Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

1ste racefiets aanschaffen

Flupke
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:20

Flupke 27 okt 2013 19:34

Hallo,

Ik ben nieuw hier en zou graag mijn eerste racefiets aanschaffen.
Eerst wat meer over mezelf.
Ik ben 26j jong, ben 1m80 en weeg 80kg. Ben nu 15weken bezig met 30min(zonder pauze) lopen, 3x per week. Ben de eerste 10weken 1kg per week afgevallen (kwam dus van 90kg).
Nu ga ik volgende weken trachten dat op te trekken naar 45min en dan verder naar 1u.
Maar de dagen dat ik niet ga lopen wil ik me gaan concentreren op fietsen. Ik heb gehoord dat je met fietsen andere spieren traint dan met lopen? En wil zo verder gaan afvallen naar 72-75kg.

Nu wat meer over de aanschaf van een racefiets. Om te beginnen moet het niet al te duur gaan worden, en heb geen idee wat een degelijke beginnersfiets is. Ik dacht ergens tussen de 1000-1250euro wel een fiets te vinden?

Wat zouden jullie me kunnen aanraden? Naar wat moet ik kijken?

Alvast bedankt
Philippe

ridley_erik
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 okt 2013 17:26

ridley_erik 27 okt 2013 19:36

Waar je sowieso aan moet denken is dat je er met alleen de aanschaf van de fiets nog niet bent. Je zult waarschijnlijk ook nog randzaken als pedalen, helm, kleding en schoenen moeten aanschaffen. Hiervoor kan je ook nog een paar honderd euro rekenen.

Succes met het uitkiezen van een fiets!

Flupke
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:20

Flupke 27 okt 2013 19:41

Daar was ik me zeker bewust van en daar had ik ook nog een budget van 500-750euro voor opzij staan.
Dus het eigenlijke budget voor beide was +- voorzien tussen 1500-2000euro.

ridley_erik
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 18 okt 2013 17:26

ridley_erik 27 okt 2013 19:50

Voor dat budget kan je een hele mooie set aanschaffen! Kijk eens naar een merk als Canyon.

Flupke
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:20

Flupke 27 okt 2013 20:03

Zijn er bepaalde punten waar ik op moet letten? Zoals wielen, groep, remmen,...?

arend71
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:19

arend71 27 okt 2013 20:35

Lees eerst even een tijdje in het nieuwe fiets kopen-topic.
Je traint inderdaad volstrekt andere spieren. Lopen en fietsen zijn twee geheel verschillende zaken.
Let je er wel op dat dat je niet te veel sport?! Je moet er echt voor zorgen dat je de wekelijkse trainingsomvang geleidelijk opvoert. Als je zo kort duursport als jij is het nog vreselijk moeilijk om goed naar je lichaam te luisteren. Als je te veel sport krijg je blessures en nog erger: je wordt sportmoe. Je lichaam is nu gewend aan sport en als je gedwongen wordt minder te sporten word je ongelukkiger.
Verder willen wij graag dat je laat merken dat je je al wat hebt verdiept in zaken als maatvoering. Dat levert de meest bruikbare adviezen op.
Koop een fiets die je mooi vindt.

Flupke
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:20

Flupke 27 okt 2013 21:37

Dat ik met een trainingsschema moet werken besef ik maar al te goed. Ik ben ook niet in week 1begonnen 30min aan 1 trek te lopen. Ik was begonnen met een trainingsschema dat ik online vond, een soort start to run.
Dat was ik ook van plan te doen als ik begon te lopen. Sporten werkt ook verslavend voor me, ik wil meer, langer en sneller.

Nu mijn achtergrond, ik heb van mijn 16 niets meer van sport gedaan (jong, foute vrienden wat roken en drinken meebracht,...). Ik ben ondertussen 5j rookvrij en dat heeft veel met mijn lichaam gedaan, ging van 68kg naar 90kg in die 5j. Dan besloten er echt wat aan te gaan doen met doelstelling van 72-75kg.

Zal me zeker eens gaan inlezen in de materialen en maatvoering.
Wat word er exact bedoeld met maatvoering? De manier dat ik op de fiets ga zitten? Want deze is bij elke fiets anders, hoe weet ik dan wat goed voor mij is?

fmr
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2013 16:08
Locatie: Amsterdam

fmr 28 okt 2013 10:49

De maatvoering gaat vooral om de afmetingen - geometrie - van het frame, en dat hangt af van de lengte van je benen, en de lengte van je bovenlichaam. Zelf had ik ook geen enkel benul van dit soort zaken, maar door het lezen van het forum werden al mijn eerste vragen eigenlijk al beantwoord. Ik adviseer dan ook eerst eens de FAQ te lezen, zodat je een beter idee krijgt waar je op kan letten. Overigens zijn de fietsen binnen jouw budget sowieso wel goed voor een beginner, en gaat het er nu vooral om dat je iets koopt dat goed bij je past.

Flupke
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 okt 2013 19:20

Flupke 01 nov 2013 20:39

Vandaag bij de lokale FM geweest. Daar even gaan zitten op een Sensa Trentino SL gezeten.
Dat vond ik best goed zitten, heb wel niet echt een testrit gemaakt.

Maar nu het merk Sensa is dat wat of best naar een bekend merk kijken?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 01 nov 2013 20:46

Sensa is echt een product voor je budget en is voor koersfietsers een bekend merk met een prima reputatie.

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 01 nov 2013 21:37

Als je niet perse een nieuwe fiets wilt kopen dan heb ik misschien wel een mooie fiets in de verkoop.
Een Giant TCR 0 bijna geheel Ultegra en slechts 2 zomers op gereden. Verkeerd in nieuwstaat (zie aangeboden topic).
Mocht je een nieuwe zoeken dan wens ik je natuurlijk veel plezier en alvast veel rij plezier !

Plaats reactie