Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

wielerventje
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 aug 2011 09:01

wielerventje 12 okt 2013 16:09

Ik rijd ermee in het veld en op de weg en het is ideaal voor mij. Ik had met gewone olie (verschillende merken) en me ketting ging na de eerste de beste zandstrook kraken en piepen. Met squirtlube heb ik dat niet meer en het blijft soepel schakelen. Er hoopt zich inderdaad wat vuil op maar met een sopje krijg ik het redelijk schoon.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 okt 2013 17:36

Ik heb ongeveer 2 jaar met Squirt dry lube gereden. De smering vond ik uitstekend. Wat me alleen steeds meer tegen ging staan waren de klonten zwarte klei in de cassette, op de derailleurwieltjes en op de voorbladen. Daarom zo'n twee maanden geleden de switch gemaakt naar Boeshield T9. En ik moet zeggen dat mijn eerste ervaringen erg positief zijn. Lijkt wat langer smerend te werken in vergelijking met Squirt, geen zwarte klei in voornoemde onderdelen en m'n ketting blijft mooi schoon.
Voorlopig blijf ik dit nog even gebruiken. Na het natte seizoen komt een definitief oordeel.....

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 12 okt 2013 19:38

LOL. Ik kwam volgende tegen zonet toen ik het hele topic van A tot Z door las aangezien ik tevens mijn ketting op mijn 29er aan het schoonmaken en insmeren was voor morgen.

Ik was destijds even niet zo actief op het forum en dus gemist.

Shit. Zorro uncovered op pagina 25 :D
GoldenRatio schreef: Bike x perto is wel duurder, zelfde prijs ongeveer, zonder verz kosten, echter heb je wel weer een goede ingang als je wielen wilt bestellen bij zorro . . .
kenben schreef:@goldenratio :-) :-) Zorro! Laat ie het maar niet horen.. het is Zoran!!
On topic. geen wax voor mij vanwege die zwarte korrel zooi o.a. Ik gebruik al jaren Finish Line Wet Lube (groen flesje) en Finish Line Dry Lube Teflon (rode flesje) welke voor mij goed werken en ik ga niet lopen klooien.

Ik neem mijn ketting uberhaupt na elke toch af met een droge doek en smeer opnieuw. Als de ketting erg smerig is dan ga ik rigoreuser te werk dmv van soppen, drogen en smeren.

Eens in de zoveel tijd ketting eraf, grofweg ontvetten met een doek en ontvetter en daarna laten weken in diesel of tweetakt.
Afnemen en laten 'drogen' om als laatste opnieuw te monteren en te smeren. Druppel per verbinding aan de binnenkant van de ketting (dus daar waar ketting tanwielen raakt) en daarna even goed ronddraaien.

In geval van een grondige ketting reiniging natuurlijk tevens cassette en voorbladen meenemen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9057
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 okt 2013 21:07

Ik doe na iedere zeg maar 250km ontvetter op een doek ketting er doorheen 2 minuten,droogmaken beetje drylube er op op en al 6000km loopt alles nog prima en blinkt het ook nog.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Snellejowan
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2012 12:56

Snellejowan 13 okt 2013 23:44

Ik gebruik Squirt nu iets meer dan een jaar. Vorig jaar op de MTB beginnen te gebruiken tijdens de voorbereidingen op de Crocodile Trophy.
Dit spul werkt perfect maar er zijn wel enkele voorwaarden:
- de ketting moet volledig ontvet zijn (nieuwe ketting in een pot met koudontvetter even laten staan en goed schudden en dan met water en dreft uitwassen en drogen)
- Squirt aanbrengen op droge ketting, minimum 3à4 keer en telkens 15 min laten drogen.
Wanneer je telkens na het rijden met een doek je ketting afkuist en er opnieuw verse Squirt op doet komt ze na een tijdje helemaal vol wax en zo moet het.
Het wegduwen van het vuil heeft wel dit "nadeel" dat die overtollige vuile wax moeilijk te verwijderen is.
Detergenten, ontvetters, zeep, wasbenzine werken niet.
Ik maak de ketting en tandwielen zoveel mogelijk proper met een doek. Als ik alles eens goed proper wil hebben warm ik de onderdelen op met haardroger of verfstripper (niet te warm laten worden hé). Door de warmte smelt de wax en komt alles er zo af met een doek.

Ondertussen ben ik op al mijn fietsen Squirt beginnen gebruiken ben super tevreden.
Heb tijdens de Crocodile Trophy geen enkele keer met een krakende of schreeuwende ketting rondgereden.

Groeten,
Johan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2013 07:44

Ik snap niet helemaal waarom je de ketting nog in water met dreft gaat doen als je 'm al in een veel sterkere ontvetter gelegd hebt. Lijkt me beter om de ketting daarna goed te laten drogen zodat al die ontvetter verdampt is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Snellejowan
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2012 12:56

Snellejowan 14 okt 2013 22:53

amclassic-fan schreef:Ik snap niet helemaal waarom je de ketting nog in water met dreft gaat doen als je 'm al in een veel sterkere ontvetter gelegd hebt. Lijkt me beter om de ketting daarna goed te laten drogen zodat al die ontvetter verdampt is.
Ik doe hem met koud ontvetter, dat gebruiken ze om de motoren en onderdelen van de auto's te reinigen. Deze ontvetter is niet vluchtig, vandaar dat dit moet afgespoeld worden met water (de dreft is niet noodzakelijk maar doet een extra job).

