sinds1 week in bezit van mn 1e nieuwe racefiets (bulls df1 in zwart).
Nu had ik mijn fietsenzaak gevraagd om spd pedalen omdat ik (nog) geen raceschoenen met andere plaatjes heb.
(en nieuwe schoenen vallen voorlopig ff buiten budget).
Blijkt dat ie er spd-sl pedalen op heeft zitten (volgens mij shimano 105 spd-sl r540, of vergelijkbaar).
Dacht dat ik die plaatjes wel voorlopig ff onder mn mtb schoenen kon monteren, maar dat gaat dus niet.
(gisteren na wat zoekwerk ook in een topic ergens dit gelezen... maarja al te laat natuurlijk).
Dus net ff gezocht en op futurumshop een 3tal pedalen gezien die op een racefiets passen en waarop gewone spd plaatjes passen en waarop met mtb schoenen gereden kan worden.
(ja, ik weet het, het ziet niet super goed uit met mtb schoenen op de racer, maar het is ff niet anders).
Wilde ff vragen of iemand ervaring heeft met deze 3 pedalen. Welke zijn het beste?
- shimano pd-a600
http://www.futurumshop.nl/product/6105- ... alen.phtml
- shimano pd-a520
http://www.futurumshop.nl/product/90333 ... alen.phtml
- shimano pd-a530
http://www.futurumshop.nl/product/6105- ... alen.phtml
gezien de kleur vd fiets heb ik voorkeur voor een zwarte of antraciete pedaalset, maar super belangrijk is dat ook weer niet.
Als ik weet welke het beste zijn, dan ga ik even bellen met de fietsenboer om de pedalen te laten wisselen.
Wil dat wel deze week nog doen, want dan kan ik nog ff een beetje inrijden, en dan 22aug naar de Nürburgring voor een paar rondjes op de Nordschleife
welke spd pedalen op racefiets?
Ik heb dezelfde fiets en stond voor dezelfde afweging. Ik heb gekozen voor de a520 omdat die het best een gewoon racepedaal benaderen. De rand valt in je MTB-schoen en daardoor krijg je een groter vlak waar je druk op kunt zetten zodat je minder snel last krijgt van je voeten. Helaas alleen in zilver verkrijgbaar, dus het staat niet zo mooi.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Gebruik zelf de XTR spd pedaal, bevalt me uitstekend. De druk moet toch verdeeld worden door de schoen. Een schoen met een full carbon zool is zo hard dat je niet voelt waar de druk van de pedaal komt, dus het oppervlakte op je voet is goed verdeeld. Enkel als het plaatje onder je schoen ver slijt ga je wat "wankelen" op de pedaal, dan is het tijd voor een nieuw plaatje.
- spinningfreak
- Forum-lid
Gezien de opties die TS geeft zal XTR wel buiten budget zijn, maar je moet je niet blindstaren op de zogenaamde race spd pedalen. Je kan ook voor gewone MTB spd pedalen gaan.
Ik heb zowel ervaring met de PD-A600 (op mijn racer) als met de PD-A530 (op mijn mtb).
Allereerst de A530: hybridepedaal met een platform voor gebruik met normale schoenen en het kliksysteem voor SPD schoenen. Ik gebruik ze beiden (afhankelijk met welk doe ik onderweg ben met de mtb). Het in- en uitklikken gaat ok. De stand van de pedalen staat goed als ik heb losgeklikt en weer wil inklikken. 'Hangt' ie niet goed, dan is het simpelweg een draai geven aan het pedaal. Ideaal voor stadsfiets of als je veel fietst op plekken waar je vaak moet losklikken.
Dan de A600: aangeschaft voor op de racefiets, omdat ik al SPD schoenen had voor zowel spinning als op de mtb - en ik (voorlopig) niet nog een setje schoenen wilde aanschaffen.
Qua materiaal, gewicht en functionaliteit (in/uitklikken) is het OK. Kleurt verder goed met een Ultegra afmontage (voor de modebewusten onder ons). Qua werking NA het uitklikken en weer in willen klikken, daar zit het grootste bezwaar van deze pedalen: aangezien het geen platformpedaal of dual is, zit er maar aan 1 kant een kliksysteem. Na het losklikken, staat niet de kant met het kliksysteem diagonaal omhoog om goed in te klikken, maar juist de andere zijde. Totaal niet ideaal en zorgde er voor dat ik met de cleats (het lak op) de as van het pedaal flink heb beschadigd en nu al 'bare metal' van kleur is...
Allereerst de A530: hybridepedaal met een platform voor gebruik met normale schoenen en het kliksysteem voor SPD schoenen. Ik gebruik ze beiden (afhankelijk met welk doe ik onderweg ben met de mtb). Het in- en uitklikken gaat ok. De stand van de pedalen staat goed als ik heb losgeklikt en weer wil inklikken. 'Hangt' ie niet goed, dan is het simpelweg een draai geven aan het pedaal. Ideaal voor stadsfiets of als je veel fietst op plekken waar je vaak moet losklikken.
Dan de A600: aangeschaft voor op de racefiets, omdat ik al SPD schoenen had voor zowel spinning als op de mtb - en ik (voorlopig) niet nog een setje schoenen wilde aanschaffen.
Qua materiaal, gewicht en functionaliteit (in/uitklikken) is het OK. Kleurt verder goed met een Ultegra afmontage (voor de modebewusten onder ons). Qua werking NA het uitklikken en weer in willen klikken, daar zit het grootste bezwaar van deze pedalen: aangezien het geen platformpedaal of dual is, zit er maar aan 1 kant een kliksysteem. Na het losklikken, staat niet de kant met het kliksysteem diagonaal omhoog om goed in te klikken, maar juist de andere zijde. Totaal niet ideaal en zorgde er voor dat ik met de cleats (het lak op) de as van het pedaal flink heb beschadigd en nu al 'bare metal' van kleur is...
Spinningfreak schreef:Gezien de opties die TS geeft zal XTR wel buiten budget zijn, maar je moet je niet blindstaren op de zogenaamde race spd pedalen. Je kan ook voor gewone MTB spd pedalen gaan.
Die PD-A600 zijn 71,95 en XTR (PD-M970) heb je al voor 84,95 dus dat zal het hem niet meer doen lijkt me. Ik rij ook al tijden op SPD pedalen (ook XTR) met carbon zool en dat bevalt me zelfs beter dan speedplay.
Enige voordeel van die PD-A600 is dat ze lichter zijn (286 vs 324gr) maar daarentegen slechts aan één zijde in te klikken.
Overigens hoef je zoals gezegd niet direct voor het duurste te gaan. Ik heb hiervoor op de PD-M520 en PD-M540 gereden en dat rijdt ook gewoon goed maar scheelt aanzienlijk in prijs. Die 520's kan je soms al voor 25,- vinden.
- spinningfreak
- Forum-lid
FW schreef:Spinningfreak schreef:Gezien de opties die TS geeft zal XTR wel buiten budget zijn, maar je moet je niet blindstaren op de zogenaamde race spd pedalen. Je kan ook voor gewone MTB spd pedalen gaan.
Die PD-A600 zijn 71,95 en XTR (PD-M970) heb je al voor 84,95 dus dat zal het hem niet meer doen lijkt me. Ik rij ook al tijden op SPD pedalen (ook XTR) met carbon zool en dat bevalt me zelfs beter dan speedplay.
Enige voordeel van die PD-A600 is dat ze lichter zijn (286 vs 324gr) maar daarentegen slechts aan één zijde in te klikken.
Overigens hoef je zoals gezegd niet direct voor het duurste te gaan. Ik heb hiervoor op de PD-M520 en PD-M540 gereden en dat rijdt ook gewoon goed maar scheelt aanzienlijk in prijs. Die 520's kan je soms al voor 25,- vinden.
Je moet alleen wel bedenken dat je LBS geen bike-components.de achtige prijzen berekent, maar daar een stuk boven zal zitten. Dan kom je idd budget technisch al snel uit bij de 520 pedalen die je ook in zwart kan krijgen en qua prijs redelijk overeenkomen met de pedalen die TS nu op zijn fiets heeft.
als we het over prijzen hebben... de A600 heb ik gehaald voor 54,95 (was een uurtje rijden, maar moest er toch zijn voor andere spullen), terwijl ik hier in de buurt de A530 voor 49,95 heb aangeschaft
maar volgens mij ging het TS niet over de prijs maar over de kwaliteit en ervaring
maar volgens mij ging het TS niet over de prijs maar over de kwaliteit en ervaring