheid van de ene stof naar de andere) van c02 en rubber.
Shut up legs!

Gebruikersavatar
ThomasP
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2013 23:07
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar ThomasP 22 sep 2013 00:24

DirkCycling schreef:
liviolivius schreef:Waar staat CO2 voor :-)?
Koolstofdioxide

Het is bekend dat een band gevuld met c02 binnen enkele dagen weer leeg staat. Dit heeft te maken met de permeabiliteit(doorlaatbaarheid van de ene stof naar de andere) van c02 en rubber.
Oh, dus gewoon voor het fietsen de band weer oppompen en gaan! Super dankje!
scepticus schreef:CO2 is zwaarder dan N2 of O2, dus ik zou het er maar snel uit laten lopen en vervangen door iets lichters!
Haha gelukkig had ik het ventieldopje er niet opgedraaid, al die extra luchtweerstand! ;)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 sep 2013 01:18

Heeft volgens mij niet met permeabiliteit te maken C02 is namelijk groter dan zuurstof en stikstof, maar met partiële gasdruk of zoiets. Alle fouten in het stuk hieronder zijn voorbehouden :P. Ik was nooit geweldig in natuurkunde.

In je band is er nu sprake van 100% CO2, normaal pomp je er gewone lucht in. Dus een mengsel van stikstof (N2 78%) Zuurstof (O2 21%), waterdamp. Argon, CO2 enz. In gewone lucht zit relatief weinig C02 ( 0.039%). Dat betekent dus dat het de partiële gasdruk van C02 in de atmosfeer zeer laag is. Zeg 1 bar*0.039. = 0.039 bar. Van zuurstof is dat dus 0.21 en stikstof 0.78 bar. Nu pomp jij +-6 bar overdruk( dus 7bar totaal) in je banden met de C02 pomp. Het drukverschil tussen C02 in je band en de lucht is nu 6.96 bar.

In een normale band is de druk dus verdeeld over stikstof 0.78*7=5.46bar en zuurstof 0.21*7=1.47bar. Hier is het verschil met de atmosferische druk dus maar. 4.68 en 1.26bar

Dit drukverschil is van belang voor de snelheid van de diffusie tussen de gassen in je band en de lucht. Dit is verder dan ook nog afhankelijk van de afstand en natuurlijk een diffusieconstante voor het membraan en het soort gas. Deze is wel voor de verschillende gassen anders, maar het verschil zal niet heel groot zijn. Pomp jij dus lucht erin met een C02 pomp dan is de diffusiesnelheid naar buiten voor C02 dus hoger dan voor de gassen met een lager drukverschil. Heb jij dan een band met een hogere permeabiliteit zoals met een latex binnenband, dan kan het gebeuren dat je met C02 dus heel snel druk verliest.
Laatst gewijzigd door thestudent op 22 sep 2013 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 22 sep 2013 09:52

Diffusie wat thestudent zegt.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 22 sep 2013 10:26

En bovenal onjuist. De inhoud van de band is namelijk volledig geïsoleerd van de omgeving en DUS is de samenstelling van beide niet relevant, alleen de druk zelf. Drukverlies kan dus alleen maar veroorzaakt worden door verschil in grootte / samenstelling van de moleculen die blijkbaar makkelijker door de "poreuze" band dringen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 sep 2013 12:15

Hmm daar ben ik niet zo zeker van. Ik ken dit proces eigenlijk alleen van membraansystemen. Maar de band is dus niet volledig geïsoleerd van de buitenomgeving en diffusie zal plaats vinden totdat de partiële druk aan beide kanten van het systeem gelijk is. Dat betekent dus dat er bij een band opgepompt met C02 zelfs een zeer klein beetje N2 en 02 de band in komt. Het absolute drukverschil is nooit voor alle gassen gelijk.

Dat het effect van permeabiliteit van het membraan voor de verschillende stoffen zeer groot is natuurlijk belangrijk. Maar dan zullen we dus moeten aannemen dat C02 heel goed oplost in het butyl van de band. De grootte kan het niet zijn, C02 is immers zelfs een groter molecuul dan N2 en 02. De grootte is echter vooral van belang voor de snelheid van diffusie in het butyl zelf. Maar om te kunnen diffunderen in het butyl zal het eerst moeten oplossen in het membraan. De oplosbaarheid van C02 in butyl dus wel van groot belang voor de permeabiliteit.

Na wat googlen vond ik dus dit http://ve4ep.com/a/20june/ScienceDirect ... atings.pdfTabel 4 onderaan.
Hoe lager de waarde hoe beter. Nu moet ik er volgens hun dus vanuit gaan dat de permeabiliteit van C02 dus inderdaad veel hoger is dan voor 02 en N2. Dus in ieder geval voor butyl banden is dit inderdaad het geval.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 sep 2013 16:20

ThomasP schreef:Beste mensen,

Na bijna 2000 km fietsen is het dan eindelijk gebeurd. Ik heb voor het eerst gebruik moeten maken van een CO2 patroon. Het werkte echt top, dus ik ga het sowieso vaker gebruiken.

Maar nu heb ik een vraag: is het nodig om de band leeg te laten lopen en weer te vullen met een normale fietspomp? Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt.
Maak je maar niet druk :o , als je iedere keer voor dat je gaat fietsen je band op druk pompt heb je naar verloop van tijd alle lucht en dus ook de CO2 uitgewisseld. ;) Ik gebruik de CO2 pomp al een tijdje en dat bevalt mij tot op heden prima.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 sep 2013 16:40

Orlok schreef:[ Ik gebruik de CO2 pomp al een tijdje en dat bevalt mij tot op heden prima.
IK gebruik hem liefst zo min mogelijk. Zit hier al meer dan een jaar weg te roesten in mijn zadeltasje.
Less is bore

Plaats reactie