Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielset, Fulcrum 1 of toch handgespaakt?

PDM-Retro
Forum-lid

PDM-Retro 22 okt 2013 14:19

Dit jaar heb ik voor het eerst wat kilometers gemaakt (3500km). Mijn voornemen is om dat volgend jaar in ieder geval te evenaren of te verbeteren. Nu de winter in aantocht is, wil ik een Tacx kopen om ook met slecht weer en wanneer het donker is te blijven trainen. Ik wil mijn Shimano RS30 gebruiken voor de Tacx. Dat betekent dat ik nieuwe wielen mag/moet kopen voor mijn fietsavonturen! Mijn budget is plusminus 550. Ik heb mijn oog laten valen op de Fulcrum Racing 1 van Mantel Bikeparts. Maar ik ben vrij lang (1.98 meter) en daardoor dus relatief zwaar (102kg). Door het fietsen ben ik al 11 kg afgevallen en het plan is om nog meer af te vallen maar lichter dan 95 kg zal ik niet zo snel worden. Een fietsenmaker raadde mij aan om daarom voor de handgespaakte wielen te gaan. Die zouden heel stijf gemaakt kunnen worden en voor mij de perfecte all-round band zijn. Het meeste rij ik in Nederland (dus vlak) maar het lijkt me erg leuk om af en toe ook wat meer klimwerk te doen.

Hebben jullie tips wat jullie zouden doen in mijn positie? En wanneer jullie voor een handgespaakt wiel zouden gaan, bij wie zouden jullie dan je bestelling plaatsen en waar moet ik dan op letten? Velgen, spaken en zo ja op welke?

Enig idee of er ook mogelijkheden zijn in de buurt van Den Haag? Dat lijkt me wel handig in verband met eventuele reparaties (of heb je die niet/nauwelijks bij handgespraakte wielen?

Ik heb nog even nagedacht over wielen met een two-way-fit maar aangezien ik echt twee linkerhanden heb, weet ik niet of tubes nu zo handig zijn voor mij? Ik heb hierover nagedacht om dat ik nu al schrik krijg van het krijgen van een klapband bij een flinke daling.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik heb al zo veel tegengestelde dingen gehoord...

joopi
Forum-lid

joopi 22 okt 2013 14:34

2-way fit betekent dat je er gewone draadbanden met binnenbandjes OF die nieuwe tubeless banden op kan zetten. Dus geen tubes! Verder: net iets boven je budget, maar ik gebruik al jaren de Shimano C24-CL wielen. Licht, stijf, bombproof en werkelijk geen omkijken naar. In geval van spaakbreuk (onwaarschijnlijk overigens, hooguit na een ongelukje) door elke FM te repareren.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 okt 2013 15:29

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 22 okt 2013 15:55

Een paar stickies hier en daar zouden wellicht helpen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 22 okt 2013 16:06

Zoran (bikexperto) bouwt voor +\-€350,00 een bomproof setje gewicht rond de 1550 gram dacht ik en op jou gewicht en doeleinden afgestemd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

dielange
Forum-lid

dielange 22 okt 2013 16:47

Hoi PDM-Retro,

Ik heb hetzelfde probleem qua lengte en gewicht (we zijn even lang en wegen evenveel).
Ik ga straks bij mijn nieuwe fiets een set wielen laten maken door Marc van http://wheel-tec.nl/introductie/.
Hij kan wielen bouwen die veel lichter, stijver en sterker zijn dan wat je kan kopen van de fabrikant. Hij geeft lange garanties en heeft klanten door het hele land.

kees0251
Forum-lid

kees0251 22 okt 2013 17:22

Voor dezelfde prijs?
Keith Bontrager:
Cheap, light, strong, choose two.
Cheap light strong, choose two

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 22 okt 2013 18:05

Marco Handgraaf schreef:Een paar stickies hier en daar zouden wellicht helpen.
Nee zeg. Dan lijken alle wielen goed. Jemig de pemig.

Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 22 okt 2013 18:48

dielange schreef:Hoi PDM-Retro,

Ik heb hetzelfde probleem qua lengte en gewicht (we zijn even lang en wegen evenveel).
Ik ga straks bij mijn nieuwe fiets een set wielen laten maken door Marc van http://wheel-tec.nl/introductie/.
Hij kan wielen bouwen die veel lichter, stijver en sterker zijn dan wat je kan kopen van de fabrikant. Hij geeft lange garanties en heeft klanten door het hele land.
Geef eens een paar voorbeelden dan.
Fulcrum Racing zero------------welk wiel volgens jou?veel lichter, stijver en sterker zijn dan wat je kan kopen van de fabrikant.
Kuipers fcc 38------------welk wiel volgens jou?veel lichter, stijver en sterker zijn dan wat je kan kopen van de fabrikant.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

jeroenvh
Forum-lid

jeroenvh 22 okt 2013 19:14

De eeuwige discussie over handgemaakt of fabriekswiel begint weer. Ik heb zelf jarenlang 100% probleemloos gereden met Fulcrum R1. Echte superwielen: zijdelings erg stijf, licht en comfortabel. Ik lees vaak de halleluja over wielbouwers, maar het verschil met een goed fabriekswiel als FR1 of Shamal is erg groot. Daar kan geen bouwer aan tippen. Dit komt voor een groot gedeelte omdat handgespaakt altijd met stalen spaken gebeurt, die per definitie meer flex met zich meebrengen.

jeroenvh
Forum-lid

jeroenvh 22 okt 2013 19:18

Ook worden vaak appels met peren vergeleken: Bomproof voor 350 van rond de 1550 gram is bijvoorbeeld qua naven en lagering echt niet te vergelijken met een Fulcrum/Camap naaf die in de FR1 gebruikt wordt. Prijs is hetzelfde, FR1 is echt een beter wiel op alle fronten.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 okt 2013 19:25

jeroenvh schreef:De eeuwige discussie over handgemaakt of fabriekswiel begint weer. Ik heb zelf jarenlang 100% probleemloos gereden met Fulcrum R1. Echte superwielen: zijdelings erg stijf, licht en comfortabel. Ik lees vaak de halleluja over wielbouwers, maar het verschil met een goed fabriekswiel als FR1 of Shamal is erg groot. Daar kan geen bouwer aan tippen. Dit komt voor een groot gedeelte omdat handgespaakt altijd met stalen spaken gebeurt, die per definitie meer flex met zich meebrengen.
Zijn wel een paar enorme feitelijke onjuistheden op een rij die je paar post.

Plaats reactie