Ik rij een SR1 met Ultegra en de FSA cranck. Helaas was de Wilier versie na een paar weken kapot. Speling op het lager en doordat de dealer, Italworks, onder garantie vervangen door dezelfde van FSA maar zonder Wilier logo. Jammer vd looks maar crank loopt heerlijk licht en geloof me geen ratel. In dit geval gaan looks en presentatie hand in hand.drahnier schreef:Volg dit forum (en vooral dit topic!) al heel lang passief maar heb nu zelf een vraag.
Sta op het punt een Wilier Cento 1SR te kopen (matt-black), met Ultegra11speed en Mavic Cosmic SLR.
Mijn FM raadde me aan om ipv het crankstel aangeboden door Wilier niet te gebruiken maar wel het originele van Ultegra. Volgens hem zou dit een 'ratelend' geluid geven.
Iemand ervaring hiermee?
Wilier-crankstel heeft vooral de "looks" als voornaamste troef!
Wilier
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook
Er heeft in de fiets van een paar maanden geleden een test over Crankstellen ingestaan. De FSA SLK Light crank kwam daar als heel goed uit de test. Juist het schakelen werd speciaal benadrukt. Dus waar jou fietsenmaker dit vandaan haalt is mij een raadsel. Uit eigen ervaring; op mijn SR zit ook zo'n crank, ik vind de FSA crank beter omdat hij veel stijver is als de Ultegra crank en daarnaast zijn de looks doorslaggevend.drahnier schreef:Volg dit forum (en vooral dit topic!) al heel lang passief maar heb nu zelf een vraag.
Sta op het punt een Wilier Cento 1SR te kopen (matt-black), met Ultegra11speed en Mavic Cosmic SLR.
Mijn FM raadde me aan om ipv het crankstel aangeboden door Wilier niet te gebruiken maar wel het originele van Ultegra. Volgens hem zou dit een 'ratelend' geluid geven.
Iemand ervaring hiermee?
Wilier-crankstel heeft vooral de "looks" als voornaamste troef!
Stijver dan Ultegra is a. feitelijk onjuist b. niet te voelen c. niet van belang voor een toerist.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
+1havana schreef:Stijver dan Ultegra is a. feitelijk onjuist b. niet te voelen c. niet van belang voor een toerist.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Nee, onjuist.jcvoo schreef:Er heeft in de fiets van een paar maanden geleden een test over Crankstellen ingestaan. De FSA SLK Light crank kwam daar als heel goed uit de test. Juist het schakelen werd speciaal benadrukt. Dus waar jou fietsenmaker dit vandaan haalt is mij een raadsel. Uit eigen ervaring; op mijn SR zit ook zo'n crank, ik vind de FSA crank beter omdat hij veel stijver is als de Ultegra crank en daarnaast zijn de looks doorslaggevend.drahnier schreef:Volg dit forum (en vooral dit topic!) al heel lang passief maar heb nu zelf een vraag.
Sta op het punt een Wilier Cento 1SR te kopen (matt-black), met Ultegra11speed en Mavic Cosmic SLR.
Mijn FM raadde me aan om ipv het crankstel aangeboden door Wilier niet te gebruiken maar wel het originele van Ultegra. Volgens hem zou dit een 'ratelend' geluid geven.
Iemand ervaring hiermee?
Wilier-crankstel heeft vooral de "looks" als voornaamste troef!
"...... Aber auch die schwächeren linken Arme liegen bei fast allen Kurbeln im Testfeld über 80 N/mm. Analog zu den Tretlagersteifigkeiten von Rahmen ist dies der Wert, der für jedes Fahrergewicht uneingeschränkt zu empfehlen ist.
Signifikant unter dieser Grenze liegen die Modelle SL-K von FSA, Force von Sram und Fast Foot von Tune. Deren Steifigkeiten unter 70 N/mm ......"
http://www.roadbike.de
Om te beginnen al enorm bedankt voor de reacties. Had op voorhand wel de 2 "strekkingen" verwacht en dat maakt het boeiend.
Misschien nog een beetje proberen verduidelijken wat FM zei/bedoelde (of wat ik ervan begreep): hij zei dat de tandwielen vooraan speciaal 'geslepen' waren bij de Ulterga 11speed en de ketting nooit zo soepel zou draaien op een FSA crankstel. Ging er hem, volgens mij, niet echt over dat het FSA crankstel minderwaardig was aan die van Ultegra.
Voor mij allemaal veel te technisch maar had wel gevoel dat FM het als goede raad meegaf. Zou 30 euro extra zijn ipv de originel FSA/Wilier crank dus dat kan het (verkoops)argument niet zijn.
Terwijl ik hier ben: nog iemand tips ivm wielen voor de Cento (en ja, de looks zijn ook belangrijk)?
Misschien nog een beetje proberen verduidelijken wat FM zei/bedoelde (of wat ik ervan begreep): hij zei dat de tandwielen vooraan speciaal 'geslepen' waren bij de Ulterga 11speed en de ketting nooit zo soepel zou draaien op een FSA crankstel. Ging er hem, volgens mij, niet echt over dat het FSA crankstel minderwaardig was aan die van Ultegra.
Voor mij allemaal veel te technisch maar had wel gevoel dat FM het als goede raad meegaf. Zou 30 euro extra zijn ipv de originel FSA/Wilier crank dus dat kan het (verkoops)argument niet zijn.
Terwijl ik hier ben: nog iemand tips ivm wielen voor de Cento (en ja, de looks zijn ook belangrijk)?
-
- Forum-lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 08 dec 2012 19:12
De reden dat wilier de fsa crank plaatste heeft te maken met het bottom bracket 386 type. De bracket is breder dan de normale waardoor het bij behorende crankstel 'teruglopende' armen heeft. Ik rijd zelf met rotor 3D+ en merk heel weinig van de te brede inbouw breedte! Vorige week de 'air' getest in Italië, wat een strakke fiets zeg!! Wowwwww!
Gisteren even een prijsopgave gedaan van de Air bij Salden. 4550 euri met FSA Wilier custom made onderdelen, Chorus groep, Fulcrum Red Wind XLR 50mm wielen en Look Keo Blade Carbon pedalen. Nog even doorsparen, maar dan moet het er volgend jaar maar van komen.wilierSven schreef:De reden dat wilier de fsa crank plaatste heeft te maken met het bottom bracket 386 type. De bracket is breder dan de normale waardoor het bij behorende crankstel 'teruglopende' armen heeft. Ik rijd zelf met rotor 3D+ en merk heel weinig van de te brede inbouw breedte! Vorige week de 'air' getest in Italië, wat een strakke fiets zeg!! Wowwwww!
Laatst gewijzigd door Herman_N op 05 okt 2013 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
]
Nee, onjuist.
"...... Aber auch die schwächeren linken Arme liegen bei fast allen Kurbeln im Testfeld über 80 N/mm. Analog zu den Tretlagersteifigkeiten von Rahmen ist dies der Wert, der für jedes Fahrergewicht uneingeschränkt zu empfehlen ist.
Signifikant unter dieser Grenze liegen die Modelle SL-K von FSA, Force von Sram und Fast Foot von Tune. Deren Steifigkeiten unter 70 N/mm ......"
http://www.roadbike.de[/quote]
Er zijn meerdere soorten SLK cranks van FSA .. geen idee welke in deze test staan.
Nee, onjuist.
"...... Aber auch die schwächeren linken Arme liegen bei fast allen Kurbeln im Testfeld über 80 N/mm. Analog zu den Tretlagersteifigkeiten von Rahmen ist dies der Wert, der für jedes Fahrergewicht uneingeschränkt zu empfehlen ist.
Signifikant unter dieser Grenze liegen die Modelle SL-K von FSA, Force von Sram und Fast Foot von Tune. Deren Steifigkeiten unter 70 N/mm ......"
http://www.roadbike.de[/quote]
Er zijn meerdere soorten SLK cranks van FSA .. geen idee welke in deze test staan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 18 nov 2012 13:18
Het was inderdaad voor werkbmiller schreef:In welk verband ga je die testen uitvoeren? Als het je werk is ben ik jaloers.wiliermike schreef:Zondag 2 daagjes naar Wilier in Italie, de nieuwe Cento1 Air en de GTR testen aan de voet van de Dolomieten. Zin in, jullie horen de resultaten wel!
Sowieso geen straf om fietsen te testen natuurlijk.
Heb de nieuwe Cento1 AIR mogen testen.
Hele strakke fiets die zeker tijdens snel dalen, heel goed de bocht om gaat.
Verder vooral erg dik om te zien en het verhaal achter de aerodynamica lijkt te kloppen.