Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het E-Bike topic

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 25 sep 2013 19:12

@GoldenRatio: Nergens in de gehele bijdrage van @StelMaAn zie ik dat hij reacties van andere forumleden diskwalificeert of ze irrelevant noemt. Hij geeft slechts - zoals gevraagd- zijn eigen ervaringen weer m.b.t. E-bikes en plaatst op het eind een paar kanttekeningen bij het gebruik ervan. Dat jij - met nog een aantal andere geloofsgenoten- een verklaard tegenstander bent is onderhand wel duidelijk geworden, maar dat neemt niet weg dat TS. het volste recht heeft om zich, mede aan de hand van de hier opgedane inzichten, een eigen mening te vormen. Dat hij hierbij soms wat uit de heup schietend reageert o.a. @TumTumTum was misschien niet one of his finest moments maar wel verklaarbaar vanuit het feit dat dit niet echt bijdroeg aan de door hem gewenste oordeelsvorming.
Het is niet aan ons om de uitgangspunten van TS te verketteren; hij kan de hier verkregen inzichten rangschikken naar eigen goeddunken en mocht dat tot in de ogen van de "ware gelovigen" tot foute conclusies leiden: so be it.
En dan nog even dit:
GoldenRatio schreef: Als brekson toch graag dit idee door wil zetten is het beste advies:
Huur zo'n ding ergens en ga een paar ritjes maken met je wijf en vraag wat ze er van vind om dit met enige regelmaat te doen.

;)
Het is m.i niet zo, dat je elke vorm van decorum maar overboord moet kieperen omdat je het niet eens bent met de visie van TS :(

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 25 sep 2013 22:13

papsnoetn01 schreef:@GoldenRatio: Nergens in de gehele bijdrage van @StelMaAn zie ik dat hij reacties van andere forumleden diskwalificeert of ze irrelevant noemt.
Tja, zie ik toch anders >>

StelMaAn schreef>>
Wat mij verbaasd bij het lezen van deze topiq, dat de vraag die gesteld wordt niet na behoren wordt beantwoord. Ook met verbazing lees in vooroordelen, beweringen en aanname's van mensen die nog geen meter op 45km E-bike hebben gecruised.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Het gaat er niet verder ook niet om of ik tegen ebikes ben, dat is echt irrelevant.
brekson schreef:Ik vraag me af of het interessant zou zijn om voor de vriendin of de vrouw een ebike te kopen die snel genoeg is om een racefietser te begeleiden.
De TS vraagt advies of te wel hij vraagt om onze gedachten. Die kreeg hij maar vind ze niet allemaal ok. De TS zoekt geen echt advies maar hij zoekt eigenlijk gewoon bijval in z'n plan. Hij zoekt gelijkgestemden en heeft geen interesse in ander informatie die het plan aantasten.

De TS schrijft tevens in een andere post >>
brekson schreef: Ja , ik beken, de idee komt van mij. M'n vrouw staat er iets sceptischer tegenover
9 van de 10 keer bedoelen vrouwen dan op een sociale manier NEE te zeggen. ;)

Mijns inziens is het ook totaal verkeerd om je te richten op de vraag van de TS zonder stil te staan om wie het nu werkelijk gaat. Zijn VROUW moet er op RIJDEN en LIJDEN.

De TS schreef dat het voornamelijk voor lange ritten bedoeld is van 3 tot 4 uur.
Ik en zeker ook anderen kunnen een prima voorstelling maken van hoe dat zo ongeveer zou gaan. (niet positief dus, aandachtspunten genoeg) Als ze nu in beginselal niet enthousiast is vrees ik het ergste. :roll:

Als je regelmatig samen iets wilt doen kun je beter iets doen waar je beide hetzelfde doet. Eén fietsen (lichamelijke arbeid) en één statisch aanwezig, volgens mij gaan beiden dat niet leuk vinden. Samen, maar toch niet is dat.

Ik denk dat de TS graag wil fietsen maar het z'n vrouw niet wil aandoen alleen te laten, of ze heeft geklaagd dat hij altijd in z'n eentje weg is en ze er op aan heeft gestuurd dingen samen te doen. Nu heeft hij dit idee verzonnen.

Voordat de TS er verder meegaat lijkt het mij het beste dat hij luistert naar zijn vrouw wat zij nu werkelijk wil. En om zeker te weten voor zijn vrouw wat het werkelijk inhoud dus het zeer gemeende advies om er eentje te huren om zo aan den lijve te ondervinden. Die ervaring zal veel duidelijk maken, voor beiden. Lijkt mij zeer doeltreffend.

Mocht ze het nl niets vinden dan hoef je ook verder geen energie meer te leggen in het hele plan, en dus ook geen onnodige uitgaven te doen voor zo'n ebike. Misschien verdoet hij alleen maar z'n tijd met een plan wat niet gaat werken en hoe langer je daar mee bezig blijft des te groter de teleurstelling . . . :!:

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 sep 2013 23:54

Ik ben helemaal niet voor of tegen e-bikes, laat staan religieus anti. Voor sommige mensen is de e-bike een fantastische uitvinding hetgeen ik ook al eerder in dit topic heb geschreven. In andere situaties lijkt zo'n fiets mij minder zinvol. Om te dienen om een wielrenner bij te houden die gewoon op zijn lekkere snelheidje wil doorkarren lijkt het mij niks. Het komt op mij over als een amechtige noodoplossing om in godsnaam samen iets te kunnen doen zonder dat TS water bij de wijn hoeft te doen.

Fietsen met een gemiddelde van 30-32 met een ongetraind iemand gaat gewoon niet. Je kan zo iemand inderdaad op een vervoermiddel (brommer/e-fiets/snorfiets/kruiwagen met houtgasgenerator/scateboard met straalmotor whatever) planten maar als je dan aan andere fietsers vraagt wat ze daar van vinden is het logisch dat niet iedereen dat een strak plan vindt. De verstandigste oplossing tot nu toe komt denk ik nog wel van GoldenRatio, probeer het eens uit, zo'n fiets is duur genoeg om zomaar te kopen. Dan kun je kijken of mevrouw het wel leuk vindt danwel de fiets het uithoudt.

Puur praktisch gezien denk ik dat het alleen al niet gaat werken omdat ik heb begrepen dat het bereik van die fietsen hooguit 30 a 40 km is, afhankelijk van de snelheid waarmee je fietst. 80m km met een snelheid van 32 gaat zo'n ding niet trekken, ik blijf erbij, je wilt iets wat denk ik niet kan. Die fietsen zijn bedoeld om mensen die niet zelf (meer) kunnen fietsen wat trapondersteuning te bieden op korte of middellange afstanden, niet om getrainde wielrenners te begeleiden op de Stelvio.

Of op die manier samen fietsen leuk is is weer een ander verhaal. TS meldt zelf al dat het zijn eigen plan is en niet dat van zijn vrouw. Bovendien zijn er meerdere ideeën aangedragen om het samenfietsen plan tegemoet te komen maar daar werd niet danwel zeer laatdunkend op gereageerd (bijvoorbeeld op de suggestie van Ever). Dat moet meneer uiteraard helemaal zelf weten maar als je alleen bevestigt wilt worden in je gelijk moet je geen vraag op een openbaar forum stellen. Die narrige houding roept op den duur tegenreacties op.
Veni. Vidi. Fietsie.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 26 sep 2013 00:57

Tum Tum Tum , deze reaktie lees ik al veel liever
Als ik even mag samenvatten en misvattingen de wereld uit helpen
Bedoeling van dit topic : ervaringen lezen over zulke e-bikes, zijn de beloftes qua batterij juist en geloofwaardig ?
Welke zijn de meest gangbare en of betrouwbare merken
Weet je het niet ? Niet erg hoor.
Hier en daar heb ik al kunnen lezen dat hij en die wel iemand kennen die tevreden is over een bepaald merk en type.
Ook vond ik het interessant hoe de ervaring was bij enkelen.
Ook goed om te horen dat er modellen zijn die op 32km-u begrensd zijn
Of als je weet dat er iets niet aan deugd neem ik dat graag mee , en ben ik zeker niet ontevreden dat er iemand een andere mening op na houdt.
Ik ken er eigenlijk te weinig over, het interesseert me gewoon
Maar wat mijn vrouw ( geen wijf ) en ik hier mee doen is onze zaak, daar moet ik het met jullie niet eens zijn
Hier heb ik geen vraag over willen stellen en zoek ik ook geen gelijkgestemden.

Vrouw die sceptisch is : precies om dezelfde reden als ik, nl die batterijduur en dat zo'n fiets dan loodzwaar wordt om mee thuis te raken , oplaadpunten in de polders , lek rijden en niet zo gemakkelijk een bandje vervangen bij sommige types als bij de racer. (kettingkasten , trommelremmen )
Wordt het een tweede fiets, of gaat ze hier ook mee naar de ah om de hoek ? Een mogelijk extra doelwit van dieven.
Dat is wat haar nu bezig houdt.

