Campagnolo Bora Ultra Two wielset
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 okt 2013 16:02
Ik ben met een beetje mazzel in het bezit gekomen van een Campagnolo Bora Ultra Two wielset i.c.m. tubes.
Ik ben niet bekend met tubes en zelfs de verhalen in het tubes for dummies topic gaan me af en toe al te ver. Ik wil nu even van jullie kenners weten wat voor mij de beste keus zou zijn.
Ik ben een recreatieve fietser met ambitie Dit wil zeggen dat ik ieder jaar tussen de 5 a 7000 km maak en een aantal keer per jaar naar de bergen vertrek om te fietsen.
Nu lees ik dat volledig carbonnen velgen met tubes zich het best lenen voor het fietsen van wedstrijden/koersen
Maar hoe zit dat met de trainingskilometers? Hoelang kan ik met die carbonvelgen doen als ik ervanuit ga dat ik weer 5 a 7000km ga fietsen? Is het überhaupt wel verstandig zoveel met de carbonnen wielen te gaan rijden?
De wielset is nieuw rond de 2000 euro, dus daar mag ik toch wel van uitgaan dat ze een leven lang meegaan. Of is dit niet waar en betaal ik enkel het gewicht en techniek.
Als alternatief heb ik: De super mooie campa wielen van de hand te doen, 1000 euro inleveren op de nieuwwaarde en hiervoor carbon/aluminium velgen te kopen van bijv. FFWD.
Wie heeft advies en weet raad?
Ik ben niet bekend met tubes en zelfs de verhalen in het tubes for dummies topic gaan me af en toe al te ver. Ik wil nu even van jullie kenners weten wat voor mij de beste keus zou zijn.
Ik ben een recreatieve fietser met ambitie Dit wil zeggen dat ik ieder jaar tussen de 5 a 7000 km maak en een aantal keer per jaar naar de bergen vertrek om te fietsen.
Nu lees ik dat volledig carbonnen velgen met tubes zich het best lenen voor het fietsen van wedstrijden/koersen
Maar hoe zit dat met de trainingskilometers? Hoelang kan ik met die carbonvelgen doen als ik ervanuit ga dat ik weer 5 a 7000km ga fietsen? Is het überhaupt wel verstandig zoveel met de carbonnen wielen te gaan rijden?
De wielset is nieuw rond de 2000 euro, dus daar mag ik toch wel van uitgaan dat ze een leven lang meegaan. Of is dit niet waar en betaal ik enkel het gewicht en techniek.
Als alternatief heb ik: De super mooie campa wielen van de hand te doen, 1000 euro inleveren op de nieuwwaarde en hiervoor carbon/aluminium velgen te kopen van bijv. FFWD.
Wie heeft advies en weet raad?
Ik heb ook carbon tube wielen, maar gebruik deze 's winters niet. En heel veel renners doen dat, want in de winter slijt alles veel harder. Bovendien remmen deze velgen slechter als ze nat zijn.
Met tubes kom je er niet onderuit een reserve tube mee te nemen (of het risico te lopen om opgehaald te moeten worden).
Deze wielen zijn ondanks hun hoge prijs zeker niet heel erg duurzaam; het zijn meer raspaardjes. Als ik de levensduur zou moeten schatten (erg moeilijk, gebruiksafhankelijk) dan zou ik zeggen 25.000 km.
Als je gewone en carbon velgen naast elkaar wilt gebruiken, dien je wel je remblokken te wisselen.
Wat voor jou de beste keus is, moet je zelf beoordelen. Het is misschien wat overkill, maar het zijn heerlijk rijdende wielen (met bovengenoemde nadelen).
Als je wielen met een aluminium remrand neemt, komt er al gauw 400 gram bij, en dat maakt de wielen minder speels (lees accelereert langzamer). Campagnolo maakt trouwens wel uitstekende wielen, als je andere wielen overweegt dan zou ik Shamal of Bullet Ultra (50 mm) adviseren.
Met tubes kom je er niet onderuit een reserve tube mee te nemen (of het risico te lopen om opgehaald te moeten worden).
Deze wielen zijn ondanks hun hoge prijs zeker niet heel erg duurzaam; het zijn meer raspaardjes. Als ik de levensduur zou moeten schatten (erg moeilijk, gebruiksafhankelijk) dan zou ik zeggen 25.000 km.
Als je gewone en carbon velgen naast elkaar wilt gebruiken, dien je wel je remblokken te wisselen.
Wat voor jou de beste keus is, moet je zelf beoordelen. Het is misschien wat overkill, maar het zijn heerlijk rijdende wielen (met bovengenoemde nadelen).
Als je wielen met een aluminium remrand neemt, komt er al gauw 400 gram bij, en dat maakt de wielen minder speels (lees accelereert langzamer). Campagnolo maakt trouwens wel uitstekende wielen, als je andere wielen overweegt dan zou ik Shamal of Bullet Ultra (50 mm) adviseren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 okt 2013 16:02
Bedankt voor je reactie! Hoe zit het met de levensduur van de carbonwielen met aluminium remrand? Maakt dat verschil?
Ik begrijp dat de volcarbon wielen echt bedoeld zijn om net dat kleine verschil te kunnen maken. Dat zal ik voorlopig nog niet nodig hebben denk ik! Ik ga de bora's toch maar verkopen denk ik. Ik moet dan nog wel even serieus opzoek naar een goed alternatief. Naast de Campagnolo nog mooie andere alternatieven?
