Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Roadlite of Cannondale Caad 10 of andere racefiets

henniekuiper
Forum-lid

henniekuiper 14 okt 2013 21:38

Afgelopen weekend naar Bike Motion geweest en daar een Cycle Fit bikefitting meting gedaan. De uitkomsten hiervan wil ik gebruiken om mijn eerste racefiets te kopen. Ik heb relatief korte benen (BBL 85.3, lengte 1.92). Fietsen die ik op het oog heb zijn de roadlite en de caad 10 (of 8). Ik vraag me echter af of deze geschikt zijn gelet op onderstaande meetgegevens.

Voor de roadlite geeft de canyon website en helpdesk aan dat maat 56 (M) met eventueel een verlengde stuurpen geschikt zou zijn. Ik twijfel omdat meting aangeeft dat de advies bovenbuislengte 59.9 cm is terwijl de roadlite met maat 56 een bovenbuislengte van 54.5 heeft. Ik vind het lastig de meetgevens te duiden en met de geometriedata van de racefietsen die ik op het oog heb, de juiste maat te vinden. Graag maak ik gebruik van jullie kennis op gebied van geometrie. Of raden jullie een andere fiets aan, gelet op meetgegevens?

Type fietser
Type fiets Race
Categorie Toerfietser
Maten
Binnenbeenlengte 85.3 cm
Bovenbeenlengte 64.2 cm
Romplengte 69 cm
Armlengte 75 cm
Schouderbreedte 50 cm
Linker voet: lengte 27 cm
Rechter voet: lengte 26.9 cm
Rotatie voet meten? Ja
Linker voet: rotatie 1 7°
Linker voet: rotatie 2 7°
Linker voet: rotatie 3 7°
Rechter voet: rotatie 1 7°
Rechter voet: rotatie 2 7°
Rechter voet: rotatie 3 7°
Onderdelen
Afwijkende zooldikte schoen? Nee
Zadel Selle Italia Flite (all types)
Crank opties Beperkt variabel
Pedaal Shimano SPD-SL
Stuur Universal default (race)
Shifters Shimano STI new
Advies
Zadel hoogte 73.3 cmZ
Frame hoogte 55.8 cmH
Frame lengte 59.9 cmL
Inclinatie 16.6 cmI
Reach frame 42.1 cmRF
Stack frame 53.4 cmSF
Terugstand zadel 6.3 cmT
Afstand zadel - stuur 59.5 cmS
Hoogte verschil zadel - stuur 8.6 cmN
Crank lengte 172,5 mmC
Stuurbreedte 44 cmB
Schoenplaat links 12.6 cmSP
Schoenplaat rechts 12.5 cmSP
Wedges links 2WL
Wedges rechts 2WR
Laatst gewijzigd door henniekuiper op 19 okt 2013 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

rien
Forum-lid

rien 15 okt 2013 08:51

Meet gegevens zijn niet heilig, maar de richting waarin je moet is zoeken is wel duidelijk.
Jij hebt een verhoudingsgewijs lang en laag frame nodig.
Wat je dus nodig hebt is een frame met een lage balhoofdbuis.
Het mooie is dat reach en stack bij beide frames wordt opgegeven. Je ziet dat een Caad 10 behoorlijk langer is dan een roadlite.
Een Roadlite M(56) heeft een reach van 370 met een stack van 577mm, een Caad10 maat 58 een Reach van 399 en een stack van 579mm.
Een Caad maat 56 een Reach van 394 en stack van 560.
Een Caad10 lijkt me dus veel geschikter voor je.

henniekuiper
Forum-lid

henniekuiper 15 okt 2013 20:07

Dankjewel Rien, dit is weer een stap in de goede richting!

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 15 okt 2013 21:10

Een Canyon Roadlite is inderdaad een meer comfort gerichte fiets met een iets hoger balhoofd dan gemiddeld. Bij uitstek (maar niet alleen) geschikt voor mensen die niet al te diep willen/kunnen zitten en/of voor mensen die een korte bovenbouw hebben.

Hebben ze je binnen beenlengte gemeten met een spijkerbroek of ander soort wat strakkere broek aan? Dan kan dat zomaar 1-2 cm schelen. bij voorkeur in je ondergoed of fietskleding is het beste.

Dit soort metingen geven een indicatie en zijn meer een hulp middel in het zoeken van wat het beste bij je past dan dat je ze heel strikt kunt gebruiken voor de juiste fietsmaat.

Ik zie dat je binnenbeenlengte nogal kort is daarom de vraag of er in je spijkerbroek is gemeten. Verder geven ze dan aan dat je zadel op 73,3 cm zou moeten staan. In de praktijk kan dat misschien wel 2 cm meer zijn. (binnenbeenlengte x 0,885 = zadelhoogte is één van de vele formules die je kunt hanteren) Dit is dan de hoogte center crankas - hoogste punt zadel. Andere formules nemen dan weer de center pedaalas in neerwaartse stand. Echter bij alle formules kun je maars bij zetten!. Moeilijkste te meten maar goede manier is dat je knie een hoek maakt van 25 graden.

Als echter je zadel 2 cm hoger zou uitkomen (misschien door verkeerd meten van binnenbeenlengte wel 3 cm) dan heeft dat invloed op de hoogte van je stuur en zelfs in bepaalde mate op de lengte van de bovenbuis.

Ik zie geen gegevens die een indicatie geven over je omvang en of je een flexibel lichaam hebt. (iemand die wat zwaarder is mag je van verwachten dat die minder diep zit tegenover een heel slank iemand bijv)

Als je inderdaad lichaamsverhoudingen hebt waarbij je uitkomt op kortere benen/langer bovenlichaam dan gemiddeld dan is er genoeg keus. Andersom is moeilijker. Omdat je (bovenbuis) lengte nodig hebt maar niet veel lengte in de hoogte, zal een frame met behoorlijke sloping voor het zicht een mooiere verhouding geven.

Ik heb even geen goede alternatieven maar misschien kunnen anderen met jouw afmetingen je suggesties geven.

henniekuiper
Forum-lid

henniekuiper 15 okt 2013 21:39

GoldenRatio: dan voor je input: de meting is met fietsbroek verricht, echter bij een eerdere en andersoortige meting (instelbare meetfiets) bij een FM had ik zover ik me kan herinneren een hogere zadelhoogte dus jouw 2 cm hoger scenario zou best wel eens een heel reeel scenario kunnen zijn. Ik ben 1.91 m lang en weeg rond de 100 kg, met relatief korte benen. Mijn voorkeur heeft een wat comfortabele houding, niet te diep. Suggesties van anderen zijn welkom!

henniekuiper
Forum-lid

henniekuiper 19 okt 2013 11:15

Iemand nog een suggestie voor een andere racefiets?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 19 okt 2013 12:42

De verhouding binnenbeenlengte/lichaamslengte is gemiddeld 0,48.
Bij jou is de ratio 0,446; dat is wel heel extreem.

Misschien moet je beginnen je binnenbeenlengte zelf nog eens goed op te meten (met hulp van iemand anders).
Dit doe je staand tegen een muur met je voeten naast elkaar en een boek.
Het boek flink aandrukken en haaks op de muur zetten.
En zoals gezegd, geen spijkerbroek (maar liever een sportbroek).

Daarna kunnen we je verder adviseren. (maar de Roadlite valt sowieso af).
Afbeelding

henniekuiper
Forum-lid

henniekuiper 19 okt 2013 19:54

Nameting leert dat de BBL echt 85 cm is. De eerdere meting was overigens professioneel verricht afgelopen zaterdag op de stand van Cycle Fit-stand op de Bike Motion, met een wielrenbroek aan. Wellicht extreem maar kan het niet veranderen :-) Nu met dit gegeven verder op zoek naar een geschikte racefiets!

codex
Forum-lid

codex 19 okt 2013 19:57

Ik ben net zo lang ongeveer (190cm bij 84kilo).
Dus 15 kilo lichter dan jij bent, daarom lijkt mij voor jou... als toch behoorlijk zwaargewicht ;) ...een Synapse van Cannondale ook een goede optie. Zit je een stuk comfortabeler(lees minder diepe zit) op, dan op een Caad10.(ik heb een Caad10 gehad en nu een Synapse...daardoor kan ik ook goed de verschillen aangeven).

De caad8 geeft ook een wat hogere zit dan de caad10 overigens.

Bij een goede zaak willen ze dat je wel uitleggen hoe dat nu precies zit.En op de Cannondale site staan wel de framematen en de bijpassende afmetingen.De balhoofdlengte is belangrijk bij een wat (comfortabeler zit) en de lengte van de bovenbuis.

Je moet met je gewicht wel goede velgen aanschaffen.Omdat de standaard velgen wel eens wat te licht kunnen zijn(meestal berekend tot zo'n 85kilo).
Het forum staat vol over sterkere velgen voor zwaardere fietsers( zie zoekfunctie)

Dit zeg ik ook , omdat ik me kan voorstellen dat je met die lengte en dan samen met je gewicht, niet de lenigste bent en daardoor zou ik je aanraden om voor een comfortabeler zittende fiets te gaan ,als bv de Synapse of Specialized Secteur of Sp. Roubaix of Trek Domane(prachtige fiets trouwens) en er zijn er nog wel een paar anderen.

Ben je niet zo heel handig, kies dan voor een zaak in de buurt van je woonplaats.
Dat is erg gemakkelijk voor adviezen en aanpassingen/kleine veranderingen aan je fiets als je hem hebt gekocht.
Ben je juist handig, kan je ook een fiets van verder aanschaffen.
en natuurlijk tweedehands kan ook.

en nu heb je juist veel akties in deze tijd van het (na)jaar, want ze willen wel af van de modellen van dit jaar(de 2014 modellen staan er immers al).Dat levert soms dikke kortingen op.Zodat je eventueel je uitgespaarde geld,weer kan besteden aan goede velgen.(wielen) en/of kleding&schoenen/pedalen e.d.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 19 okt 2013 20:10

OK, je hebt dus echt korte benen. Dan valt de Roadlite en Synapse dus af, en zit je vanzelf al comfortabeler op een frame met een racy geometrie, omdat je zadel minder omhoog hoeft.
De Canyon AL in de maat XXL heeft een bovenbuislengte van 60 cm en dat is prima voor jou.
Door het langere balhoofd zit je relatief comfortabel.
Cannondale CAAD 10 maat 60 heeft een bovenbuis van 59, maar een iets grotere reach dan de 63 (die meestal door mensen met lange benen gekozen wordt). Ook daast ben jij prima op te zetten.
Ik b.v. zit prima met mijn 190 cm en BBL van 93 prima op een Canyon AL XL.

moraal van dit verhaal: kies je framemaat op bovenbuislengte (reach) en niet op binnenbeenlengte; kijk wel naar de geometrie van het frame i.v.m. je eigen behoeftes.
Afbeelding

henniekuiper
Forum-lid

henniekuiper 19 okt 2013 22:09

Codex en Loos, dank voor jullie bijdragen. Ik kan hier verder mee.

peter1981
Forum-lid

peter1981 19 okt 2013 22:28

henniekuiper schreef:Iemand nog een suggestie voor een andere racefiets?

Trek`s hebben volgens mij ook een vrij lange bovenbuis en vandaag bij bike fun de hele collectie nog eens rustig kunnen bekijken ( was een Trek show) en vond ze ook nog eens heel mooi.
Lekker rustig kwa kleurstellingen en volgens mij zeker niet duurder dan een Cannondale.
Kwa prijs is een Canyon natuurlijk bijna niet te verslaan maar kwa looks kunnen ze in mijn ogen totaal niet mee aan een Trek of Cannondale
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie