Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ontploffende binnenbanden

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 27 aug 2013 14:57

OK,

Even nog over de ontploffende binnenbanden. Het raceseizoen loopt (voor mij) ten einde. Als ik dit jaar evaueer: Nog ooit zoveel gefietst ivm debuut marmotte. Ook nog nooit zoveel in heuvels / bergen, alweer ivm Marmotte. Gedurende het gehele voorjaar/zomer slechts drie lekke banden gehad . Dit al eerder omschreven eerder op dit forum: vittoria open corsa evo icm latex biba. Sindsdien gauw terug naar Vredestein Fortezza icm Michelin latex biba. Sindsdien in 3 a 4000 km geen enkele lekke band, plofband oid. Wel twee keer achterband vrdestein vervangen. 1 keer voor week marmotte, en 1 keer vorige week voor Criquilion. Dalen in Alpen, Ardeche (heet!!) en Ardennen zonder enig probleem. Wat mij opvalt is dat ik op rechte daalstukken vaak meer snelheid heb dan de gemiddelde daler (dus niet in bochten oid). Kan natuurlijk door mij goddelijk lichaam komen :mrgreen: maar die 82 kg is toch ook weer niet zo bijzonder. Mijn eigen idee is dat de comb. Vredestein + latex biba een zeer goed rolgedrag geeft.
Kortom; voor mij persoonlijk is dit de beste combinatie tot nu toe.
PS wat mij opviel zaterdag bij de start Criquilon is het grote aantal fietsen met conti's . In mijn directe omgeving minimaal de helft.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 31 aug 2013 22:03

Ik rijd in de Ardennen ook gewoon met michelin latex. Dat is sowieso de enige latex biba die ik vertrouw, dit jaar 4 spontane klapbanden gehad met Challenge en Vredestein terwijl ik met die Michelins in jaren nog nooit iets raars heb meegemaakt. Fortezza's vind ik met hun 120tpi karkas persoonlijk te stug om er latex biba's in te leggen.

Sinds ik na die klapbanden noodgedwongen butyls in mijn hoge carbon wielen heb moeten leggen (Michelin heeft geen demonteerbare binnenventielen) ben ik ook overtuigd van het comfortverschil van latex.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13536
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2013 10:27

Net voor mijn vakantie ook de eertse klapband gehad.

Notubes aplha met schwalbe ultremo en biba. Erop gelegd, de buitenband vond ik er al makkelijk op gaan. Volgende dag kom ik in de schuur, band eraf, nieuwe band gekregen en deze ging er gewoon normaal op en ook geen probleem mee gehad.

Toch apart allemaal.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 sep 2013 11:31

lvgh schreef: Sinds ik na die klapbanden noodgedwongen butyls in mijn hoge carbon wielen heb moeten leggen (Michelin heeft geen demonteerbare binnenventielen) ben ik ook overtuigd van het comfortverschil van latex.
Nergens voor nodig, je hebt ook deze verlengers (holle pijpjes) waar je de kern gewoon in je ventiel kunt laten zitten:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat daar niks mis mee is.

http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=13615
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 sep 2013 14:34

loos schreef:
lvgh schreef: Sinds ik na die klapbanden noodgedwongen butyls in mijn hoge carbon wielen heb moeten leggen (Michelin heeft geen demonteerbare binnenventielen) ben ik ook overtuigd van het comfortverschil van latex.
Nergens voor nodig, je hebt ook deze verlengers (holle pijpjes) waar je de kern gewoon in je ventiel kunt laten zitten:
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat daar niks mis mee is.

http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=13615
Dan moet je de ventielen open laten staan, en mijn Michelin ventielen lekken dan (allemaal) lucht.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39672
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 sep 2013 14:34

Maar dan moet je ze wel open laten staan. Topeak heeft betere (imho) waarbij je de ventielen kunt sluiten.
Less is bore

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 18 sep 2013 22:32

Die holle pijpjes schroef je dus over een openstaand ventiel. Mijn ervaring met conti bibas is dat de band dan wel lucht verliest. Maar goed contis hebben juist een verwijdrrbaar ventiel.
Stel dat je zo'n hol buisje als ventielverlenger over een openstaand ventiel gebruikt en je pompt je band onderweg op met een CO2 patroon gaat dat dan goed. Drukt de CO2 het ventiel dan niet dicht tijdens het oppompen omdat het toch anders is dan met de CO2 pomp direct op het ventiel?
Welke bibas behalve Conti hebben een losse kern?
The wind is my friend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13536
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 sep 2013 08:33

Schwalbe heeft iig ook verwijderbare kernen. Zijn ook betere binnenbanden dan conti vind ik. Lopen een stuk minder af. De conti light verliest bij mij in twee dagen gewoon 1,5 - 2bar. De schwalbe max een halve en beide wegen ze 70 gram.

Als je een buisje eroverheen schoeft moet dat buisje wel weer afgesloten kunnen worden, anders verlies je gegarandeerd lucht.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 19 sep 2013 10:18

Een paar weken geleden ben ik voor het eerst met mijn Notubes Alpha 340's het hooggebergte in geweest. Toch wel een beetje met de verhalen in dit topic in het achterhoofd was ik vrij behoudend in de afdalingen. Totdat ik in de eerste 6 km van de afdaling van de Ventoux richting Bedoin zwaar mot kreeg met een schijterige fransoos in een Peugeot die constant met zijn remlichten aan de berg aftufte en het verdomde om even ruimte te maken om er voorbij te gaan. Ik heb toen echt heel flink in de ankers moeten hangen en de velgen waren flink heet.... Maar ik kan gelukkig melden dat er niets is ontploft.... (met Vredestein Fortezza's en normale binnenbanden overigens)

ajuin
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2010 18:34

ajuin 13 okt 2013 14:51

Ik heb ook de Marmotte meegereden en heb ze zien staan daar een bende met ontplofte banden in de eerste bochten van de afdaling Glandon. Ik ben een dame (58) reed voor het eerst de Marmotte mee, bij aanvang van de Marmotte had ik mijn bandendruk verlaagd en steeds pompend geremd. Bovendien halfweg de afdaling een sanitaire stop gemaakt, waarbij de velgen konden afkoelen. (De klok stopt toch tijdens die afdaling!? dus waarom de haast? Banden kan je terug op druk zetten vlak voor de meetmat terug begint (afdaling Galibier is niet zo steil en technisch). Och ja, ik rij met Fulcrum 0 en vittoria-corsa CXIII (gaat als een speer !)

Devoronian
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 aug 2013 11:17
Locatie: Apeldoorn

Devoronian 13 okt 2013 18:42

Toch vreemd dat dit zo vaak gebeurd en dat je dit nooit op tv ziet of er over hoort

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 okt 2013 19:40

Waar had je dan verwacht wat te horen? Bij Kassa of Radar? Of gewoon het NOS journaal ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie