Omdat na enige jaren van mindere conditie de "vorm" toch weer een beetje terug lijkt te komen speel ik met de gedachte om voor volgend jaar een sportklasse licentie te nemen. Voornamelijk om een beetje low-level wedstrijdjes te rijden op Sloten (A'dam) en Spaarnwoude (Haarlem). Omdat ik redelijk competitief aangelegd ben, vind ik dat alleen maar leuk als ik een beetje voorin mee kan doen. Op zich is dat realistisch; 6 jaar geleden deed ik dit ook, en toen kon ik op deze circuits altijd wel in de top 10 rijden. Alleen: toen fietste ik toch wel wat meer; vooral langere stukken, en ook meer km's per week.
Is het realistisch om te verwachten dat het me weer gaat lukken om voorin mee te doen met trainingen van hoogstens 70 km lang? (200 km/week trainen slechts, voor meer of langere trainingen ontbreekt mij de tijd). Of gaat me dit opbreken na het eerste uurtje koersen.
Hoe zou je dit aanpakken? Ik ben zelf bewegingswetenschapper, dus kan ook wel een theoretisch antwoord formuleren op mijn vraag. Ik ben dus vooral op zoek naar ervaringsdeskundigen.
Weer beginnen in Sportklasse: Tips?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Het zal vooral afhangen van je talent en van je vermogen om even flink in het rood te rijden. Er zijn voldoende jongens die de D1 trainingen laten voor wat het is en vrijwel alleen maar koersjes rijden.
Ik rij regelmatig op Wheelerplanet en mijn plan van aanpak als ik niet zo goed weet hoe de vlag erbij hangt, door wat voor reden dan ook, is als volgt:
Tot één derde van de koers verstop ik me halverwege het peloton. Voel ik me goed, dan begin ik op te schuiven en probeer een paar keer wat voorin. Is het niks die dag blijf ik lekker achterin hangen, rij wat gaatjes dicht die dan achterin ontstaan en probeer eigenlijk niemand in de weg te zitten. Het tempo is dan evengoed nog aardig hoog en dat beschouw ik dan maar ook als een training.
Kijk in eerste instantie niet zozeer naar de uitslagen, maar probeer eens wat voorin en kijk hoe dat bevalt.
Als je 'maar' 70 km kunt trainen per keer zou ik je aanraden die dan wel in blokken te doen waarbij je een paar flinke intervallen inbouwt
Ik rij regelmatig op Wheelerplanet en mijn plan van aanpak als ik niet zo goed weet hoe de vlag erbij hangt, door wat voor reden dan ook, is als volgt:
Tot één derde van de koers verstop ik me halverwege het peloton. Voel ik me goed, dan begin ik op te schuiven en probeer een paar keer wat voorin. Is het niks die dag blijf ik lekker achterin hangen, rij wat gaatjes dicht die dan achterin ontstaan en probeer eigenlijk niemand in de weg te zitten. Het tempo is dan evengoed nog aardig hoog en dat beschouw ik dan maar ook als een training.
Kijk in eerste instantie niet zozeer naar de uitslagen, maar probeer eens wat voorin en kijk hoe dat bevalt.
Als je 'maar' 70 km kunt trainen per keer zou ik je aanraden die dan wel in blokken te doen waarbij je een paar flinke intervallen inbouwt
Op Wheelerplanet en Sloten kun je gewoon lekker meerijden als je een beetje in vorm bent. Er wordt wel hard gereden, maar je kunt in het bolletje lekker in de zuiging mee. Al naar gelang je scherpte kun je meer of minder meedoen, perfect om de vorm te slijpen. Je hebt al koerservaring, dus sturen zal geen probleem zijn. Ik vind Wheelerplanet leuker dan Sloten, er zit wat meer bochtenwerk in, het rondje is langer en de pelotons zijn niet zo enorm als op Sloten (zeg maar 80-100 renners).
Eigenlijk wat mr. chrono al zegt.
Eigenlijk wat mr. chrono al zegt.
