Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Combinatie van mtb-schoenen en pedalen

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 28 okt 2013 11:38

Een vraagje als mtb-leek wbt combinatie mtb-schoenen > pedalen.
Om de komende maanden wat veiligere kilometers te kunnen maken is mijn zoektocht naar een nieuwe mtb-fiets gestart en moet ik dus o.a. ook een keuze maken tussen schoenen en pedalen. Nu zijn er 2 type's van schoenen en pedalen, 1> een racemodel en 2> een "gewoon" model. De racemodellen van de schoenen vind ik in het algemeen mooier maar ik denk ook met als nadeel dat ze minder universeel zijn en door de extra stijfheid de onvermijdelijke pinguinloop...
Stel dat ik ga voor een "gewoon" model, is het dan verstandig om dit te combineren met een met een "dynamischer" pedaal of toch beter icm met een "platter" pedaal ?
Zal ik door het verschil van stijfheid zolen het verschil echt voelen (drukpunt)?
Ik zal de mtb-fiets voornamelijk gaan gebruiken "rund um hause" en in de Ardennen.
Dank.
Afbeelding als voorbeelden.

Afbeelding
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 28 okt 2013 12:22

Als je van plan bent te voornamelijk te gaan fietsen dan zo ik voor een linker optie gaan als je dat mooier vindt. De rechter is meer een enduro schoen, waarbij je wat vaker van de fiets gaat. Dat kan met een SPD systeem, maar sommige gebruiken gewoon platform pedalen zonde kliksysteem dus.

Maar de die SPD schoenen zijn over het algemeen wat slapper in de zool, al weet ik niet hoe stijf die Crossmax schoen is. Denk een beetje a la Specialized Rime ook. Hij schijnt wel iets stijver te zijn dan de Alpine XL, althans gelezen. Heb zelf Mavic Cruize (lijkt op een wandelschoen en is slap, loopt wel lekker verder) en Mavic Screes (heeft wel een stijvere zool). Beide gebruikte ik met Shimano XT trail pedalen in de Alpen met vaak wandelwerk ertussen. Maar hebben wel beide een zool met veel grip, al past Mavic Contragrip ook toe op veel van zijn andere MTB schoenen.

Verder gebruik ik gewone Northwave Aerlites en Celsius Arctics mtb schoenen met een stijve zool. Dat gaat gewoon goed op kleine XT SPD pedalen, maar ook op de XT Trail pedalen en diverse andere SPD pedalen.

Die enduro pedalen van Mavic ogen wel wat lomp op een XC fiets en zou ik gewoon voor de linker optie gaan qua pedaal i.c.m. een racemodel MTB schoen. Beide opties voor schoenen zijn overigens niet echt herfst/winterproof.

Dus als je de Scree mooi vind, omdat die Gore-Tex is uitgevoerd, zou dat nog een optie zijn. Ik was maar wat blij met die dingen tijdens de modderige en natte BBC 2 weken geleden, want mijn Celsius Arctics vond ik nog ff te warm toen....

Maar een overschoen op de linker optie, gewone SPD schoen zal waarschijnlijk ook wel werken met kou en/of slecht weer... ;). Zelf ben ik van overschoenen afstapt, want met lopen in modder, nattigheid en zand vind ik dat niets. Dat is persoonlijk, want cyclocrossers boeit dat ook niet... :)
Laatst gewijzigd door Suntoro op 28 okt 2013 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 28 okt 2013 13:16

Dankjewel voor je duidelijke en uitgebreide uitleg!
Dat zal mijn beslissing eenvoudiger maken. Hoop ik :roll:
Ik ben het met je eens dat de enduropedalen lomper overkomen op een fiets.
Voorkeur nu: Crossmax met spd-pedaal (Een keer een ander model dan mijn overige Mavics)
Dat allebei de schoenen niet geheel herfst/winterproof zijn realiseer ik me, al lijken me de Crossmax of Alpine XL dat meer te zijn dan de Fury's of Alpine All mountain.
Misschien passen er indien nodig, over de Crossmax wel oversokken?
Model van schoenen zoals bv de Sree of Artics zijn naast sandalen hier thuis door de dames van de modepolitie, ten strengste verboden (ik vorm de minderheid).
Ben al blij dat ik "geel" mag dragen ;)
Wordt vervolgt...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 28 okt 2013 14:09

Ja, als je toch al met gele Mavics op de racefiets fietst, zou ik gewoon voor gele Fury's gaan. Zullen net zo fijn zitten, en thuis heb je ook geen problemen... ;). Overschoenen erover in de winter.

Overschoenen (O, Mavic heeft speciale) zullen over de Crossmax ook wel gaan. Maar de slappere zool zul je wel iets merken op kleine SPD pedalen.

Met mijn Mavic Cruize fiets ik regematig naar mijn werk en dan ondersteunt een klein SPD pedaal niet lekker, lange ritten ermee is niet zo fijn... Zie nu wel dat die Crosmax niet overdreven duur zijn (goedkoop ook niet), maar er zal weinig carbon in de zool zitten.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 28 okt 2013 15:43

Nog even een opmerking. Ben zelf al 2x omgevallen afgelopen 2 jaar, 1x met de Cruize en 1x met de Scree, omdat ik mijn schoen niet op tijd uit geklikt kreeg tijdens een onverwachte stop. Schoenen had ik toen pas. SPD plaatjes liggen in deze schoenen wat dieper dan in mijn Northwaves. Shims, die ik wel had, gebruikte ik niet... Maar inmiddels klikken ze toch al wel weer snel uit (of ik ben er nu aan gewend dat ze iets zwaarder uitklikken i.c.m. Shimano XT Trail pedalen. Met m'n normale XT pedalen is het nooit fout gegaan.... Combinatie Mavic/Mavic zal wel optimaal zijn neem ik aan en vind het ook wel mooie sets eigenlijk allebei om te zien...

Uitsparing in de zool ligt bij de Mavic schoenen best diep.

Plaats reactie