Vorig jaar heb ik een Cube Agree Race gekocht en de Easton Aero50 wielen die erop zitten zorgen voor veel problemen. Afgelopen 3 maanden had ik 4 keer een spaak kapot (achterwiel) en ook bij de leenwielen die ik kreeg van de winkel heb ik kapotte spaken gekregen (een ander Easton wiel en een Shimano wiel die al wat gaar was). In totaal zit ik dus op 7 kapotte spaken in 3 maanden tijd.
Hoewel de wielen allemaal zijn getest tot 110-120kg weet ik ze toch kapot te krijgen met 95kg (en ik pak geen stoepjes, etc, rij vrij voorzichtig). Ik ben aan het kijken naar een sterkere wielset voor mijn rondjes (7.000km per jaar).
Nu heb ik gekeken naar een handgespaakt setje wielen, maar de 700e kosten houdt mij tegen.
De fietsenmaker stelde voor om te kijken naar de DT Swiss Spline serie.
Hij stelt vooral de DT Swiss R28 Spline voor - specs
Ik neig eerder naar de DT Swiss R23 Spline - specs ivm het lagere gewicht (1520g vs 1890g).
In een Duitse test zijn de R28 getest tot 140kg, dus zouden redelijke bombproef moeten zijn. Echter wil ik liever 1 set wielen hebben om te gebruiken voor training en toertochten, ik wil niet meerdere wielsets hebben. Ik zou dus liever de lichtere R23 kopen.
Heeft iemand ervaring met de Spline serie?
En meer mensen zullen vast wel een mening hebben over het verschil in gewicht tussen de R23 en R28, is dit echt significant?
DT Swiss Spline R23 of R28
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Dag Joost,
Ik heb dezelfde fiets, hier zaten ook deze wielen in. Direct verkocht, pasten niet bij mijn toepassing en had al verhalen gelezen waar ik niet blij van werd. Als je de wielentopics hier hebt doorgelezen zal je zien dat de Campagnolo Zonda veel wordt aangeraden. Niet zonder reden. Ik had een jaar geleden hetzelfde gewicht als jij (inmiddels is het 88kg), heb de Zonda's gekocht en ben bijzonder enthousiast. Geen enkel gedoe mee gehad, niet voorzichtig geweest ook. € 700,- is een flinke klap geld voor een set allround wielen, Zonda's zitten op ca. € 350,-. Scheelt een hoop!
Mbt de DT Swiss Spline wielen: de R23 is qua specs ongeveer een Zonda als ik het even snel bekijk. En duurder. Zou ik het wel weten!
Ik heb dezelfde fiets, hier zaten ook deze wielen in. Direct verkocht, pasten niet bij mijn toepassing en had al verhalen gelezen waar ik niet blij van werd. Als je de wielentopics hier hebt doorgelezen zal je zien dat de Campagnolo Zonda veel wordt aangeraden. Niet zonder reden. Ik had een jaar geleden hetzelfde gewicht als jij (inmiddels is het 88kg), heb de Zonda's gekocht en ben bijzonder enthousiast. Geen enkel gedoe mee gehad, niet voorzichtig geweest ook. € 700,- is een flinke klap geld voor een set allround wielen, Zonda's zitten op ca. € 350,-. Scheelt een hoop!
Mbt de DT Swiss Spline wielen: de R23 is qua specs ongeveer een Zonda als ik het even snel bekijk. En duurder. Zou ik het wel weten!
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
En waarom € 700,00 voor handgespaakt? Voor 2 á 300 euro kun je een prima set handgespaakt op de kop tikken, die misschien niet het lichtste is, maar wel bombproof.
-
- Forum-lid
- Berichten: 899
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Ik heb hetzelfde gehad zie een ander topic van mij over naven.
uiteindelijk heb ik 2 setjes handgespaakt gekocht met 32/28 aero spaken en hope 3 naven. Dit gaat tot nu toe prima.
De setjes hebben mij met aero spaken en carbon velgen uit china ongeveer 700 euro gekost en wegen rond de 1500 gram.
Indien je dit te duur vindt zou ik gaan voor een wat zwaarder setje handgespaakte wielen.
uiteindelijk heb ik 2 setjes handgespaakt gekocht met 32/28 aero spaken en hope 3 naven. Dit gaat tot nu toe prima.
De setjes hebben mij met aero spaken en carbon velgen uit china ongeveer 700 euro gekost en wegen rond de 1500 gram.
Indien je dit te duur vindt zou ik gaan voor een wat zwaarder setje handgespaakte wielen.
Bedankt voor de reacties.
De 700e was een offerte die ik heb gekregen van een aanbevolen bouwer. Vond ik ook wat veel geld.
Fulcrum is inderdaad ook een optie, zal ik naar kijken.
De R28 is e200 en de R23 is e400 (prijzen die redelijk op inkoopniveau liggen gezien de internetprijzen).
Kan iemand mij nog advieseren mbt het gewicht van de wielen? Bombproof maar 1890g of voor de 1520g variant gaan?
De 700e was een offerte die ik heb gekregen van een aanbevolen bouwer. Vond ik ook wat veel geld.
Fulcrum is inderdaad ook een optie, zal ik naar kijken.
De R28 is e200 en de R23 is e400 (prijzen die redelijk op inkoopniveau liggen gezien de internetprijzen).
Kan iemand mij nog advieseren mbt het gewicht van de wielen? Bombproof maar 1890g of voor de 1520g variant gaan?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wie heeft dat bedrag aangegeven en op welke wensen is het gebaseerd.
Voor een 250 a 300 euro heb je een top setje met bv ultegra naven mooie DT velg en spaakjes. En als je een fabriekssetje wilt lijkt me voor jouw en fiets de Fulcrum R3 of Ultegra wielen de beste optie qua prijs en kwaliteit.
Voor een 250 a 300 euro heb je een top setje met bv ultegra naven mooie DT velg en spaakjes. En als je een fabriekssetje wilt lijkt me voor jouw en fiets de Fulcrum R3 of Ultegra wielen de beste optie qua prijs en kwaliteit.