Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Te zwaar begonnen?

diekstra
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2013 21:43

diekstra 10 okt 2013 21:50

Sinds een maand of 3 heb ik een racefiets en ben ik begonnen met trainen, dit ben ik gaan doen volgens een beginnersschema in combinatie met een hartslagmeter.

Ik gebruik dit schema http://www.wielersportinfo.nl/schemabeginners.htm en daarin wordt gesproken over "Duurtempo" ik heb dit echter geinterpreteerd als zone D2 (85-95% van omslagpunt) en ben daarmee gaan trainen. Ondertussen fiets ik dus redelijk makkelijk een uur lang in D2.
Ondertussen zit dit programma er echter op, maar kom ik er achter dat in de meeste (andere schema's online) schema's getraind wordt in D1, met uitstapjes naar D2...

Nu weet ik echter niet zo goed wat ik moet gaan doen, ik wil graag verder trainen om zodoende de afstand te vergroten, maar als kan ik nu zomaar overstappen op een vervolg training welke ik in D1 ga rijden? Of zijn er betere alternatieven om hetgeen ik al gedaan heb niet weg te gooien? ;)

nickk
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:11

nickk 10 okt 2013 22:43

Zou persoonlijk juist nu wat meer D1 inbouwen met wat intervaltraining D1/D3 in de richting van 4 tot 6x 8min D3 /10min D1. Kan je aan snelheid winnen door de D3 blokjes met een maximale sprint van 30sec af te sluiten,

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 11 okt 2013 03:07

Het ligt eraan wat je ambities zijn natuurlijk maar als je 3 maanden fietst zou ik eerst gewoon lekker gaan fietsen beetje aan je conditie werken en vooral genieten.
De winter komt eraan en de meeste gaan echt niet volle bak trainen.
Ik zelf ook niet , voor mij is het een beetje conditie houden beetje klimmen beetje mtb-en wat in de sportschool doen en eventueel nog wat zwemmen.
En vanaf maart/april ga ik echt weer serieus aan de bak om vervolgens eind augustus weer op m`n piek te zitten
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 11 okt 2013 09:01

Gewoon lekker uren/kilometers maken en ervan genieten.
Wennen aan de houding. Pielen met je afstellingen, ideale zit vinden, en je bent zo een paar duizend kilometer verder.
Conditie verbeterd vanzelf. Mocht je een doel hebben kun je altijd nog een schema maken voor jezelf. De standaardschema's zijn slechts richtlijnen. Daar kun je gerust vanaf wijken naar gelang je wensen en capaciteiten. Dat laatste heb je meer inzicht in als je er al een paar duizend op hebt zitten..

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 11 okt 2013 09:19

diekstra schreef:Ik gebruik dit schema http://www.wielersportinfo.nl/schemabeginners.htm en daarin wordt gesproken over "Duurtempo" ik heb dit echter geinterpreteerd als zone D2 (85-95% van omslagpunt) en ben daarmee gaan trainen.
In de begeleidende tekst bij het schema dat je hebt gebruikt staat:

In dit schema fiets je in gemiddeld duurtempo. Je fietstempo is juist als je nog rustig kunt praten zonder al te veel te hijgen. De hartslag ligt hierbij tussen de 80% en 85% van de anaërobe drempel.

Dus ik denk idd dat je wat te hard van stapel bent gelopen. De winter komt er nu toch aan, de periode bij uitstek om rustig in D1 te trainen, dus dat zou ik als leidraad nemen. En zoals anderen ook al aangeven: gewoon lekker kilometers maken.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 11 okt 2013 09:23

Martin Swinkels schreef:Gewoon lekker uren/kilometers maken en ervan genieten.
Wennen aan de houding. Pielen met je afstellingen, ideale zit vinden, en je bent zo een paar duizend kilometer verder.
Conditie verbeterd vanzelf. Mocht je een doel hebben kun je altijd nog een schema maken voor jezelf. De standaardschema's zijn slechts richtlijnen. Daar kun je gerust vanaf wijken naar gelang je wensen en capaciteiten. Dat laatste heb je meer inzicht in als je er al een paar duizend op hebt zitten..
Helemaal eens. Ga eerst maar eens genieten.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 11 okt 2013 09:24

Omdat de winter in aantocht is zou ik voorlopig rustig aan doen. Voorzover het weer het toestaat lekker gaan fietsen. Misschien wat investeren in warme spullen. Schema kan de prullenbak in, het weer gooit toch roet in het eten.
Als het voorjaar aanbreekt heb je dan een aardige basis voor het seizoen.

In het voorjaar pas weer beginnen met een schema zou ik zeggen.
Maar als je eens lekker wil knallen moet je het niet laten en dat kan geen kwaad. Alles beter dan op de bank blijven zitten:)

Ik weet niet of je ooit eerder gefietst hebt, maar plezier in de sport hebben is het belangrijkst. Kost tijd om daar achter te komen.