ThibautD
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 aug 2013 08:15

ThibautD 02 dec 2013 10:15

Dit weekend mijn eerste MTB rit met Squirt en ik ben zeer tevreden.

Ik had een heleboel slechte commentaren gelezen waarin verteld werd dat de wax er zomaar afspoelt als je in plassen of modeer rijdt.

Tijdens mijn rit van zaterdag heb ik ongeveer 2u45 gereden waarvan een goeie 50% offroad vol plassen en modder (stroken waar ik zelf moest afstappen en de fiets tot aan de cassette in de modder stond).

Gedurende de rit heb ik niets gemerkt van knarsende kettingschakels of iets wat erop zou kunnen wijzen dat mijn ketting droog liep.

Toen ik thuis kwam de fiets afgespoten met de tuinslang, cassette en ketting ook goed afspuiten en daarna afdrogen.

Na een kort testritje kwam ik tot het besluit dat de ketting nog steeds voorzien was van wax omdat deze nog zeer soepel en stil liep.

Vanavond dus opnieuw eens insmeren met Squirt!

zoekfiets
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2008 01:01

zoekfiets 13 mar 2014 17:38

Even een beetje nieuw leven in dit topic blazen met het nieuwe seizoen in aantocht. De Scuirt raak ik nooit meer aan. Is oplosbaar in water en daarom per definitie niet geschikt naar mijn idee als smeermiddel en roestbeschermer. Er zijn echt betere middelen te krijgen die geen zooi van de schakelsysteem maken, tegen regen en het afspoelen van je fiets/ketting kunnen en veel minder vaak aangebracht hoeven te worden. Ik heb met verschillende middelen geexperimenteerd op zowel de ketting van mijn MTB en racer en ben bij 2 middelen gebleven die echt goed werken. Het meest te spreken ben ik over Profi Dry Lube. Dit is eigenlijk voor motorrijders. http://www.jaramoto.nl/a-19240741/smeer ... er-400-ml/ Op de keting van je racefiets kan je dit rustig slechts eens per 700 kilometer aanbrengen, ook als je in de regen fietst. Nadeel is dat het in een spuitbus zit, dus eerst ketting eraf, of een oude handdoek erachter zodat het niet overal op je fietst kom te zitten. Dit middel moet je de eerste keer wel 2 keer aanbrengen om dat het echt een dunne fim achterlaat.

Op de tweede plaats staat voor mij Finisch Line Dry Teflon lube. Heeft bijna even goede eigenschappen als bovengenoemde, alleen moet je wel iets vaker aanbrengen (250-300 km) is iets minder waterbestendig. Voordeel is dat het in een flesje zit, dus zeer precies een kleine druppel per schakel is aan te brengen.

Voorwaarde om te gaan werken met een ander middel is dat je de ketting altijd eerst goed ontvet. Ik leg hem gewoon in een pot met wasbenzine, even goed schudden om de zandkorrels uit de schekels te spoelen een uurtje in de wasbenzine laten liggen, dan komt hij er mooi schoon weer uit, ketting afdrogen en buiten ophangen om alle wasbenzine eerst goed laten te verdampen. Vervolgens je nieuwe smeermiddel dun aanbrengen. Kort laten inwerken en het overtollige afvegen door de ketting een paar maal door een droge schone microvezel doek te trekken. Even laten drogen en het smeren en afvegen herhalen zodat het smeermiddel tussen alle rolletjes is gekomen maar zo min mogelijk aan de buitenkant van je ketting zit. Nu minimaal een dag laten drogen. Dit is echt belangrijk, na het smeren plak hij nog, een dag later is dat weg. Nu heb je een smering die zeker een paar honder kilometer blijft zitten, ook in de regen en als je de fiets afspoelt. En vooral geen zwarte vette bende van je schakelsysteem maakt.

Voor de mountainbike ben ook aan het experimenteren met Kroon Racing chainlube. Dit spul droogt erg vast op. Wat je knoeit is lastig te verwijderen. Dit kan voor een mountainbike ketting wel interessant zijn.
Focus Variado 2008

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9057
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 mar 2014 18:02

zoekfiets schreef:Even een beetje nieuw leven in dit topic blazen met het nieuwe seizoen in aantocht. De Scuirt raak ik nooit meer aan. Is oplosbaar in water en daarom per definitie niet geschikt naar mijn idee als smeermiddel en roestbeschermer. Er zijn echt betere middelen te krijgen die geen zooi van de schakelsysteem maken, tegen regen en het afspoelen van je fiets/ketting kunnen en veel minder vaak aangebracht hoeven te worden. Ik heb met verschillende middelen geexperimenteerd op zowel de ketting van mijn MTB en racer en ben bij 2 middelen gebleven die echt goed werken. Het meest te spreken ben ik over Profi Dry Lube. Dit is eigenlijk voor motorrijders. http://www.jaramoto.nl/a-19240741/smeer ... er-400-ml/ Op de keting van je racefiets kan je dit rustig slechts eens per 700 kilometer aanbrengen, ook als je in de regen fietst. Nadeel is dat het in een spuitbus zit, dus eerst ketting eraf, of een oude handdoek erachter zodat het niet overal op je fietst kom te zitten. Dit middel moet je de eerste keer wel 2 keer aanbrengen om dat het echt een dunne fim achterlaat.

