Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Koopadvies voor een zwaarlijvige beginner

martijnii
Forum-lid

martijnii 05 aug 2010 00:59

Hoi, ik wil gaan beginnen met fietsen en ik kan wel een paar tips gebruiken.
Ik ben 130kg, en 193cm lang. M.a.w. een FAT ASS dus.

Vanzelfsprekend moet het een MTB zijn die mijn gewicht goed kan houden, ook bij het serieuze cross werk.

Hier in het forum lees ik wel dat ik in ieder geval een aluminium frame nodig heb, en handgemaakte wielen met 36 spaken. Stevige zadelpen, en over het algemeen niet te licht spul...

Bestaan er fietsen die kant en klaar al zo stevig gebouwd zijn, of moet ik écht naar de dealer om er 1 te laten samenstellen die aan die criteria voldoet?
Mijn budget ligt rond de 500 euro, en ik ben bang dat ik het daar bij de dealer er niet mee red?

Ik kan nu b.v. kiezen tussen een
Cube LTD Pro
Gazelle MTB W2 of XR2
Merida Silverline

marchisiocorsa
Forum-lid

marchisiocorsa 05 aug 2010 01:09

De meeste alu frames van 1400-1700 gram zullen niet zo'n probleem met jouw gewicht hebben. Laat je niet verlijden tot de aankoop van een fiets van minder 8 kilo. Heeft voor jouw gewicht geen enkel voordeel. Sterker nog kan zelf averecht werken. Stabiel frame met hoge torsiestijfheid en strakke voorvork is voor jou en must. Amders zwalk je over de weg.

Echter de afmontage wat wielen en zadel betreft hebben wel aandacht nodig. Wielsets die standaard worden gebruikt bij afmontage van racefietsen zijn vrijwel in 99% van de gevallen ruk!!!!

Ook veel zadels zijn vaak te zacht. Zeker als je wat zwaarder bent is de gel of foam laag meestal gelijk naar het z'n grootje.

Succes. Fietsen/ wielsrennen blijft de mooiste sport sie er is. Heb er zelf al meer dan 25 jaar last van.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

martijnii
Forum-lid

martijnii 05 aug 2010 01:21

Bedankt voor je reactie, dat zijn in ieder geval al een paar tips waar ik wat mee kan.

Maar ga ik het wel redden met mijn relatief kleine budget van 500/600 euro met al die aanpassingen bij een dealer?
Worden er trouwens überhaupt MTB's gemaakt/verkocht voor de zwaarlijvige medemens? En welke dan?

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 05 aug 2010 08:11

voor die prijs vrees ik dat je niet krijgt wat je wilt en al heel snel kosten moet maken om toch te blijven rijden. het is niet alleen je gewicht maar ik je kracht in je bovenbenen: die is waarschijnlijk iets groter dan gemiddeld waardoor je een goed cranck nodig hebt. ijzeren tandwielen zijn daarentegen weer sterk en goedkoper. probeer ook zoveel mogelijk op je buienblad te rijden (met goed trapfrequentie!) dat slijt minder
dt swiss heeft speciale tandemwielen die prima in een mountainbike passen. die kunnen jou gewicht makkelijk aan en blijven recht. richt je meeste aandacht op de wielen. verder hebben cube en sevens (en vele andere merken) veel waar voor hun geld. een goede fm is wel zo prettig in jou geval.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

whocares
Forum-lid

whocares 05 aug 2010 11:46

Je zou ook kunnen beginnen met een degelijke ATB , maar dan puur op de weg blijven en dmv duurtrainingen iig wat aan het gewicht te gaan werken. Om met dat gewicht meteen het bos in te gaan werkt niet echt en zeker niet bij het serieuzer crosswerk.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

refie
Forum-lid

refie 05 aug 2010 12:40

who cares schreef: Om met dat gewicht meteen het bos in te gaan werkt niet echt en zeker niet bij het serieuzer crosswerk.

