Hallo,
Ik zit er aan te denken te gaan knutselen, en een eigen fiets in elkaar te zetten.
Bij voorkeur een soort cyclo-crosser, dus zeg maar een racefiets die tegen een stootje kan.
Ik hoef niet de nieuwste materialen of carbon, bij voorkeur alu of stalen frame.
Ik zit te zoeken naar een frame, en kwam uit bij Salden.
Hier zag ik een frame staan van het merk Massini.
Had de zoekfunctie al gebruikt, maar heel veel verder dan dat het het huismerk van Salden is kwam ik niet.
Is dit een goed frame voor hetgeen waar ik het voor wil gebruiken?
Enige eis aan de fiets is dat hij betrouwbaar is, maar als het kan, wel zo dat ik er toch wat harder op ga dan op mijn Trek FX 7.4, dus wel met dunnere banden, gebogen stuur en als het kan ook iets lichter dan die fiets.
Het framemaat van mijn Trek is 22'5, (54 cm uit mijn hoofd). Deze past goed, maar ik weet niet of een recht of gebogen stuur daarbij nog uitmaakt? Ben wel van plan om een meting te laten doen voor mijn framemaat, dan weet je denk ik toch wat zekerder waar je aan toe bent.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2959
Met vriendelijke groet,
Maarten
(Race)frame gezocht!
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55
Hallo,
Zeker weten een zeer goed frame voor dat geld, stijf en licht. Ben er super tevreden mee. Het is vergelijkbaar met de Massini Sinergy, welke eerder al eens door fiets getest is, check maar eens op google!!
Zeker weten een zeer goed frame voor dat geld, stijf en licht. Ben er super tevreden mee. Het is vergelijkbaar met de Massini Sinergy, welke eerder al eens door fiets getest is, check maar eens op google!!
you were born as an original, don\'t die like a copy
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55
Die review was ik volgens mij al tegengekomen, maar aan één mening hang ik liever geen aankoop, om het zo te zeggen.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goede review is, overigens. )
(Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goede review is, overigens. )
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Vanwaar het idee voor een cyclocrosser?
Wat wil je nu precies met de fiets gaan doen? Gewoon voornamelijk op de weg rijden?
Wat wil je nu precies met de fiets gaan doen? Gewoon voornamelijk op de weg rijden?
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55
Vanwaar het idee van een cyclocrosser?
Ik merk dat ik het niet zo fijn vind om 'hardcore' te rammen op de fiets en altijd zo hard mogelijk te willen gaan, maar ik wil eigenlijk vooral dat ik overal kan komen. Natuurlijk rijd ik hard door als het kan, maar in de praktijk wil ik gewoon lekker fietsen. Bij wijze van met een heel klein dragertje achterop en als een snelle postbode door stad en land kruisen.
Echter, de Trek komt soms op mij wat te sloom over, maar ik ben bang dat een racefiets toch wat kwetsbaar is.
Ik weeg 55 kilo op 1.85, dus ik waai bij het minste of geringste weg. In die Trek van mij zit een carbon voorvork, en merk dat ik die niet altijd makkelijk onder controle kan houden, zo nerveus dat die soms stuurt.
Of zou ik dan beter voor een gewoon raceframe kunnen gaan?
De maten van mijn binnenbeen en dergelijke weet ik niet, maar ik was wel van plan ze binnenkort uit te laten zoeken.
P.S.: Ben een jongeman van 20, het gewicht is niet normaal, maar het probleem heeft aandacht.
Heb zeker geen anorexia of iets dergelijks, maar mijn lichaam doet het met (veel) te weinig.
Ik merk dat ik het niet zo fijn vind om 'hardcore' te rammen op de fiets en altijd zo hard mogelijk te willen gaan, maar ik wil eigenlijk vooral dat ik overal kan komen. Natuurlijk rijd ik hard door als het kan, maar in de praktijk wil ik gewoon lekker fietsen. Bij wijze van met een heel klein dragertje achterop en als een snelle postbode door stad en land kruisen.
Echter, de Trek komt soms op mij wat te sloom over, maar ik ben bang dat een racefiets toch wat kwetsbaar is.
Ik weeg 55 kilo op 1.85, dus ik waai bij het minste of geringste weg. In die Trek van mij zit een carbon voorvork, en merk dat ik die niet altijd makkelijk onder controle kan houden, zo nerveus dat die soms stuurt.
Of zou ik dan beter voor een gewoon raceframe kunnen gaan?
De maten van mijn binnenbeen en dergelijke weet ik niet, maar ik was wel van plan ze binnenkort uit te laten zoeken.
P.S.: Ben een jongeman van 20, het gewicht is niet normaal, maar het probleem heeft aandacht.
Heb zeker geen anorexia of iets dergelijks, maar mijn lichaam doet het met (veel) te weinig.
De Trek FX heeft een hybride geometrie, die is dus beslist niet nerveus, het materiaal van de voorvork speelt hierin geen rol. Je grote gestalte in combinatie met je vlieggewicht veroorzaken het rijgedrag, niet je fiets. Een lichtere fiets zou ik je beslist afraden. De dunne bandjes mythe heeft je kennelijk ook nog in zijn greep. Dunne banden zijn niet sneller, of beter gezegd, hebben niet minder rolweerstand, maar juist meer rolweerstand dan dikke banden. Ze zijn wel zwaarder en hebben meer luchtweerstand. De optelsom zou je iets langzamer kunnen maken, maar dat was toch al niet je voornaamste doel.
Volgens mijn zakjapanner is 22,5 inch gelijk aan 57cm. Maar dat zegt niets bij vergelijkingen, vanwege de aflopende bovenbuis. In de geometriegegevens van Trek staat de horizontale bovenbuislengte niet voor niets bovenaan. Daar moet je mee rekenen en vergelijken!
Alles nog eens overziende lijkt een sportieve hybride met wat dikkere banden (de FX kan wel 40mm aan) het meest geschikte fietstype voor je. Stevens heeft ook mooie en snelle hybrides: X6 en X8. Met aluminium vork.
Losse hybride frames zijn heel lastig te vinden. Bij bikecomponents.de (Vortrieb en Surly=staal) en bij bike24.de (Quantec en Drössinger) hebben ze alu types. voor staal kun je naar: Intec: http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=25002
Volgens mijn zakjapanner is 22,5 inch gelijk aan 57cm. Maar dat zegt niets bij vergelijkingen, vanwege de aflopende bovenbuis. In de geometriegegevens van Trek staat de horizontale bovenbuislengte niet voor niets bovenaan. Daar moet je mee rekenen en vergelijken!
Alles nog eens overziende lijkt een sportieve hybride met wat dikkere banden (de FX kan wel 40mm aan) het meest geschikte fietstype voor je. Stevens heeft ook mooie en snelle hybrides: X6 en X8. Met aluminium vork.
Losse hybride frames zijn heel lastig te vinden. Bij bikecomponents.de (Vortrieb en Surly=staal) en bij bike24.de (Quantec en Drössinger) hebben ze alu types. voor staal kun je naar: Intec: http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=25002
22,5 inch is de grootste maat van de FX ik denk dat wat aan de grote kant is voor iemand van 1.85. Dit kan mede het gevoel van een slome fiets geven. Een tweede is (zonder te willen beledigen) misschien een gebrek aan spierkracht. Met 55kg en 1,85m geloof ik niet dat er erg veel vlees op de botten zit.
Een manier om deze fiets sneller te maken is om voor soepelere banden te gaan.
Het grote verschil tussen een crosser en een hybride is het stuur. Persoonlijk vind ik een racebocht prettiger op de lange afstand maar er zijn genoeg mensen die de hele dag met een recht stuur kunnen fietsen.
Een cyclorosser is over het algemeen niet robuuster dan een racefiets alleen de banden zijn breder en de remmen zijn slechter. Als het robuust moet zijn zou ik je hybride houden en eventueel wat upgraden, een andere lichter hybride kopen of eventueel een 29er aanschaffen.
Een manier om deze fiets sneller te maken is om voor soepelere banden te gaan.
Het grote verschil tussen een crosser en een hybride is het stuur. Persoonlijk vind ik een racebocht prettiger op de lange afstand maar er zijn genoeg mensen die de hele dag met een recht stuur kunnen fietsen.
Een cyclorosser is over het algemeen niet robuuster dan een racefiets alleen de banden zijn breder en de remmen zijn slechter. Als het robuust moet zijn zou ik je hybride houden en eventueel wat upgraden, een andere lichter hybride kopen of eventueel een 29er aanschaffen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 17 okt 2013 20:43
Ik rij momenteel precies een jaar op een Massini crossframe en ik moet je zeggen ik vind hem top voor mijn woon/werk verkeer. Geen spijt van gekregen. Vorige frame ((Concorde) was de achtervork gescheurt en alles over gezet op de Massini.Fietsjongen schreef:Hallo,
Ik zit er aan te denken te gaan knutselen, en een eigen fiets in elkaar te zetten.
Bij voorkeur een soort cyclo-crosser, dus zeg maar een racefiets die tegen een stootje kan.
Ik hoef niet de nieuwste materialen of carbon, bij voorkeur alu of stalen frame.
Ik zit te zoeken naar een frame, en kwam uit bij Salden.
Hier zag ik een frame staan van het merk Massini.
Had de zoekfunctie al gebruikt, maar heel veel verder dan dat het het huismerk van Salden is kwam ik niet.
Is dit een goed frame voor hetgeen waar ik het voor wil gebruiken?
Enige eis aan de fiets is dat hij betrouwbaar is, maar als het kan, wel zo dat ik er toch wat harder op ga dan op mijn Trek FX 7.4, dus wel met dunnere banden, gebogen stuur en als het kan ook iets lichter dan die fiets.
Het framemaat van mijn Trek is 22'5, (54 cm uit mijn hoofd). Deze past goed, maar ik weet niet of een recht of gebogen stuur daarbij nog uitmaakt? Ben wel van plan om een meting te laten doen voor mijn framemaat, dan weet je denk ik toch wat zekerder waar je aan toe bent.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2959
Met vriendelijke groet,
Maarten