Kun je trouwens de hartslag tijdens het fietsen monitoren of zie je pas achteraf wat je gedaan hebt?
older Budweiser

diekstra
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 okt 2013 21:43

diekstra 11 okt 2013 10:08

Ik heb een Polar hartslagmeter welke tijdens het rijden de actuele hartslag en zone aangeeft.

Bedankt trouwens voor alle reacties! Ik ben het eens met de reacties van een ieder die aangeeft vooral te genieten, dat doe ik ook zeker. Neemt echter niet weg dat ik mezelf tot doel heb gesteld om in juni de Alpe D'Huez tenminste 3x op te gaan rijden... Betekent dat ik toch aan de bak moet, ook in de herfst en winter.
Ik heb geen moeite met fietsen in de kou, daar kan je goed op kleden, regen en sneeuw is echter wat anders. Ik overweeg daarom de aanschaf van een Tacx trainer voor de slechtste dagen...

Ik ben trouwens niet helemaal groen, heb voorheen altijd veel gefietst in de bossen op de MTB, maar is ondertussen al een aantal jaar geleden, toen ook nooit met een hartslagmeter oid gefietst, gewoon lekker rossen in het bos :-)

Ik zal eens uitzoeken wat handig is qua voortzetting van de training om in juni toch goed voorbereid aan de bak te kunnen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 okt 2013 10:11

Als je vanaf nu gewoon lekker gaat fietsen (min 2 keer per week) gaat 3 x die alpe wel lukken.
Ik durf zelfs te beweren dat je dit ongetraind ook zou lukken binnen 1 daq.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 11 okt 2013 10:30

diekstra schreef:Ik heb een Polar hartslagmeter welke tijdens het rijden de actuele hartslag en zone aangeeft.

Bedankt trouwens voor alle reacties! Ik ben het eens met de reacties van een ieder die aangeeft vooral te genieten, dat doe ik ook zeker. Neemt echter niet weg dat ik mezelf tot doel heb gesteld om in juni de Alpe D'Huez tenminste 3x op te gaan rijden... Betekent dat ik toch aan de bak moet, ook in de herfst en winter.
Ik heb geen moeite met fietsen in de kou, daar kan je goed op kleden, regen en sneeuw is echter wat anders. Ik overweeg daarom de aanschaf van een Tacx trainer voor de slechtste dagen...

Ik ben trouwens niet helemaal groen, heb voorheen altijd veel gefietst in de bossen op de MTB, maar is ondertussen al een aantal jaar geleden, toen ook nooit met een hartslagmeter oid gefietst, gewoon lekker rossen in het bos :-)

Ik zal eens uitzoeken wat handig is qua voortzetting van de training om in juni toch goed voorbereid aan de bak te kunnen.
Hoe heb je je hartslagzones bepaald? Trainen met hartslagmeter heeft alleen zin als je die op een betrouwbare wijze hebt laten meten. Vuistregels als 'max hartslag = 220 - leeftijd' zegt helemaal niks en al helemaal niet over je zones.

Ik adviseer om je hier niet veel van aan te trekken. Ga gewoon lekker veel fietsen, de eerste maanden lekker rustig op een tempo dat je nog een gesprek kunt voeren. Eens in de week een ritje op een wat hogere hartslag, maar nooit zo dat je echte pijn in je benen voelt. Vanaf april kun je de intensiteit wat opvoeren. Rij dan tijdens een trainingsrit een paar keer lekker door en zak ook weer terug naar een rustig tempo. Doe daarnaast een paar tochten in Limburg of de Ardennen en het komt allemaal goed met die Alp.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 11 okt 2013 14:37

Ik was ook begonnen met dat trainingsschema.

Toen ik al een paar weken verder was eb juist ging starten met de intervaltrainingen sprak ik met de neef van mijn vrouw (sportleraar).

Hij wist mij te vertellen dat het beter is om nu nog geen interval te doen maar gewoon door te doen in D1 (zoals hier voor mij ook al gezegd werd).

Zeker doordat het nu winter wordt is het niet aan te raden om al met interval te beginnen. Gewoon de basis verder uitbouwen met trainingen in D1.

Ikzelf zit nu al een goeie 1000 km te fietsen in D1 (af en toe zit er wel eens een helling in waardoor ik wat hoger ga) en voel toch al een verbetering.

dwangarbeider2
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2013 18:13

dwangarbeider2 15 okt 2013 13:53

Je voornaamste doel bij het fietsen zou moeten zijn ; plezier eraan beleven.
Dus niet fanatiek verbetering najagen. De kans is groot dat je dan je plezier in het fietsen juist verliest en dan ben je helemaal nergens meer.
Als je plezier hebt in het fietsen komt de verbetering vanzelf.

Plaats reactie