Verzekering : heb ik toch al eerder gemeld dat dat een terechte opmerking was. Er moet toch niet telkens opnieuw over begonnen worden ? Rampscenario's van kindjes omver rijden.
Een brommerhelm ? Nee zeker niet, dat kiest ze toch wel zelf zeker. Dat zetten jullie toch ook niet op als je een afdaling neemt tegen 70/u
En om nog eens te situatie te schetsen : Fietsen in de polders zonder fietspaden , provincie zeeland met brede paden , noord brabant , woonachtig in België en aan die wetgeving onderhevig. Nooit boven de 30 a 32
Zo hopelijk kunnen we nu ophouden en verzamel ik zelf nog wel wat info op beurzen e.d
Bedankt voor jullie hulp ( niet sarcastisch )
Sworks Venge

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 26 sep 2013 01:41

Alleen dan blijft de vraag waarom je op dit forum informatie vraagt over een e-bike. Dat is ongeveer net zo zinnig als informatie over een (opgevoerde) bestelbus vragen op het Ferrari-forum. Als je info wilt hebben over gebruiksgemak, onderhoud, accu-capaciteit en noem maar op, dan kan je echt veel beter naar een forum over e-bikes gaan. Daar kunnen ze je namelijk met verstand van zaken helpen. En volgens mij is daar op het internet genoeg over te vinden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

brekson
Forum-lid
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 26 sep 2013 02:00

Karl66 schreef:Alleen dan blijft de vraag waarom je op dit forum informatie vraagt over een e-bike. Dat is ongeveer net zo zinnig als informatie over een (opgevoerde) bestelbus vragen op het Ferrari-forum. Als je info wilt hebben over gebruiksgemak, onderhoud, accu-capaciteit en noem maar op, dan kan je echt veel beter naar een forum over e-bikes gaan. Daar kunnen ze je namelijk met verstand van zaken helpen. En volgens mij is daar op het internet genoeg over te vinden.
Ja klopt volledig , ben me dan ook al effe aan het inlezen......
Wow , het ferrariforum , das voor binnenkort :P
Sworks Venge

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 26 sep 2013 02:36

brekson schreef:Maar wat mijn vrouw ( geen wijf )

Een brommerhelm ? Nee zeker niet, dat kiest ze toch wel zelf zeker. Dat zetten jullie toch ook niet op als je een afdaling neemt tegen 70/u


En om nog eens te situatie te schetsen : Fietsen in de polders zonder fietspaden , provincie zeeland met brede paden , noord brabant , woonachtig in België en aan die wetgeving onderhevig. Nooit boven de 30 a 32

Het woord wijf is niet perse negatief hoor. Het kan net zo gebruikt als bijv vent of kerel.

Over de helm: volgens mij heb je feitelijk zelf helemaal geen keus strikt gezien, want als het onder de bromfietswetgeving valt, zou je dus automatisch een bromfietshelm moeten hebben. Geen idee hoe de politie daar momenteel mee omgaat. Misschien dat er op termijn een snelle ebike-helm op de markt wordt toegelaten. Steviger dan een fietshelm maar minder plomp dan een bromfietshelm.

Waar je woont is niet zo relevant, waar je rijdt is relevant. Als je in België woont en in Nederland rijdt heb je je aan de Nederlandse wetten en regels te conformeren.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 26 sep 2013 13:28

@TTT: ik had ook zeker jou niet in gedachten bij de verketteraars van de -snelle- E-bike. Dan komen andere forumleden met minder terzakedoende bijdragen eerder in aanmerking.
De zaak tot dusver overziend heeft een aantal deelnemers aan de discussie zijn afkeer van het fenomeen E-bike in dit topic willen etaleren, de weinigen die op grond van eigen ervaringen deze deelden werden voor een deel weggezet als irrelevant. TS. heeft het zelf ook al aangegeven: hij was op zoek naar praktische ervaringen met dit type E-bike, niet naar (subjectieve) sociale, relationele en/of legale bespiegelingen hieromtrent.
GoldenRatio schreef:
brekson schreef:Maar wat mijn vrouw ( geen wijf )
...
Het woord wijf is niet perse negatief hoor. Het kan net zo gebruikt als bijv vent of kerel.
Daar zullen de meningen dan sterk over uiteenlopen. Gemelijk kan wel gesteld worden dat het woord "wijf" een veel negatievere connotatie kent dan "vent" of "kerel". Het gebruik ervan was geenszins nodig om je voorstel te verduidelijken en draagt zeker niet bij aan toch wel wenselijk te achten omgangsvormen die we hier proberen in acht te nemen.

StelMaAn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2013 06:44

StelMaAn 30 sep 2013 02:58


Peter
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2013 12:03

Peter 15 nov 2013 12:10

Stop eens met klagen over een veel te snelle fiets. Kijk ook eens naar de nieuwe mogelijkheden voor forenzen die een grotere afstand moeten overbruggen. Uit de auto en op de snelle fiets ! Richt fietspaden hiervoor in zoals in Eindhoven met de SlowLane. Breed genoeg voor verschillende doelgroepen.
Aantal merken die deze pracht apparaten maken:
Blue label (Riesse&Muller)
Haibike
KTM

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39688
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 nov 2013 12:38

En jij meld je speciaal daarvoor aan om dat te komen melden? ;)
Less is bore

Peter
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2013 12:03

Peter 15 nov 2013 14:41

Ja, je hebt gelijk Daniel1975. Ik heb wel wat beters te doen.
Ik meld mij bij deze weer af.
veel succes met het onderwerp e-bike

Plaats reactie