Bullshit, met 1.92M en 152KG heb ik ieder uitgepijld rondje in La Roche gereden. ja ik heb sommige stukken moeten lopen.. maar goed dat is 10 jaar geleden.

Ik zou zeker een gaan voor een mountainbike. Kun je in jou geval gewoon meer mee. Het wordt een zoektocht, maar een 21"/22" alu hardtail moet toch wel te vinden zijn, tweedehands is zeker een goede optie. Wielen, die ga je zeker tzt nieuwe nodig hebben.

Succes
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

martijnii
Forum-lid

martijnii 05 aug 2010 13:37

Bedankt mensen, maar nu ben ik helemaal in verwarring!

Aan de ene kant ben ik bang dat ik een keer ongelooflijk op mn muil ga, en mijn geld verspil.
Maar als jij met 152kg hebt gecrossed refie, dan moet ik het ook kunnen zou je zeggen...

Op dit moment kan ik een 22" Cube LTD Pro kopen met de volgende specs:

Frame: Aluminium
Voorvork: Geveerd / lockout op stuur
Voorvork type: Manitou Minute LTD 100mm
Versnellingen: 27 versnellingen
Derailleur achter: Shimano Deore XT
Derailleur voor: Shimano SLX
Shifters: Shimano Deore
Crankstel: Shimano FC-M442
Remmen: Schijfremmen
Remsysteem: Hayes Stroker Ryde

Kan dit stevig genoeg zijn? De wielen staan er niet bij jammer genoeg, maar als ik die in de prak rijdt, kan ik ze altijd nog vevangen natuurlijk..

edit:
Ik ga trouwens niet meteen als een gek beginnen in de bossen.
Ik ben van plan de eerste paar maanden eerst wat conditie op te bouwen, en af en toe een zandweggetje te pakken ;)

refie
Forum-lid

refie 05 aug 2010 23:42

Hiermee koop je mijn inziens geen kat in de zak, ik zie het 2010 model nieuw voor 779,00 bij izibike.

Frame: Alu Superlite AMF 7005 Double Butted, RFR-Geometry
Voorvork: Manitou Minute LTD 100mm, Air Assist, Remote-Lockout
Balhoofdstel FSA No.10 semi-Integrated
Stuurpen: Easton EA30 Oversized
Stuur: Easton EA30 Lowriser Oversized
Handvatten: CUBE Double Duometer
Derailleur achter: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
Derailleur voor: Shimano SLX FD-M660, Top Swing, 34.9mm
Shifters: Shimano Deore SL-M590 Rapidfire-Plus, 9-speed
Remmen: Hayes Stroker Ryde hydr. Discbrake (180/160mm)
Crankstel: Shimano FC-M442 Octalink, 44x32x22, 175mm, Shimano BB-ES25
Cassette: Shimano CS-HG50 11-32, 9-speed
Ketting: Shimano CN-HG53 108 links
Velgen: RFR ZX24
Naaf achter: Shimano Disc HB-M525
Naaf voor: Shimano Disc FH-M525
Spaken: Mach1 18/0 Stainless 2.0
Band voor: Schwalbe Nobby Nic Performance 2.25
Band achter: Schwalbe Racing Ralph Performance 2.25
Binnenband: Impac AV14
Velglint: Schwalbe 25-559
Pedalen: Fasten Alu
Zadel: Selle Italia Q-Blk
Zadelpen: Easton EA30 31,6mm
Zadelpenklem: Scape Varioclose 34.9mm
Gewicht: 12,30 kg

Adviesprijs: € 949.00
Onze Prijs: € 779.00

iemand iets toe te voegen op de componenten?
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

martijnii
Forum-lid

martijnii 06 aug 2010 16:51

Ik ben voor de Cube LTD Pro gegaan.
Hij voelt in ieder geval stevig aan, dat heb ik wel eens anders ervaren op fietsen uit het verleden..

Bedankt.

Plaats reactie