Shimano onderdelen combineren
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 08 sep 2009 23:23
Goedemiddag,
Kan ik een shimano deore xt 48/36/26t crankstel combineren met een shimano ultegra groep?
het crankstel gaat wel passen op mijn huidige frame, maar waar zitten de valkuilen in zo'n verbouwing? of kan dit sowieso al helemaal niet?
Op mijn tweede racer heb ik een SRAM CX crank met 46/36 setup wat erg goed bevalt overigens. Om mijn andere fiets wat meer allround te maken (met mijn fysiek dan!) was ik benieuwd of dit gaat lukken. Deze heeft nu een ultegra triple met 48/39/30.
mvg, kareltje71
Kan ik een shimano deore xt 48/36/26t crankstel combineren met een shimano ultegra groep?
het crankstel gaat wel passen op mijn huidige frame, maar waar zitten de valkuilen in zo'n verbouwing? of kan dit sowieso al helemaal niet?
Op mijn tweede racer heb ik een SRAM CX crank met 46/36 setup wat erg goed bevalt overigens. Om mijn andere fiets wat meer allround te maken (met mijn fysiek dan!) was ik benieuwd of dit gaat lukken. Deze heeft nu een ultegra triple met 48/39/30.
mvg, kareltje71
@klimmer, kom er maar in!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13784
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je crank past, dan ben je het grootste probleem kwijt.
Heb je een frame voor een klemband voorderrie, dan moet het gaan.
Voorderrie zou ik wel een mtb variant nemen, xt bv.
Kettinglijn kan inderdaad wel een struikelblok zijn, vooral op het grote blad
Heb je een frame voor een klemband voorderrie, dan moet het gaan.
Voorderrie zou ik wel een mtb variant nemen, xt bv.
Kettinglijn kan inderdaad wel een struikelblok zijn, vooral op het grote blad
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 08 sep 2009 23:23
Wat kunnen de problemen zijn met de kettinglijn? dat ik een aantal versnellingen niet kan gebruiken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
De problemen met de kettinglijn komen voort uit het feit dat je bij de veel gebruikte combinaties constant met een schuine kettinglijn rijdt, meer dan bij een race-setup. De bladen bij een mtb.crank kennen een grotere afstand tot de framebuis dan bij een racefiets het geval is, en achter bestaat er ook al een verschil van 5 mm. in de inbouwbreedte, d.w.z. 2,5 mm. aan de drive-side. Het middelste blad vooraan staat dus bij lange na niet in het verlengde van het midden van je cassette. Nu weet ik niet welk b.b. je gebruikt, misschien kun je daar de nodige mm. winnen door een kortere trapas versie te monteren?
Je schrijft dat je op je andere fiets de door @Klimmer zo bewierookte supercompact gebruikt, ik denk dat hij ook nog wel iets over dit onderwerp kan melden (zoals al door @Havana verondersteld) omdat hij daar nogal wat ervaring mee heeft.
Je schrijft dat je op je andere fiets de door @Klimmer zo bewierookte supercompact gebruikt, ik denk dat hij ook nog wel iets over dit onderwerp kan melden (zoals al door @Havana verondersteld) omdat hij daar nogal wat ervaring mee heeft.
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 08 sep 2009 23:23
Die TA Carmina had ik nog niet gevonden, da's een goede tip. Zeker als er een triple gebouwd kan worden met de volgende keuzes:
110 x 74 Triple, black finish (Smallest middle chainring 33 teeth. Smallest inner, 24 teeth)
Dat biedt dus mogelijkheden voor mijn triple die ik echt heel graag wil hebben: 46-36-26 met een 12-28 casette achter, of misschien wel een 11-26....keuzes, keuzes, allemaal keuzes
De 11-26 heb ik nu ook in combinatie met een 46-36 setup en dat bevalt prima. De 26 kan er dan bij voor als het oude lijf echt moe wordt en de beentjes vol zijn gelopen.
Het probleem met de kettinglijn is mij nu ook duidelijk, bedankt voor de uitleg. Nu eens kijken wie deze TA carmina kan leveren, inclusief een nieuw BB voor mijn BSA68 frame.
groeten, kareltje71
110 x 74 Triple, black finish (Smallest middle chainring 33 teeth. Smallest inner, 24 teeth)
Dat biedt dus mogelijkheden voor mijn triple die ik echt heel graag wil hebben: 46-36-26 met een 12-28 casette achter, of misschien wel een 11-26....keuzes, keuzes, allemaal keuzes
De 11-26 heb ik nu ook in combinatie met een 46-36 setup en dat bevalt prima. De 26 kan er dan bij voor als het oude lijf echt moe wordt en de beentjes vol zijn gelopen.
Het probleem met de kettinglijn is mij nu ook duidelijk, bedankt voor de uitleg. Nu eens kijken wie deze TA carmina kan leveren, inclusief een nieuw BB voor mijn BSA68 frame.
groeten, kareltje71
Het leuke van een triple is nu juist het grote bereik zonder dat je achter in gaten of een cirkelzaag gaat vervallen.
Daarom snijdt een wegtriple met 46-36-26 geen hout, het midden- en buitenblad zijn kleiner dan nodig.
De 26 is wel okee, je kan dan met een 12-25 of zelfs 23 gaan rijden...
Daarom snijdt een wegtriple met 46-36-26 geen hout, het midden- en buitenblad zijn kleiner dan nodig.
De 26 is wel okee, je kan dan met een 12-25 of zelfs 23 gaan rijden...
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 08 sep 2009 23:23
Beste Kees,
Deze setup is voor mijn fysiek en mogelijkheden het beste op basis van mijn ervaringen met mijn andere fiets die al een 46-36 setup met een 11-26 achter heeft. Bij 80 tot 90 omwentelingen per minuut rijdt ik met een 46 voor en 15 of 17 achter rond de door mij gewenste snelheden. Zie je hoe vaak ik het woordje mijn en mij gebruik? Persoonlijk dus, en hierdoor snijdt het voor mij wel hout. Ik heb geen groot bereik nodig, wil graag de versnellingen dicht bij elkaar houden in het door mij gewenste bereik.
De 36 in het midden is heerlijk als het licht tot matig omhoog gaat, de 26 is gereserveerd voor als het echt omhoog gaat.
Ik ben al wat ouder, ken mijn beperkingen en deze setup gaat voor mij werken, dat weet ik zeker.
Deze setup is voor mijn fysiek en mogelijkheden het beste op basis van mijn ervaringen met mijn andere fiets die al een 46-36 setup met een 11-26 achter heeft. Bij 80 tot 90 omwentelingen per minuut rijdt ik met een 46 voor en 15 of 17 achter rond de door mij gewenste snelheden. Zie je hoe vaak ik het woordje mijn en mij gebruik? Persoonlijk dus, en hierdoor snijdt het voor mij wel hout. Ik heb geen groot bereik nodig, wil graag de versnellingen dicht bij elkaar houden in het door mij gewenste bereik.
De 36 in het midden is heerlijk als het licht tot matig omhoog gaat, de 26 is gereserveerd voor als het echt omhoog gaat.
Ik ben al wat ouder, ken mijn beperkingen en deze setup gaat voor mij werken, dat weet ik zeker.