Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Suntour kettingbladen vervangen door Shimano?

rondomsoestdijk
Forum-lid

rondomsoestdijk 09 okt 2013 15:38

Hallo forum,

ik heb een oude (2001/2002?) tot vorig jaar weinig gebruikte Giant ATX 860 9 speed hardtail die me nog prima bevalt. Vorig jaar nog de schijfremmen vervangen door Avid Elixir 5.

Probleem: ketting + kettingbladen + cassette volkomen versleten.
Kettingbladen: er zit een Suntour MD 350 triple crankstel op, met 44 32 en 22 tands kettingbladen. 44 en 32 zijn 104 mm steek, 4 boutjes, 22 is 64mm steek ook 4 boutjes en alle boutjes gaan nog goed los ook.

Vraag: zijn deze bladen te vervangen door bijv. Shimano M510 9sp. kettingbladen (44, 32, 22)
Of is het verstandig om maar gelijk het hele crankstel te vervangen door bijv. Shimano Deore (is niet veel duurder), waar moet ik dan rekening mee houden?.
Of zijn er Suntour kettingbladen die niet te duur zijn? (Heb ze niet kunnen vinden.)

Uiteraard ga ik ketting + cassette (11-32) ook vervangen.
Alvast bedankt voor het meedenken.

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 09 okt 2013 16:54

Gewoon een goedkoop crankstel bestellen bij BC. http://www.bike-components.de/products/ ... -KSR-.html
Je kunt de bladen waarschijnlijk gewoon overzetten, of anders het hele crankstel gebruiken (als je tenminste een vierkante as hebt). Ze zijn nog van staal ook, dus ze gaan aanmerkelijk langer mee dan aluminium. Ook voor de andere onderdelen kun je hier goed shoppen. En vergeet de derailleur wieltjes niet.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

rondomsoestdijk
Forum-lid

rondomsoestdijk 10 okt 2013 19:27

Bedankt voor je advies Oldandslow (je reactie was igg snel).
Heb bij Bikecomponents het crankstel besteld. Zowaar heb ik mijn oude cranks ook nog los gekregen. Daarom heb ik gelijk ook maar bottombracket BB-UN26 voor nog geen tientje meebesteld. Dan wordt het hele draaiende gedeelte helemaal als nieuw.
Verder viel mij op dat bij BC vooral ook banden zeer goedkoop zijn vergeleken met NL.
Nogmaals thx voor de tip.

Plaats reactie