Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

tips & tricks bij afdalen

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 aug 2010 23:07

klaasie schreef:............Motorrijders zeggen dat ook als je achterop zit. Je moet in bochten mee gaan hangen en niet er tegenin gaan hangen.........

Dit vragen wij motorrijders idd altijd een een pasagier. Meehangen in de bocht. Anders heb ik het gevoel dat ik met drie man op de motor zit.
Live fast; die young. mijn blog

itcer
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 aug 2010 00:05

itcer 04 aug 2010 00:22

Misschien een heel belangrijke tip kijk NIET naar je kilometerteller. Je wordt ofwel gefrustreerd dat het te traag is en ga je meer risico's nemen ofwel ga je zodanig hard dat je er (nadat je op je teller hebt gekeken) je ongemakkelijk voelt.

Rijd de afdaling op gevoel zo gaat het veel beter en vlotter dan je zou durven hopen. En probeer ook de gedachte te behouden: als ik nu rem kom ik er zonder kleerscheuren vanaf.
Natuurlijk mag je af en toe wel eens over dat gevoel gaan ;)
life is simple: swim, bike, run, eat, sleep

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 04 aug 2010 00:29

FWR schreef: Ik begrijp dat dit de gedachte is, maar ik vraag me af of het echt zo werkt.


Jazeker. Probeer beide taktieken eens en voel je velgen na afloop. Als je bijvoorbeeld vastzit achter een paar bussen waar je niet voorbij komt heb je onderaan ook bloedhete velgen, terwijl er nauwelijks iets te voelen is als je lekker snel naar beneden bent gekomen.

hoorn
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 aug 2004 19:17

hoorn 04 aug 2010 13:47

FWR schreef:
twofourtwo schreef: Ik weet echt niet hoe het komt dat bergaf ik problemen heb. Als ik op het vlakke met rugwind 40km/h rij dan geniet ik ervan. (Voor zolang het duurt.) Doe ik 40km/h bergaf dan voel ik mij onveilig ... Ik heb echt geen idee waarom.

Dit heb ik precies hetzelfde. Ik heb vorig jaar met mijn werk een clinic gedaan met Hennie Kuiper en die zei dat hij nog niemand had gezien die zo bang was in afdalingen als ik.
Het is inmiddels wel ietsje beter (vooral omdat mijn huidige fiets beter op de weg ligt) maar ik vind het nog altijd vreselijk.

Het komt bij mij volgens mij omdat ik niet echt zelf bepaal hoe hard ik ga (dat zei spietpiet ook al min of meer). Ook heb ik het idee dat het meer komt door de versnelling dan door de snelheid. Ik durf met 45 af te dalen zolang ik maar niet meer versnel (waarschijnlijk geldt dat ook voor 60 maar zover durf ik het nooit te laten komen). In hele steile afdalingen (Redoute dit jaar) durf ik niet eens 20 te gaan.
Als ik een afdaling begin met een hoge snelheid (door op een top door te trekken) vind ik het begin meestal ook veel minder eng dan wanneer ik hem vanaf nul laat versnellen.
nickst schreef:wanneer je blijft remmen zal hierdoor blijvend frictie tussen remblok en velg zijn.
dit resulteert dan weer in warmte.
hierdoor zal de temperatuur langzaam oplopen.

wanneer je kortstondig "hard"remt zal de velg sneller warm worden, maar door de korte periode maar heel even warm worden.
Weer snel afkoelen wanneer er weer gestopt wordt met remmen.
hierdoor kan de rem/velg niet TE warm worden.
Ik begrijp dat dit de gedachte is, maar ik vraag me af of het echt zo werkt. Koelt je velg in die paar (tientallen) seconden dat je niet remt echt zo snel af?
En zou het verschil tussen 40 seconden niet remmen en 20 seconden niet remmen echt zo groot zijn?


Het verschil is er echt met remmen. In de afdaling worden je velgen loeiheet. Zeker als je bijna 100 kg weegt en met slepende remmen afdaalt. Tijdens Aple d'Huzes dit jaar meegemaakt dat we in een groepje achter een bus aan het afdalen waren. Ik heb daarbij geremd zoals het volgens velen hier hoort, dus regelmatig kort en hevig. Naast me fietste iemand die constant op een meter of 20/30 achter de bus bleef hangen in bocht 20 krreg hij dus een klapband (voor) Hij is met heel veel moeite op de fiets blijven zitten.

Verder had ik hetzlefe probleem als jij, ik durfde ook niet echt vollebak af te dalen. Alpe d'huzes was dit jaar mijn eerste kennismaking met het hooggebergte. Ik heb daar eerst op de Col d'Ornon "geoefend" ik ben gewoon achter mensen die goed leken af te dalen gaan rijden en op die manier leer je heel snel heel veel over rempunten en zo. Tijdens Alpe d'huzes was de topsnelheid 77 km/uur. Als je het vaker doet weet je ook tot hoever je je fiets kan belasten tot het fout gaat.