Ik begrijp dat de volcarbon wielen echt bedoeld zijn om net dat kleine verschil te kunnen maken. Dat zal ik voorlopig nog niet nodig hebben denk ik! Ik ga de bora's toch maar verkopen denk ik. Ik moet dan nog wel even serieus opzoek naar een goed alternatief. Naast de Campagnolo nog mooie andere alternatieven?
Carbon wielen met alu remrand gaan net zo lang mee als aluminium wielen.
Om eerlijk te zijn, ook andere hoge velgen zijn niet in de winter adviseren, want meer zijwindgevoelig dan middelhoge velgen.
Wat de alternatieven zijn is vooral budgetafhankelijk, maar de bovengenoemde alternatieven behoren tot de top.
Om eerlijk te zijn, ook andere hoge velgen zijn niet in de winter adviseren, want meer zijwindgevoelig dan middelhoge velgen.
Wat de alternatieven zijn is vooral budgetafhankelijk, maar de bovengenoemde alternatieven behoren tot de top.
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 okt 2013 16:02
Hoe zijn de FFWD clinchers? Ik blijf wel bij een 50mm velg, gewoon omdat het stoer is
Even nieuwsgierig... hoe ben je er aan gekomen? Toch niet via marktplaats hoop ik, want de advertenties die ik daar zie zijn over het algemeen nep Campa's.oedsdemeer schreef:Ik ben met een beetje mazzel in het bezit gekomen van een Campagnolo Bora Ultra Two wielset i.c.m. tubes.
Ik ben niet bekend met tubes en zelfs de verhalen in het tubes for dummies topic gaan me af en toe al te ver. Ik wil nu even van jullie kenners weten wat voor mij de beste keus zou zijn.
Als alternatief heb ik: De super mooie campa wielen van de hand te doen, 1000 euro inleveren op de nieuwwaarde en hiervoor carbon/aluminium velgen te kopen van bijv. FFWD.
Wie heeft advies en weet raad?
Mochten het echte zijn die je voor een prikkie hebt gekocht, als je ze weer doorverkoopt lever je geen 1000 euro in toch? En als je ze voor wel veel geld hebt gekocht snap ik het niet, dan heb je iets gekocht waarvan je niet weet of je het wel kunt gebruiken.
Maar los daarvan, voor continu zomer/winter en recreatief gebruik zou ik geen tubes nemen. Maar daarover is volgens mij een heel topic volgeschreven.
Dan kun je, voor hoge velgen, nog steeds kiezen voor full carbon clinchers of de carbonnen velg met alu remrand. Daar is al veel over geschreven en elk heeft zijn voor- en nadelen.
Heb zelf ook deze wielen en rijdt recreatief Gewoon lekker doen zijn heerlijke wielen, heb wel ook Clincher wielen voor het winterseizoen en ook voor het hooggebergte daar de Bora's niet zo geschikt voor zijn.
25dkm vind ik weinig voor deze wielen, je moet er gewoon niet mee in de regen gaan rijden.
Dit seizoen overigens weinig erop gereden daar ik full carbon clinchers heb aangekocht maar deze kunnen toch niet tippen aan de Bora's behalve de vrijloop dan
25dkm vind ik weinig voor deze wielen, je moet er gewoon niet mee in de regen gaan rijden.
Dit seizoen overigens weinig erop gereden daar ik full carbon clinchers heb aangekocht maar deze kunnen toch niet tippen aan de Bora's behalve de vrijloop dan
YFood !!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 okt 2013 16:02
Ik heb ze soort van afgedongen bij de aankoop van een nieuwe fiets! Een Eddy Merckx EMX-7 in de team kleurstelling! (Mat zwart/geel) Ik lever bij de verkoop inderdaad ook geen 1000 in, maar bedoelde meer ten opzichte van de nieuwwaarde van de wielen. Het zijn zeker echte, dat heb ik wel even nagekeken en is door de fietsenmaker bevestigd.
Alle topics heb ik inderdaad wel gelezen, maar een situatie die op die van mij lijkt kon ik niet vinden. Ik ben best een fanatieke wielrenner, ik doe enkel geen wedstrijden. Ik zou het zonde vinden als ik een dure (1 van de duurste zelfs) set wielen weg doe zonder hier goed over geïnformeerd te zijn.
Maar goed, al met al neig ik nu toch richting de clinchers:
Wat raden jullie aan:
Mavic Cosmic Carbonne SL
Zipp 60
FFWD f6r
Edco optima 58mm
Alle topics heb ik inderdaad wel gelezen, maar een situatie die op die van mij lijkt kon ik niet vinden. Ik ben best een fanatieke wielrenner, ik doe enkel geen wedstrijden. Ik zou het zonde vinden als ik een dure (1 van de duurste zelfs) set wielen weg doe zonder hier goed over geïnformeerd te zijn.
Maar goed, al met al neig ik nu toch richting de clinchers:
Wat raden jullie aan:
Mavic Cosmic Carbonne SL
Zipp 60
FFWD f6r
Edco optima 58mm
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 okt 2013 16:02
Haha nah...Ik kreeg oorspronkelijk een setje Zonda's bij de fiets, of voor noppes extra een setje Bora's!! (Was uiteraard wel wat onderhandelingstechniek voor nodig) Ik wist genoeg om die niet te laten schieten.nijkie schreef:Heb je al met de wielen gereden?
Mss vreemde vraag,je koopt een paar wielen en je gaat je er nu in verdiepen?
Ik heb er al mee gereden en het rijdt geweldig. Enkel het plakken/vervangen van tubes maakt me een beetje bang.