Dank voor de feedback vast. Ik durf wel te zeggen dat meerijden geen probleem zal zijn (zeker niet op Sloten), maar ik zou graag ook weer een beetje mee kunnen doen in de ontsnappingen en af en toe voor de overwinning meesprinten. Mijn "talenten" zijn vooral dat ik hard kan trainen en goed kan afzien. Echt wielertalent heb ik volgens mij nietedwin01 schreef:Op Wheelerplanet en Sloten kun je gewoon lekker meerijden als je een beetje in vorm bent. Er wordt wel hard gereden, maar je kunt in het bolletje lekker in de zuiging mee. Al naar gelang je scherpte kun je meer of minder meedoen, perfect om de vorm te slijpen. Je hebt al koerservaring, dus sturen zal geen probleem zijn. Ik vind Wheelerplanet leuker dan Sloten, er zit wat meer bochtenwerk in, het rondje is langer en de pelotons zijn niet zo enorm als op Sloten (zeg maar 80-100 renners).
Eigenlijk wat mr. chrono al zegt.
De vraag is of je het daarmee red, of dat meer km's maken toch echt essentieel is.
@mr. chrono: wat voor blokken? Hoe lang en hoe veel?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik vermoed dat jij daar prima kunt meerijden. Ikzelf kan in de finale bij de 40+ meestal wel naar voren rijden en een onzinnige aanval plaatsen i.p.v. de sprint af te wachten...
Lekker die 70 km's maken met wat kort, fel intervalwerk (sprintjes 100 meter een keer of 10 achter elkaar en dan 2 of 3 series met voldoende rust ertussen) voor het optrekken na de bocht en D3 blokken van 5 - 10 minuten voor het hardrij-vermogen. Als je kunt, is het natuurlijk wel nuttig om 1 x per week een wat langere duurrit van 100 km of zo te maken.
Lekker die 70 km's maken met wat kort, fel intervalwerk (sprintjes 100 meter een keer of 10 achter elkaar en dan 2 of 3 series met voldoende rust ertussen) voor het optrekken na de bocht en D3 blokken van 5 - 10 minuten voor het hardrij-vermogen. Als je kunt, is het natuurlijk wel nuttig om 1 x per week een wat langere duurrit van 100 km of zo te maken.
Ik ben zelf geen groot wielertalent (eufemistisch gesteld) maar met 4 woon-werkritjes (28 km enkele rit, dus nog geen 120 km per week) en nog 1 ritje in het weekend van 2,5 uur gemiddeld, doe ik in de reguliere Sportklasse-wedstrijden leuk mee. Ik train niet volgens een schema, doe geen echte blokkentraining o.i.d. (Wil dat in 2014 wel gaan doen, wil verbeteren in het tijdrijden)
Op Sloten en Spaarnwoude kan ik ook echt voorin meedoen, het rijdt daar toch wat makkelijker.
Het heeft denk ik vooral te maken met de trainingsgeschiedenis van je lichaam, want in de eerste 2 jaren dat ik koerste reed ik maar weinig koersen uit terwijl ik beduidend meer trainde. Dus als jij de afgelopen jaren gewoon actief bent gebleven, ga je zeker voorin mee kunnen doen.
Op Sloten en Spaarnwoude kan ik ook echt voorin meedoen, het rijdt daar toch wat makkelijker.
Het heeft denk ik vooral te maken met de trainingsgeschiedenis van je lichaam, want in de eerste 2 jaren dat ik koerste reed ik maar weinig koersen uit terwijl ik beduidend meer trainde. Dus als jij de afgelopen jaren gewoon actief bent gebleven, ga je zeker voorin mee kunnen doen.
Pain is just a state of mind
Met de blokken training bedoel ik voor mezelf dan een training van bijvoorbeeld 60 km waarbij ik dan als volgt te werk ga:
-10 minuten warmdraaien
-10 minuten D2
-5 minuten D3 (waarbij ik ieder D3 blok dan afsluit met een volle bak sprint naar een punt naar keuze; huis, verkeersbord... je kent het wel)
-5 minuten D1
-5 minuten D3
-5 minuten D1
etc. tot de tijd/koek op is.
Ik doe die trainingen wel altijd alleen want ik kan me niet voorstellen dat het dan leuk fietsen met me is
-10 minuten warmdraaien
-10 minuten D2
-5 minuten D3 (waarbij ik ieder D3 blok dan afsluit met een volle bak sprint naar een punt naar keuze; huis, verkeersbord... je kent het wel)
-5 minuten D1
-5 minuten D3
-5 minuten D1
etc. tot de tijd/koek op is.
Ik doe die trainingen wel altijd alleen want ik kan me niet voorstellen dat het dan leuk fietsen met me is