Op de tweede plaats staat voor mij Finisch Line Dry Teflon lube. Heeft bijna even goede eigenschappen als bovengenoemde, alleen moet je wel iets vaker aanbrengen (250-300 km) is iets minder waterbestendig. Voordeel is dat het in een flesje zit, dus zeer precies een kleine druppel per schakel is aan te brengen.

Voorwaarde om te gaan werken met een ander middel is dat je de ketting altijd eerst goed ontvet. Ik leg hem gewoon in een pot met wasbenzine, even goed schudden om de zandkorrels uit de schekels te spoelen een uurtje in de wasbenzine laten liggen, dan komt hij er mooi schoon weer uit, ketting afdrogen en buiten ophangen om alle wasbenzine eerst goed laten te verdampen. Vervolgens je nieuwe smeermiddel dun aanbrengen. Kort laten inwerken en het overtollige afvegen door de ketting een paar maal door een droge schone microvezel doek te trekken. Even laten drogen en het smeren en afvegen herhalen zodat het smeermiddel tussen alle rolletjes is gekomen maar zo min mogelijk aan de buitenkant van je ketting zit. Nu minimaal een dag laten drogen. Dit is echt belangrijk, na het smeren plak hij nog, een dag later is dat weg. Nu heb je een smering die zeker een paar honder kilometer blijft zitten, ook in de regen en als je de fiets afspoelt. En vooral geen zwarte vette bende van je schakelsysteem maakt.

Voor de mountainbike ben ook aan het experimenteren met Kroon Racing chainlube. Dit spul droogt erg vast op. Wat je knoeit is lastig te verwijderen. Dit kan voor een mountainbike ketting wel interessant zijn.
En hoeveel kilometer gaat bij jou de ketting en cassette mee?
Bij mij al 7300km met Squirt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

zoekfiets
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2008 01:01

zoekfiets 13 mar 2014 18:54

Eerlijk gezegd hou ik dat niet bij, wissel wel eens het batterijtje van de computer, of fiets zonder computer. De fiets is uit 2009 en ik heb nog nooit iets aan de aandrijflijn hoeven te vervangen. Er zal tenminste wel 7500 km mee gefietst zijn. Het ziet er allemaal nog bijna als nieuw uit. Nou ben ik ook wel een seizoensfietser en in de winter staat de racer schoon en droog in de berging. Regelmatig maak ik de casette en kettingbladen ook even schoon door met een strakgetrokken doek tussen alle casette bladen door te gaan (wiel tussen je knieen zetten en tegen de richting van het freewheel in door halen tot ze weer mooi glimmen). Is het echt vies dan met een beetje Kroon ontvetter, laat ik even intrekken en dan met de doek er tussendoor. Het is dus altijd redelijk schoon en slijt daarom nauwelijks. Ook rijdt ik niet veel met een schuine ketting, en dat is ook wel bevordelijk.

Bij de MTB is het een ander verhaal, daar heb ik met veel zand te maken en in de winter met zout op de weg, dat gaat wat harder.
Focus Variado 2008

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9057
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 mar 2014 19:27

zoekfiets schreef:Eerlijk gezegd hou ik dat niet bij, wissel wel eens het batterijtje van de computer, of fiets zonder computer. De fiets is uit 2009 en ik heb nog nooit iets aan de aandrijflijn hoeven te vervangen. Er zal tenminste wel 7500 km mee gefietst zijn. Het ziet er allemaal nog bijna als nieuw uit. Nou ben ik ook wel een seizoensfietser en in de winter staat de racer schoon en droog in de berging. Regelmatig maak ik de casette en kettingbladen ook even schoon door met een strakgetrokken doek tussen alle casette bladen door te gaan (wiel tussen je knieen zetten en tegen de richting van het freewheel in door halen tot ze weer mooi glimmen). Is het echt vies dan met een beetje Kroon ontvetter, laat ik even intrekken en dan met de doek er tussendoor. Het is dus altijd redelijk schoon en slijt daarom nauwelijks. Ook rijdt ik niet veel met een schuine ketting, en dat is ook wel bevordelijk.

Bij de MTB is het een ander verhaal, daar heb ik met veel zand te maken en in de winter met zout op de weg, dat gaat wat harder.
Duidelijk verhaal wat betreft onderhoud en duurzaamheid betreffende de aandrijflijn.
Ook hoe je de cassette goed schoon kan houden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie