Tikkend geluid crank
-
- Forum-lid
heren,
wellicht een vage omschrijving van mijn probleem, maar na onderzoek is er op het oog niets te zien. Ik hoop dat iemand met meer kennis en ervaring mij misschien kan helpen!
Gisteren kwam tijdens het fietsen gaandeweg een tikkend geluid op rondom mijn crank. In eerste instantie was die enkel te horen wanneer ik op mijn buitenblad fietste, maar later ook op mijn middenblad. Het was een regelmatig geluid en liep samen met mijn cadans, maar enkel wanneer ik doortrapte. Wanneer ik een laag wattage trapte hoorde ik het niet waardoor het voor mij ook niet mogelijk was om het geluid in de schuur te reproduceren.
Visueel geïnspecteerd maar niks kunnen constateren. Tevens gecheckt op zijwaartse beweging in de pedalen, maar ook daar geen afwijkingen. Ik heb de laatste tijd regelmatig in de regen gefietst, maar hierna wel goed droog gemaakt, kettingwasser gebruikt enz.
Heeft een van jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Het geluid komt in ieder geval vanuit mijn voorste bladen.
wellicht een vage omschrijving van mijn probleem, maar na onderzoek is er op het oog niets te zien. Ik hoop dat iemand met meer kennis en ervaring mij misschien kan helpen!
Gisteren kwam tijdens het fietsen gaandeweg een tikkend geluid op rondom mijn crank. In eerste instantie was die enkel te horen wanneer ik op mijn buitenblad fietste, maar later ook op mijn middenblad. Het was een regelmatig geluid en liep samen met mijn cadans, maar enkel wanneer ik doortrapte. Wanneer ik een laag wattage trapte hoorde ik het niet waardoor het voor mij ook niet mogelijk was om het geluid in de schuur te reproduceren.
Visueel geïnspecteerd maar niks kunnen constateren. Tevens gecheckt op zijwaartse beweging in de pedalen, maar ook daar geen afwijkingen. Ik heb de laatste tijd regelmatig in de regen gefietst, maar hierna wel goed droog gemaakt, kettingwasser gebruikt enz.
Heeft een van jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Het geluid komt in ieder geval vanuit mijn voorste bladen.
Alles nalopen m.b.t. je crank: bladboutjes, bracket as, pedalen, schoenplaatjes, ketting etc.
Mijn eerste gedachte is bracketas, maar je hebt niet gezegd met welk merk en of je inwendige of uitwendinge lagers hebt etc dus dan is een gericht advies geven wat moeilijker.
Mijn eerste gedachte is bracketas, maar je hebt niet gezegd met welk merk en of je inwendige of uitwendinge lagers hebt etc dus dan is een gericht advies geven wat moeilijker.
-
- Forum-lid
Het is een volledig standaard model (sensa umbria tiagra).bandiet schreef:Alles nalopen m.b.t. je crank: bladboutjes, bracket as, pedalen, schoenplaatjes, ketting etc.
Wat zou het probleem kunnen zijn met de bracketas? Vuil of wellicht erger? Het vervelende is dat ik het geluid niet kan reproduceren wanneer de fiets in de beugels hangt en dus niet voor de volle 100% zeker weet dat het rondom mijn crank zit.
Bekend probleem. Ik heb namelijk hetzelfde.
Ik rijd shimano ultegra triple. Op het middelste blad hoorde ik ook telkens een tikkend geluid.
Maar alleen als ik wat meer kracht op de pedalen uitoefende. (b.v. staan op de pedalen voor een sprint)
Tijdens inspectie bleek dat een bladboutje los zat.
Nu is het probleem verholpen.
Ik weet niet met wat voor groep / merk je rijdt, maar wellicht is dit bij jou ook aan de hand.
Ik rijd shimano ultegra triple. Op het middelste blad hoorde ik ook telkens een tikkend geluid.
Maar alleen als ik wat meer kracht op de pedalen uitoefende. (b.v. staan op de pedalen voor een sprint)
Tijdens inspectie bleek dat een bladboutje los zat.
Nu is het probleem verholpen.
Ik weet niet met wat voor groep / merk je rijdt, maar wellicht is dit bij jou ook aan de hand.
Focus cayo
Ultegra 6800
DA C50
Ultegra 6800
DA C50
-
- Forum-lid
Thanks JJmagic ! de bladboutjes nog niet gecontroleerd, maar dit zal ik morgen direct doen. Hopelijk hiermee opgelost en geen vervanging dan wel reparatie nodig van bijv. mijn bracketas.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Er vanuit gaande dat het buitenboordlagers zijn is de kans groot dat die naar de vaantjes zijn. Bekend kwaaltje. Voor minder dan 20 euro en minder dan 20 min gefixed.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
Kan dit al na slechts 1200 km ?daniel1975 schreef:Er vanuit gaande dat het buitenboordlagers zijn is de kans groot dat die naar de vaantjes zijn. Bekend kwaaltje. Voor minder dan 20 euro en minder dan 20 min gefixed.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Hmm..dat zou wel heel erg snel zijn ja.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Het gaat dus om een Tiagra groep en aannemelijk is dan dat het de hollowtech II buitenboord lagers zijn. Deze moeten altijd met veel vet gemonteerd worden, het kan zijn dat er niet meer zoveel vet tussen zit. Dit heb ik zelf eens gehad, na minder dan 1000km.
-
- Forum-lid
Bouten van Schoenplaatjes natrekken. Dit was het bij mij....
Succes
Succes
- urdvurk1.1
- Forum-lid
Tip voor het reproduceren van het geluid: zet de fiets op de grond met een pedaal op 3-4 uur, knijp de voorrem in en oefen met je voet kracht uit op het pedaal. Waarschijnlijk de fiets een beetje van je af kantelen voor het evenwicht.
Ik had laatst ook een vervelend tikkend geluid, vooral bij veel kracht zetten, dat leek alsof het de zadelpen was. Zadelpen losgehaald, bidonhouders losgehaald, bladbouten nagetrokken, cranks nagetrokken (vierkante as), maar het bleek uiteindelijk de achterste snelspanner te zijn die net niet goed vastzat. Dit om aan te geven dat het lastig kan zijn om te bepalen waar een geluid vandaan komt.
Ik had laatst ook een vervelend tikkend geluid, vooral bij veel kracht zetten, dat leek alsof het de zadelpen was. Zadelpen losgehaald, bidonhouders losgehaald, bladbouten nagetrokken, cranks nagetrokken (vierkante as), maar het bleek uiteindelijk de achterste snelspanner te zijn die net niet goed vastzat. Dit om aan te geven dat het lastig kan zijn om te bepalen waar een geluid vandaan komt.
Als het gekraak synchroon voorkomt met de cadans heeft het sowiezo te maken met ofwel de crank, de kettingbouwtjes, de trapas(lagers), de pedalen of de schoenplaatjes.
Draai de kettingbouwtjes eens los en weer vast, doe ff een paar 100m.
Probleem niet opgelost, doe dan hetzelfde met je schoenplaatjes.
En zo verder en zo verder.
Om het jezelf makkelijk te maken doe je natuurlijk telkens eerst het makkelijkste
Nu je toch bezig bent, kan je misschien elk boutje van een beetje montagepasta voorzien.
(PS: Bij mij was het ooit eens het uiteinde van de derailleurkabel die tegen de crank tikte, dus dat misschien ook eens controleren
)
Draai de kettingbouwtjes eens los en weer vast, doe ff een paar 100m.
Probleem niet opgelost, doe dan hetzelfde met je schoenplaatjes.
En zo verder en zo verder.
Om het jezelf makkelijk te maken doe je natuurlijk telkens eerst het makkelijkste

Nu je toch bezig bent, kan je misschien elk boutje van een beetje montagepasta voorzien.
(PS: Bij mij was het ooit eens het uiteinde van de derailleurkabel die tegen de crank tikte, dus dat misschien ook eens controleren