Zorg verder dat het niet fout kan gaan met je materiaal, dus goede banden, nieuwe binnenbanden en geen speling op/aan je fiets.

Succes.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 04 aug 2010 14:39

Met een auto in de bergen is het kwa remmen hetzelfde.
Mensen die slepend remmen krijgen oververhitte remmen met als gevolg dat ze na een tijdje aan de kant staan.
Gewoon pompend remmen is de oplossing, dus iedere keer iets krachtiger en dan weer loslaten.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 04 aug 2010 23:45

BonoCross schreef:Wat ik hier nog niet heb zien staan en wat volgens mij zeer belangrijk is: schuif niet te ver naar voren op je zadel. Blijf bij het insturen van bochten met je achterwerk wat achter op je zadel zitten. Het stuurt lekkerder en jij en je fiets zijn beter in balans.


Dat klopt helemaal en zeker als je laat voor de bocht vol in de remmen gaat en vooral je voorrem gebruikt, dan is het van belang achter op het zadel te gaan zitten. Vooral in de haarspelt bochten. De meeste mensen remmen nog teveel met de achterrem, wat ik dit jaar veel in de Dolemieten Marathon heb gezien. Je achterwiel breekt dan heel snel uit en voor je het weet lig je op de grond..
Dus het meeste met de voorem en tevens bij remmen met de achterrem
Ik spreek uit ervaring, want heb ook met de motor behoorlijk veel in het hoog gebergte gezeten.
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

michelangelo
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2010 21:24

michelangelo 05 aug 2010 01:14

Houd overzicht en controle. Alle tips en tricks die hierboven staan moet je natuurlijk ter harte nemen. Maar zorg dat je ten allen tijde op het onverwachte bent voorbereid. Houd je ogen op de weg en de wegkant.

Dat was mijn belangrijkste les na verschillende afdalingen in Frankrijk. Als recreant heb je te maken met andere weggebruikers en in mijn geval deze zomer... los lopende en zelfs over stekende dieren (honden!) Je voelt je hart in je keel kloppen als een beest aanstalten maakt om te gaan oversteken en zichtbaar jouw snelheid niet goed inschat, en jij de reactie van het beest niet.

Naar mensen kun je nog schreeuwen en een logische reactie forceren, maar hoe reageert een beest?
Ciao

nick-yan
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 jun 2008 21:37

nick-yan 05 aug 2010 13:36

tubes als je lek hebt in een afdaling zijn wel handig
geen te hoge velgen
gewoon gaan niet te veel denken (wel op de veiligheid letten
Afbeelding

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 05 aug 2010 18:44

Misschien is mijn daalprobleem te wijten aan het feit dat ik teveel een controle freak ben ... waarschijnlijk heb ik een gevoel van te weinig controle. Voor één of andere reden link ik dit aan mijn "liften" probleem, ... ik moet altijd de trappen nemen. Pijnlijke zaak als ik op het 10de verdiep moet zijn ;) In extreme gevallen neem ik de lift ... tijdens sollicitatie gesprekken bv :)

Bon, interessante thread en verschillende reacties tot nu toe, ik had niet verwacht dat er zoveel respons ging opkomen.

Thanks!
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

gerrit-1963
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 aug 2009 23:20

gerrit-1963 05 aug 2010 22:47

Rij de afgelopen dagen voor het eerst in Frankrijk en dus ook afdalen.

Van de hierboven genoemde tips, is wat mij betreft het "door de bocht heen kïjken" de beste tip. Dit voorkomt dat je steeds opnieuw verrast wordt door de bocht en zorgt er voor dat je kunt anticiperen, zeker als je dan ook nog de "bredere bocht" bekijkt, bijv. hoe de rotswanden lopen etc.

filsdanvers
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2010 00:15

filsdanvers 06 aug 2010 00:22

nog eentje misschien; genoeg speling op je remhendels zetten.
Daarmee bedoel ik dat je je remhendels/kabels zodanig afsteld dat ze zo dicht mogelijk tegen je stuur komen als je remt.
Dan kan je ze beter met je vingers omsluiten ipv van krampachtig te remmen met je vingertoppen en heb je zodoende een beter stuurcontrole.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 aug 2010 00:34

Zo los mogelijk lijkt me toch geen goed idee, je moet nog wel ruim genoeg ruimte over houden. Niet dat je na een paar keer hard remmen met je hendel tegen 't stuur aan zit.
Wel is 't zo dat veel toerfietsers de remmen veel te strak hebben staan, dan mis je de modulatie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie