tips & tricks bij afdalen
Ik heb vorig jaar in zeer steile een afdaling in Thailand gedaan. Vind het afdalen trouwens echt geweldig!
Mijn tip: zorg dat je fris en uitgerust de afdeling in gaat zodat je je goed kunt concentreren. Wanneer ik mezelf echt opgeblazen heb op een klim wacht ik even totdat mijn hartslag is teruggelopen.
Mijn tip: zorg dat je fris en uitgerust de afdeling in gaat zodat je je goed kunt concentreren. Wanneer ik mezelf echt opgeblazen heb op een klim wacht ik even totdat mijn hartslag is teruggelopen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02
nog is bedankt voor de tips, vandaag eerste daal-werk achter de rug. eerste deel was heel onwennig, nadien ging het beter en beter. niet tegenstaande dat er nog fietsers voorbij gezoefd kwamen ... oefening baart kunst!
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
Bij het schaatsen moeten we in de bocht ''onze heup inzetten".
Hoe gaat dit bij het wielrennen? Volgens mij niets over gelezen,...?
Forse afdaling van bv. 11% en wat doe ik met mijn heupen??
Linkse bocht, linkse heup naar beneden drukken??
Hoe doen de motorrijders dit?
Groet van Theo
Hoe gaat dit bij het wielrennen? Volgens mij niets over gelezen,...?
Forse afdaling van bv. 11% en wat doe ik met mijn heupen??
Linkse bocht, linkse heup naar beneden drukken??
Hoe doen de motorrijders dit?
Groet van Theo
theo de vries
-
- Forum-lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18
Hoe rechter je zit, hoe meer wind je vangt, hoe minder je versnelt.. Wel natuurlijk de handen in de beugel, maar dan zo recht mogelijk zitten.
Verder mis ik bij het voor-/achterremverhaal dat je in de bocht (mits je daar nog moet remmen) alleen de achterrem moet gebruiken. Dus voor de bocht vooral de voorrem, maar in de bocht enkel nog achter... Eens?
Verder mis ik bij het voor-/achterremverhaal dat je in de bocht (mits je daar nog moet remmen) alleen de achterrem moet gebruiken. Dus voor de bocht vooral de voorrem, maar in de bocht enkel nog achter... Eens?
Voor de bocht rem je met beide remmen, en in de bocht rem je beter niet.
Als je remt wil je fiets namelijk het liefst rechtdoor en kun je dus geen fatsoenlijke bocht meer maken. Moet je door omstandigheden toch remmen in een bocht dan moet je inderdaad niet de voorrem erbij pakken, dan heb je namelijk kans dat je jezelf onderuit remt.
Als je remt wil je fiets namelijk het liefst rechtdoor en kun je dus geen fatsoenlijke bocht meer maken. Moet je door omstandigheden toch remmen in een bocht dan moet je inderdaad niet de voorrem erbij pakken, dan heb je namelijk kans dat je jezelf onderuit remt.
Bij mij helpt het om het nemen van bochten te vergelijken met skiën. Niet dat ik goed kan skiën, heb het maar 1 keer gedaan, maar als je op de ski's slalomt verplaats je ook steeds je gewicht naar je buitenste been (denk ik, ben me nooit heel erg bewust van wat ik precies doe). Misschien is dat wel hetzelfde als "je heup inzetten" bij schaatsen? Als je dat ook doet in een bocht bij een afdaling doe je volgens mij automatisch een beetje wat je Cancellara ziet doen in dat filmpje.
Ik kan niet objectief vaststellen of ik echt beter en sneller daal sinds ik er zo over ben gaan nadenken maar ik heb het idee van wel.
Waar ik alleen echt de bibbers van krijg is slecht asfalt. Van die afdalingen in de ardennen met gaten in de weg en overal los grind, of van die plekken waar het grind juist helemaal weg is en het eruit ziet als een ijsbaan. Brrrr. Wat doen jullie op zo'n weg?
Ik kan niet objectief vaststellen of ik echt beter en sneller daal sinds ik er zo over ben gaan nadenken maar ik heb het idee van wel.
Waar ik alleen echt de bibbers van krijg is slecht asfalt. Van die afdalingen in de ardennen met gaten in de weg en overal los grind, of van die plekken waar het grind juist helemaal weg is en het eruit ziet als een ijsbaan. Brrrr. Wat doen jullie op zo'n weg?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
lancer schreef:Voor de bocht rem je met beide remmen, en in de bocht rem je beter niet.
Als je remt wil je fiets namelijk het liefst rechtdoor en kun je dus geen fatsoenlijke bocht meer maken. Moet je door omstandigheden toch remmen in een bocht dan moet je inderdaad niet de voorrem erbij pakken, dan heb je namelijk kans dat je jezelf onderuit remt.
Bij alleen achter remmen heb je kans op een highsider.
Denk maar even aan Beloki ( Waar LA ging crossen ).
Geen echt prettig vooruitzicht.
Enkele (ex)motorrijders kunnen hierover meepraten.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18
Het gaat hier om remmen IN de bocht he, dat je daar alleen je achterrem voor moet gebruiken. Beloki viel door te remmen op gesmolten asfalt en dat moet je sowieso niet doen, weet ik uit ervaring..
0774 schreef:Bij het schaatsen moeten we in de bocht ''onze heup inzetten".
Hoe gaat dit bij het wielrennen? Volgens mij niets over gelezen,...?
Forse afdaling van bv. 11% en wat doe ik met mijn heupen??
Linkse bocht, linkse heup naar beneden drukken??
Hoe doen de motorrijders dit?
Groet van Theo
Langzame bochten stuur je vanuit je heupen.
Snelle bochten: Bij een linker bocht druk uitoefenen op je rechter stepje en je linker clipon lichtjes naar voren duwen. Klinkt raar maar werkt perfect. (is me geleerd tijdens circuittraining)
En het belangrijkste, kijk waar je naartoe wilt.
Je ziet wel eens dat mensen net op die ene boom in een bocht gereden zijn. Als ze slippen en maar naar die boom blijven kijken waar ze niet op willen rijden dan sturen ze er automatisch naartoe.
Probeer steeds zo ver mogelijk naar voren te blijven kijken, onbewust nemen je hersenen toch die bultjes, gaten etc. op. Als je jezelf teveel focust op een gat dan mis je een hoop wat daarna komt.
Blijf aub ook gewoon op je eigen lijn rijden. Ideale lijn of niet. Niets zo irritant als iemand die de hele tijd van lijn wisselt, dan kun je niet zien wat hij van plan is en is het veel gevaarlijker om in te halen. En als je toch sneller bent dan moet het geen probleem zijn om er voorbij te komen. Inhalen is ook gemakkelijker bij iemand waarvan je kunt zien wat hij van plan is. En als je ver genoeg vooruit kijkt moet je allang gezien hebben of hij/zij wat lijnvast is of niet.
(geld overigens niet alleen bij afdalingen)
A bad day on the bike is better than a good day at work.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Op de eerste pagina van dit item wordt gezegd dat je geen latex binnenbanden moet gebruiken.
Waarom niet? Ik zie hier de problemen niet van.
Waarom niet? Ik zie hier de problemen niet van.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er staan hier tips tussen waar ik een beetje bang van word. Ga in géén geval rotswanden of afgronden bekijken of in welke zin dan ook de kant van de weg. Zoals tati al zegt: Als je er naar kijkt fiets je er onbewust heen. Kijk dus altijd naar de lijn die je wil gaan rijden.
Probeer voor de grap eens een technische afdaling te rijden op een mountainbike, waarbij je iedere keer naar de bomen, wortels en stenen kijkt waar je niet heen wil . Het zal waarschijnlijk een metertje of 20 duren voor je ligt.
Alles valt en staat met kijken. Je stemt je remgedrag af op de snelheid die je waarneemt. Aangezien de snelheid veel hoger lijkt als je 5 meter voor je naar de grond kijkt dan wanneer je 15 meter vooruit kijkt...
Probeer voor de grap eens een technische afdaling te rijden op een mountainbike, waarbij je iedere keer naar de bomen, wortels en stenen kijkt waar je niet heen wil . Het zal waarschijnlijk een metertje of 20 duren voor je ligt.
Alles valt en staat met kijken. Je stemt je remgedrag af op de snelheid die je waarneemt. Aangezien de snelheid veel hoger lijkt als je 5 meter voor je naar de grond kijkt dan wanneer je 15 meter vooruit kijkt...
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team