Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merida of Wilier

Welke zouden jullie kiezen

Wilier Izoard XP Ultegra
18
56%
Merida Scultura EVO Dura Ace
11
34%
Merida Ride Carbon 95-30
3
9%

Totaal aantal stemmen: 32

Appy 85
Forum-lid

Appy 85 19 aug 2013 13:22

Hi, ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Rijdt momenteel op een 7 jaar oude Merida Road 880 die ik 2e hands heb gekocht. Deze is standaard Sora afgemonteerd en begint slecht te worden.

Naast deze racefiets heb ik ook nog een Merida mountainbike. Beide fietsen zijn gekocht bij een lokale fm. Dit bevalt mij goed en zal ik dus ook zeker weer willen.

Mijn budget is 1400 a 1800 euro. Heb mezelf er al wel iets in verdiept en heb in ieder geval op mijn wensenlijstje staan:
- carbon frame
- ultegra afmontage triple of compact

Nu zitten hier in de buurt twee fm die veel in racefietsen doen en zij hebben een aantal mooie aanbiedingen.

Een Wilier:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fi ... rd-xp.html

En 2 Merida's:
http://www.boonentweewielers.nl/fietsen ... -2012-3242

http://www.boonentweewielers.nl/fietsen ... ilver-3224

De fietsen zijn hier wel duurder maar ik heb reeds voor vergelijkbare fietsen scherpere aanbiedingen op het net zien staan en de FM gaf aan hier wel een heel eind in mee te kunnen. Wel moet ik wat extra betalen voor afstellen etc. Maar dit heb ik er wel voor over.

Wat lijkt jullie de interessantste fiets, en is deze op de aangeboden manier helemaal klaar of raden jullie nog modificaties aan?

Alvast bedankt voor de hulp.
Merida Scultura EVO Dura Ace Com
Merida Matts TFS Shark MTB

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 19 aug 2013 14:20

Met geen van de 3 doe je een verkeerder aankoop... Emotioneel doen ze me geen van allen niets, maar van alledrie ga je plezier hebben. De Merida's zijn qua geometrie wel verschillend. De Ride is een comfortfiets, terwijl de Scultura meer race gericht is. Ik zou toch even uittesten en kijken welke geometrie het beste bij jou past.

Wat dat betreft zou ik voor de Scultura gaan (als ik het geld had er voor over had gehad), aangezien die het dichtst bij mijn Race Lite 905 ligt. (En ik erg fijn vind fietsen). Ook de Dura-Ace shifters spreken mij aan. Maar die is dan gelijk ook een stuk duurder.

Compact moet je ding zijn en ik heb bij mijn Race Lite 905 ook de 34 vervangen voor een 39 i.c.m. een zwaardere cassette.

Sommigen vinden Merida een mtb-merk, maar dat slaat echt werkelijk nergens op... Merida biedt gewoon knappe fietsen aan voor zowel mtb als race. Ook leveren ze in beide takken fietsen aan prof teams. Als je Merida mtb jou bevalt, zullen de racefietsen van Merida dat jou ook doen. Tenzij een Willier meer emotie bij jou opwerkt (bij mij niet echt overigens... ;) )

Blauweboon
Forum-lid

Blauweboon 19 aug 2013 15:11

Tja, aan de Merida Scultura EVO Dura Ace doe je waarschijnlijk de beste koop aan, vandaar dat ik als advies hiervoor stem. Persoonlijk zou ik voor de Wilier gaan, vind ik veel mooier dan de wat saai ogende Merida's en Ultegra is ook dikke prima!
Afbeelding

Appy 85
Forum-lid

Appy 85 19 aug 2013 18:41

Dank voor de tips alvast.

Ik zal binnenkort ze bij de FM eens gaan proberen en kijken hoe de zit voor mij.

Uiterlijk is de Merida Scultura mijn favoriet, maar ben ook zo realistisch dat ik niet alleen voor de looks een fiets moet kopen. Maar voor dit geld wil ik toch ook wel iets wat ik mooi vind.

Heb de uitspraak, op een mooie fiets krijg ik vaker zin om op te stappen zeker al veel voorbij zien komen, dit gaat dan ook echt wel voor mij op.

Appy 85
Forum-lid

Appy 85 23 okt 2013 22:27

Dank voor de tips allemaal,
het is de Merida Scultura EVO geworden,

Kijken of ik er een plaatje bij kan zetten hier, deze zal ik ook in het (zo goed als dode) Merida forum plaatsen!

Afbeelding

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 25 okt 2013 11:10

Appy 85 schreef:Dank voor de tips allemaal,
het is de Merida Scultura EVO geworden,
Ah, toch voor die Merida gegaan uiteindelijk. Knap fietsje! Toch voor een sportiever fietsje gekozen... Mij bevalt dat in ieder geval en ik denk dat je veel plezier van de Merida zult hebben. Althans dat zou ik met een Scultura ook nog meer kunnen hebben...

Veel plezier met de Scultura! En idd is dat Merida topic zo goed als dood, dat klopt... :lol:

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 25 okt 2013 19:31

Je hebt absoluut de beste keuze gemaakt.
Merida word zwaar ondergewaardeerd als racefiets frame bouwer, terwijl ze hun eigen carbon frames bouwen, als een van de weinige
Tevens voor 50% eigenaar van Specialized en bouwt al jaren hun frames.
Je zal er veel plezier van hebben.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

Appy 85
Forum-lid

Appy 85 13 jun 2014 16:35

Ik rijd er inmiddels al weer enige tijd op en hij bevalt prima, helaas de eerste botsing en schade ook al gehad!

Plaats reactie